خواندن مقاله علمی

یکی بهترین منابعی که شما می‌تونید برای نوشتن مقاله، نوشتن پایان نامه یا حتی نوشتن کتاب بهشون استناد کنین، مقالات چاپ شده در پایگاه‌های اطلاعاتی معتبر مثل اسکوپوس، پاب‌مد، تریپل ای و… است، ولی بخاطر بالا بودن تعداد و حجم این مقالات علمی، اگر شما روش درست و اصولی خواندن مقاله علمی رو بلد نباشین، نمی‌تونید اکثر این مقالات رو مطالعه کنین و مطالب مرتبط با زمینه موردنظر خودتون رو پیدا کنین.

تو این بلاگ قراره بهترین روش خواندن مقالات علمی رو باهم یادبگیریم تا تو زمان کمتری بتونیم مقالات بیشتری رو بررسی کنیم و از منابع معتبر و مرتبط با کار خودمون استفاده کنیم، این کار باعث می‌شه بتونیم اعتبار کار علمی‌ خودمون رو افزایش بدیم، پس تا انتهای این بلاگ همراهمون باشین.

در این مقاله می‌خوانیم :

نکته مهم مطالعه مقاله علمی

مهم‌ترین نکته‌ای که شما موقع خواندن مقالات علمی باید به خاطر داشته باشین اینه که، حجم و تعداد مقالات علمی واقعاً زیاده و همه اون‌ها بهتون در مسیر انجام کارتون کمک نمی‌کنن و حتی ممکنه شما رو از اهدافتون دور کنن، بهترین کار اینه که قبل شروع فرایند مطالعه مقاله علمی، با استفاده از کلیدواژه‌های مربوط به موضوع فعالیت خودتون، مقالات مرتبط رو پیدا کنید و با بررسی اجمالی چکیده و مقدمه اون‌ها مقالات مناسب رو پیدا و دسته بندی کنید و بعد فرایند خواندن مقاله علمی رو شروع کنید.

6 گام اصلی خواندن مقاله علمی

اصول کلی مطالعه مقاله علمی

همونطور که گفتیم، مقالات منابع ارزشمندی هستن که می‌تونین به عنوان منابع معتبر علمی ازشون استفاده کنین. قبل از هرچیزی باید این موضوع رو بدونین که خواندن مقاله علمی مثل بقیه‌ی متن‌ها نیست، چون مقالات عمدتاً خلاصه شده‌ی یک کار تحقیقاتی هستن و معمولاً نویسنده حجم بالایی از مطالب و نکات مهم رو در ۱۰ تا ۱۵ صفحه بیان می‌کنه، اگر روش درست و اصولی برای خواندن مقاله نداشته باشین، استفاده کردن از ابن منابع باارزش براتون سخت می‌شه. در ادامه ۶ گام اصلی مطالعه مقالات علمی رو براتون نوشتیم تا بتونین بیشترین استفاده رو از این منابع با ارزش ببرید:

  1. هدف‌گذاری: قبل از شروع مطالعه مقاله علمی، مشخص کنین دنبال چه اطلاعاتی هستین و چرا این مقاله رو مطالعه می‌کنین. این کار کمک می‌کنه تا روی بخش‌های مهم تمرکز کنین و سریعتر به خواسته خودتون از خواندن مقالات علمی برسین.
  2. مطالعه چکیده: چکیده مقاله، خلاصه‌‌ای از تمام اطلاعات موجود در مقاله رو بهتون میده، با خواندن چکیده مقاله یک دید کلی از محتوای مقاله به دست میارید، که بهتون کمک می‌کنه سریعتر به بخش‌های موردنظرتون دست پیدا کنین.
  3. مرور مقدمه و نتیجه‌گیری: بعد از خواندن چکیده مقاله مقدمه و نتیجه‌گیری رو مطالعه کنین، تا بفهمید مقاله به چه سوالاتی پاسخ می‌ده و به چه نتایجی می‌رسه.
  4. بررسی روش‌ها و نتایج: اگر بعداز مطالعه بخش‌های قبلی متوجه شدین که این مقاله برای تحقیق شما مهمه، بخش‌های مربوط به روش‌ها و نتایج را با دقت بیشتری مطالعه کنین. این بخش‌ها نشان می‌دن که نتایج چطور به دست اومدن و چقدر قابل اعتمادن.
  5. استفاده از جداول و نمودارها: در مقاله به جداول، نمودارها و نکات کلیدی توجه کنین، معمولاً نویسنده اطلاعات مهم هر بخش از مقاله رو به صورت خلاصه و قابل فهم در قالب جدول یا نمودار نمایش می‌ده.
  6. یادداشت‌برداری: و اما مهم‌ترین نکته موقع خواندن مقاله علمی یادداشت برداریه، حتماً در حین مطالعه نکات مهم را یادداشت کنین، مهم نیست از کاغذ و خودکار استفاده می‌کنین یا نوت گوشی‌تون، فقط مطالب مهمی که احساس می‌کنین به دردتون می‌خوره رو با ذکر نام و بخش مقاله بنویسین تا هم مطالب رو بهتر درک کنین و هم موقع جمع بندی بتونین به راحتی بهش دسترسی داشته باشین.

کلام آخر

اولین فرایند در انجام کارهای علمی پژوهشی مثل نوشتن پایان نامه، مفاله، کتاب و… پیدا کردن منابع مطالعه درست و اصولی اون‌هاست. اگه روش درست و اصولی خواندن مقاله علمی رو بلد نباشین، بعداز مطالعه چند مقاله از این کار زده می‌شین و خودتون رو معلق تو دریای عظیمی از اطلاعات می‌بینین که نمی‌تونین از هیچکدومشون به درستی استفاده کنین. با رعایت این ۶ گام، مخصوصاً یادداشت برداری، به راحتی می‌تونین مقالات متعدد مرتبط با زمینه فعالیت خودتون رو مطالعه کنین.

برای دریافت فایل PDF مقاله کلیک کنید
اشتراک گذاری مقاله

مقالات مرتبط

پیدا کردن کتب معتبر به عنوان منبع پایان نامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *