بازنویسی متن

اگه دانشجویی یا کار تحقیقاتی حتماً تو مسیر انجام کارت با مشکل سرقت ادبی روبه رو شدی، که دلایل مختلفی داره و تو کار هر شخصی ممکنه پیش بیاد. تو دنیایی که همه چیز به سرعت در حال تغییره و اطلاعات از هر طرف داره سرازیر می‌شه، خیلی راحت می‌شه گرفتار این دام شد. مخصوصاً تو نوشتن مقالات علمی، که خیلی وقت‌ها ممکنه بدون اینکه قصد داشته باشیم یه جمله یا ایده‌ای رو تو کار خودمون تکرار کنیم که قبلاً کسی اون رو گفته.

برای اینکه گرفتار سرقت ادبی نشید باید متن‌هایی که می‌نویسین رو پارافریز کنین. برای این کار هم می‌تونید از  نرم افزار بازنویسی متن و از خدمات پارافریز سایت‌های مختلف استفاده کنین یا خودتون به صورت دستی این کار رو انجام بدین که سه روش ساده پارافریز متن رو قبلاً تو بلاگ براتون نوشتم.

تو این بلاگ قرار 6 تا نرم افزار و 3 تا سایت بازنویسی متن رو بهتون معرفی کنم که می‌تونه تو پارافریز متن‌تون کمکتون کنه پس تا آخر این بلاگ همراه من باشین.

در این مقاله می‌خوانیم :

سرقت ادبی یا پلاجیاریسم (plagiarism) چیست؟

پارافریز متن و جلوگیری از سرقت ادبی

قبل از اینکه بخوایم درمورد نرم افزار بازنویسی متن صحبت کنیم بهتره درمورد سرقت ادبی و پارافریز یکم اطلاعات داشته باشیم. وقتی صحبت از خلاقیت و ایده‌های ناب می‌شه، همه‌مون دوست داریم که کارمون منحصر به فرد باشه. اما گاهی اوقات، ممکنه بدون اینکه قصد داشته باشیم، از ایده‌های کسی دیگه استفاده کنیم و اونو به نام خودمون ثبت کنیم. اینجاست که پلاجیاریسم (plagiarism) یا همون سرقت ادبی پا به میدان می‌ذاره.

فرقی نمی‌کنه که داریم درباره‌ی چه چیزی حرف می‌زنیم؛ فیلم، کتاب، موسیقی، یا هر اثر هنری یا علمی دیگه‌ای. اگه از ایده‌های کسی استفاده کنیم و اونو به نام خودمون ارائه بدیم، دقیقاً مثل این می‌مونه که داریم از کیف پول ذهنی کسی دزدی می‌کنیم! تو نگارش مقالات علمی هم، این موضوع خیلی مهمه. گاهی اوقات، محققان بدون اینکه بخوان، ممکنه از ایده‌ها یا کارهای دیگران استفاده کنند و اونو تو کار جدیدشون بیارند. این کار می‌تونه به سرقت ادبی تعبیر بشه، حتی اگه قصد بدی پشتش نباشه.

تو کارهای علمی مثل نوشتن مقاله و پایان نامه گاهی اوقات ما از نقل‌قول‌ها و دستاوردهای دیگران استفاده می‌کنیم تا موضوع جدیدی رو پیش ببریم. اینجاست که باید خیلی مراقب باشیم که منابع و مراجع رو درست ذکر کنیم تا کسی نتونه بهمون برچسب سرقت ادبی بزنه.

و اما اون دسته از افرادی که عمداً دست به سرقت ادبی می‌زنن. اینا کسایی هستن که با کپی‌برداری از دستاوردهای علمی دیگران، سعی می‌کنن کار خودشون رو به نام خودشون ثبت کنند. این کار می‌تونه به اهدافی مثل ارتقای سطح علمی یا گرفتن نمره بیشتر منجر بشه، اما در نهایت، اعتبار علمی فرد رو به خطر می‌اندازه.

در نهایت، مهم نیست که سرقت ادبی عمدی باشه یا غیرعمدی، عواقبش می‌تونه خیلی سنگین باشه. از دست دادن اعتبار علمی، جریمه‌های نقدی، و حتی محرومیت‌های تحصیلی، همه و همه می‌تونه نتیجه‌ی این کار باشه.

چطور می‌شه مشکل سرقت ادبی رو برطرف کرد؟

تنها راه حل مشکل سرقت ادبی پارافریز کردن یا همون بازنویسی متنه. خب شما اگه بیای و هرچیزی که تو یه متن دیگه مثل مقاله یه نفر دیگه هست رو کپی کنی که می‌شه سرقت ادبی ولی اگه شما یک متن رو انقدر با دقت خونده باشی که بتونی معنی و مفهومی رو که می‌خواد به مخاطب برسونه رو با یک لحن دیگه بیان کنی هیچ مشکلی نداره و همه افراد موقع نوشتن مقاله یا پایان نامه‌شون از این روش استفاده می‌کنن و این دقیقاً می‌شه پارافریز یا بازنویسی متن.

سایت و نرم افزار بازنویسی متن

سایت و نرم افزار بازنویسی متون تخصصی

برای زبان فارسی نرم افزار بازنویسی متن خاصی پیدا نمی‌شه که درست و حسابی کار کنه و بتونه مشکلتون رو حل کنه اگه می‌خواین متنی زبانش فارسیه رو پارافریز کنین بهتره از خودتون این کار رو با استفاده از خلاقیت و کمک هوش مصنوعی‌هایی که زبان فارسی رو پشتیبانی می‌کنن انجام بدین یا اگر وقتش رو ندارین از خدمات پارافریز سایت لیکو استفاده کنید.

ولی تو زبان انگلیسی اوضاع فرق می‌کنه، تعداد زیادی سایت و نرم افزار پارافریز متن وجود داره که می‌تونن بهتون کمک کنن تا متنتون رو بازنویسی کنین که در ادامه 6 تا از این نرم افزارها و 3تا از سایت های بازنویسی متن انگلیسی رو بهتون معرفی می‌کنیم.

Grammarly

نرم افزار بازنویسی متن گرامرلی

گرامرلی (Grammarly) یه دستیار نویسندگی هوشمند و کاربردیه که بهت کمک می‌کنه تا نوشته‌هات رو به زبان انگلیسی، صیقل بدی و اصلاح کنه. از این نرم افزار می‌تونی برای هر متنی که می‌خوای استفاده کنی، چه تو ایمیل‌هات، چه تو شبکه‌های اجتماعی، چه تو مقالات علمی، کنارته و بهت کمک می‌کنه تا اشتباهات املایی و گرامری رو شناسایی و اصلاح کنی.

یکی از بهترین ویژگی‌های گرامرلی اینه که نه تنها اشتباهات ساده رو نشونت می‌ده، بلکه پیشنهاداتی هم برای بهبود ساختار جملات، روانی نوشتار، و حتی تن صدای نوشته‌ت می‌ده. اینطوری می‌تونی مطمئن باشی که نوشته‌هات دقیقاً همون حس و حالی رو منتقل می‌کنن که تو می‌خوای.

این نرم افزار یک نسخه رایگان و یک نسخه پریمیوم داره تو نسخه پریمیومش با استفاده از هوش مصنوعی، بهت کمک می‌کنه تا ایده‌هاتو سریع‌تر و با کیفیت بهتری بنویسی. مثلاً اگه داری روی یه متن کار می‌کنی و گیر کردی، گرامرلی می‌تونه با ارائه پیشنهادات خلاقانه، بهت کمک کنه تا دوباره جریان نوشتنت رو پیدا کنی. ولی نسخه رایگانش هم کارت رو راه می‌ندازه.

تو این پادکست هم درمورد موضوعات مختلف از تجارت و بیزنس گرفته تا مسائل روزمره صحبت می‌شه و برای سطح مبتدی تا پیشرفته پادکست داره و تمرین داره.

iThenticate

نرم افزار بازنویسی متن آی‌تنتیکیت

آی‌تنتیکیت (iThenticate) یه ابزار حرفه‌ای و قدرتمنده که به نویسندگان، پژوهشگران و اساتید دانشگاه کمک می‌کنه تا از سرقت ادبی در آثار علمی‌شون جلوگیری کنن. این نرم‌افزار با دسترسی به یه دیتابیس عظیم از مقالات و منابع علمی، می‌تونه هر نوع شباهت یا تطابقی رو با آثار دیگران پیدا کنه و بهت اطلاع بده.

فکر کنم بهترین قسمتش اینه که آی‌تنتیکیت با همکاری Crossref، به یه مجموعه‌ی بی‌نظیر از محتوای علمی دسترسی داره و توسط ناشران برتر دنیا مثل IEEE و Nature Springer مورد استفاده قرار می‌گیره. این یعنی می‌تونی با استفاده از همون ابزاری که ناشران بزرگ دنیا استفاده می‌کنن، از اصالت کار خودت مطمئن بشی.

یه ویژگی دیگه‌ی خیلی خوب آی‌تنتیکیت اینه که می‌تونه محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی رو هم تشخیص بده، با توجه به این که این روزها حتی تو حوزه‌های علمی مختلف محققان زیادی دارن از هوش مصنوعی برای نوشتن مقاله‌هاشون کمک می‌گیرن این موضوع خیلی مهم شده.

QuillBot

نرم افزار بازنویسی متن کویل بات

نرم افزار بعدی بازنویسی متن کویل‌باته، یه ابزار هوشمند و فوق‌العاده‌ که به نویسندگان، دانشجویان و تولیدکنندگان محتوا کمک می‌کنه تا متن‌شون رو بازنویسی کنن و تغییر بدن. این نرم‌افزار با استفاده از هوش مصنوعی، بهت کمک می‌کنه تا جملاتت رو به شکل‌های مختلف و با کلمات جدید بیان کنی، بدون اینکه معنی اصلی‌شون تغییر کنه.

یکی از بهترین ویژگی‌های کویل‌بات اینه که می‌تونی با استفاده از اون، سبک نوشتاریت رو تغییر بدی و متنت رو برای هر موقعیتی مناسب کنی. مثلاً می‌تونی یه متن رو رسمی‌تر، غیررسمی‌تر، یا حتی خلاقانه‌تر بنویسی. حتی می‌تونه متنت رو با توجه به زبان‌های مخاطبان مختلف مثلانگلیسی مثل آمریکایی، بریتانیایی، کانادایی و استرالیایی بازنویسی کنه و این موضوع باعث محبوبیت زیاد این نرم افزار بین تولید کنندگان محتوا شده.

PlagTracker

نرم افزار بازنویسی متن پلَگ‌ترَکِر

مورد بعدی‌ای که می‌خوایم تو این لیست معرفی کنیم پلَگ‌ترَکِره. پلَگ‌ترَکِره یه نرم افزار بازنویسی متن عالیه که مثل آی‌تنتیکیت به نویسندگان، دانشجویان، و اساتید‌ کمک می‌کنه تا از سرقت ادبی در آثارشون جلوگیری کنن. این نرم‌افزار با اسکن کردن متن‌ها و مقایسه‌شون با یه دیتابیس بزرگ از محتواهای منتشر شده، می‌تونه هرگونه شباهت یا تطابقی رو با آثار دیگران پیدا کنه و بهت اطلاع بده و یکی از بهترین ویژگی‌های پلَگ‌ترَکِر اینه که خیلی سریع و دقیق کار می‌کنه. این یعنی می‌تونی خیلی زود مطمئن بشی که کارت از نظر سرقت ادبی تمیزه و با خیال راحت اونو ارائه بدی.

Ginger sentence rephraser

نرم افزار بازنویسی متن جینجر

جینجر سنتنس ریفریزر پنجمین نرم افزاریه که تو لیست 9 تایی از نرم افزارهای بازنویسی متن تخصصی معرفیش می‌کنیم. این نرم افزار بهت کمک می‌کنه تا جملاتت رو به شیوه‌های مختلف و جذاب‌تر بازنویسی کنی. این نرم‌افزار با استفاده از الگوریتم‌های هوشمند، بهت پیشنهاداتی برای تغییر جملات می‌ده، از جمله با استفاده از مترادف‌ها، متضادها، اصطلاحات و عبارات.

یکی از بهترین ویژگی‌های این ابزار اینه که فقط کلمات رو عوض نمی‌کنه، بلکه با تحلیل متنت، عبارات و حتی جملات جدیدی رو پیشنهاد می‌ده که می‌تونه به نوشته‌هات عمق و استایل بیشتری بده. این کار باعث می‌شه که نوشته‌هات روان‌تر و قوی‌تر به نظر برسن. این نرم‌افزار همچنین می‌تونه اشتباهات املایی رو اصلاح کنه و کلمات گمشده رو اضافه کنه، همه این‌ها رو با توجه به زمینه‌ی جمله‌ات انجام می‌ده، که این خودش یه ویژگی فوق‌العاده‌ست.

جینجر سنتنس ریفریزر می‌تونه بهت کمک کنه تا خلاقیتت رو بیشتر کنی و اگه توی نوشتن گیر کردی، با ایده‌های جدید و الهام‌بخش، بهت کمک می‌کنه تا دوباره به جریان بیفتی.

Turnitin

آخرین نرم افزاری که می‌خوایم معرفی کنیم، نرم افزار تِرن‌ایت‌اینه، این سرویس به اعضای هیئت علمی، اساتید دانشگاهی و دانشجویان کمک می‌کنه تا کارهای علمی خودشون مثل مقاله و پایان نامه رو ارزیابی کنن و از کپی‌کاری جلوگیری کنن. وقتی یک مقاله یا تکلیف به تِرن‌ایت‌این ارسال می‌شه، این سیستم یک گزارش از اون متن تهیه می‌کنه و توش قسمت‌هایی از متن که با منابع موجود مشابهت دارن رو لیست لیست می‌کنه و در اختیار شما قرار می‌ده.

علاوه بر این، تِرن‌ایت‌این ابزارهای دیگه‌ای مثل GradeMark (برای ارزیابی آنلاین و بازخورد اصلاحی) و PeerMark (سرویس بررسی همتای دانشجویی) رو هم ارائه می‌ده. این سرویس به ویژه برای اساتید و دانشجوها طراحی شده تا به اون‌ها تو حفظ استانداردهای آکادمیک و تشویق دانشجویان به نوشتن متن‌های اصیل و دور از هرگونه سرقت ادبی کمک کنه.

سایت های یازنویسی متن

تا اینجای کار فقط درمورد نرم افزارهای پارافریز صحبت کردیم، اما باید بدونید که سایت‌های زیادی هستن که پارافریز یا بازنویسی متن انگلیسی رو انجام می‌دن ولی بیشتر برای تولیدکنندگان محتوا مناسبن و اگه می‌خواین کار علمی انجام بدین پیشنهاد می‌کنم از نرم افزارهایی که بالا معرفی شدن (البته اکثر این نرم افزارها خودشون سایت هم دارن) یا از خدمات پارافریز مقاله و پایان نامه استفاده کنین تا خیالتون از این بابت راحت باشه.

از جمله سایت‌هایی که می‌تونید برای پارافریز متنتون استفاده کنین می‌شه به سایت پارافریز آنلاین (Paraphrase-online)، سایت سئومگنیفایر (Seomagnifier) و سایت دوپلی‌چکر (Duplichecker) اشاره کرد.

کلام آخر

تو این بلاگ سعی کردیم شما رو با بهترین سایت ها و نرم افزارهای بازنویسی متن آشنا کنیم ولی پارافریز موردیه که نیاز به خلاقیت داره و این ابزارها هرچقدرم دقیق باشن بازم نمی‌تونن به پای خلاقیت و هوش انسانی برسن و شما حتماً بعداز استفاده از این نرم افزارها باید خودتون دوباره تمام بخش های متن‌تون رو برسی کنید. پیشنهاد من به شما اینه که یا کار پارافریز متن‌ رو خودتون انجام بدین ( اگه بلد نیستین حتماً بلاگ 3 روش ساده برای پارافریز متن ما رو بخونید) یا از خدمات پارافریز سایت لیکو استفاده کنین تا دیگه هیچ نگرانی‌ای از بابت مشکلات سرقت ادبی نداشته باشین.

برای دریافت فایل PDF مقاله کلیک کنید
اشتراک گذاری مقاله

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *