توصیه نامه تحصیلی

اگر دانشجوی کارشناسی ارشد یا دکتری باشین حتما اسم توصیه نامه تحصیلی (Recommendation Letter) رو شنیدین. برای افرادی که قصد ادامه تحصیل تو مقطع تحصیلات تکمیلی (ارشد و مخصوصاً دکتری) رو دارن توصیه نامه یکی از مهمترین مدارکیه که باید با خودشون داشته باشن، مخصوصاً اگر بخوان اپلای کنن و تو یکی از دانشگاه‌های خارج از کشور تحصیل کنن.

توصیه نامه تحصیلی عموماً توسط اساتید دانشگاه نوشته می‌شه و تو این نامه استاد از دانشجو رو به دانشگاه یا اساتید موردنظر معرفی می‌کنه و درمورد توانایی‌ها و ویژگی‌های اون صحبت می‌کنه. معمولاً برای مصاحبه دکتری هر داوطلب باید از 2تا از اساتید دوره کارشناسی ارشدش، توصیه نامه تحصیلی بگیره.

در این مقاله می‌خوانیم :

توصیه نامه چیست؟

به طور کلی  توصیه نامه نوشته‌ایه که در اون شخصی که تو فعالیت خاصی با شما همکاری کرده مثل کارفرما، استاد دانشگاه، مشتری، معلم یا هرشخص دیگه‌ای که صلاحیت و شهرت لازم، برای معرفی شخص دیگه‌ای رو داشته باشه نوشته می‌شه. در توصیه نامه همونطور که گفتیم، ویژگی‌ها و توانایی‌های شما برای انجام یک فعالیت مشخص توسط شخصی که اون رو می‌نویسه تصدیق می‌شه و باعث می‌شه شخص یا سازمانی که این توصیه نامه برای مطالعه اون نوشته شده بتونه راحت‌تر به شما اعتماد کنه.

توصیه نامه تحصیلی برای دانشگاه‌های داخلی و خارجی نقش مهمی در فرایند انتخاب دانشجویان دارن. توصیه نامه تحصیلی هم به این دلیل نوشته می‌شه که اساتیدی که با شما کار کردن به توانایی‌ها، علاقه‌مندی‌ها، تجربیات و شخصیت شما رو برای اساتیدی که قراره تو مقطع بالاتر با شما کار کنن آشنا بشن و فرایند انتخاب براشون راحت‌تر بشه.

برای اپلای کردن نیاز به ترجمه فارسی به انگلیسی پایان نامه با کیفیت تضمینی داری؟ یه سر به خدمات لیکو بزن.

انواع توصیه نامه‌ (Recommendation Letter)

توصیه نامه انواع مختلفی داره که با توجه به نیازتون می‌تونین از هرکدومشون استفاده کنین

  1. توصیه نامه تحصیلی: این توصیه نامه معمولاً توسط اساتید عضو هیئت علمی نوشته می‌شه و بنا به درخواست دانشجو و شناختی که از اون دارن این نامه رو می‌نویسن. توصیه نامه تحصیلی برای تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، دریافت اپلای و بورس تحصیلی از دانشگاه‌های خارج کشور و در بعضی موارد برای تحصیل در مقطع کارشناسی هم قابل دریافت و استفادست.
  2. توصیه نامه کاری: این توصیه نامه معمولاً توسط کارفرما یا مدیر سازمانی که برای اون کار کردین یا پروژه‌ای انجام دادین نوشته می‌شه. در توصیه نامه کاری معمولاً به توانایی‌های شما در انجام کار و ویژگی‌های شخصی شما در محیط کاری پرداخته می‌شه.
  3. توصیه نامه شخصی: این توصیه نامه رو معمولاً اعضای خانواده یا دوستان و آشنایانی می‌نویسن که شما رو می‌شناسن و با توجه به نیازتون می‌تونه برای مصاحبه شغلی یا تحصیلاتی استفاده بشه.

بخش‌های اصلی توصیه نامه تحصیلی

بخش های مختلف ریکامندیشن لتر

توصیه نامه تحصیلی از بخش‌های مختلفی تشکیل شده که جلوتر همشون رو توضیح می‌دیم، اما چیزی که شما باید بهش توجه داشته باشین اینه که خیلی از دانشگاه‌ها ساختار و قالب خاص خودشون رو برای توصیه نامه تحصیلی دارن پس حواستون باشه تا توصیه نامه خودتون رو در همون قالبی که دانشگاه معرفی کرده تنظیم کنین.

1. مقدمه

قبل از هرچیزی در این بخش باید دانشگاه و استاد یا اساتیدی که این توصیه نامه برای اونها نوشته شده مشخص بشه، بعد استادی که توصیه نامه تحصیلی رو نوشته معرفی بشه و ارتباطش با دانشجو مشخص بشه (استاد راهنمای دانشجو بوده یا فقط استاد درس خاصی تو مقطع قبلی بوده یا پروژه‌ای رو با هم پیش بردن و…) و در نهایت اطلاعات اولیه دانشجو مثل نام، مقطع تحصیلی، رشته تحصیلی و دانشگاه محل تحصیل دانشجو آورده می‌شه.

2. توانایی‌ها و مهارت‌ها

در بخش بعدی، به توانایی‌ها و مهارت‌های دانشجو اشاره می‌شه که می‌تونه شامل توانایی‌های تحقیقاتی، مهارت‌های فنی، تجربیات کاری و مهارت‌های ارتباطی باشه.

3. علاقه‌مندی‌ها و پیشینه تحصیلی

در این بخش باید به علاقه‌مندی‌ها و پیشینه تحصیلی دانشجو اشاره بشه. اگه به درس یا مبحثی علاقه دارین یا حتی سابقه تدریس تو زمینه خاصی رو دارین می‌تونین تو این بخش درموردش صحبت کنین. این بخش مشخص کننده شایستگی تحصیلی شماست و مهم‌ترین بخش توصیه نامه تحصیلیه.

4. شخصیت و اخلاقیات

این بخش درمورد شخصبت دانشجوعه و شامل مواردی مثل توانایی‌های اخلاقی، همکاری با دیگران و رفتار حرفه‌ای می‌شه. این بخش از توصیه نامه تحصیلی شایستگی‌های اخلاقی و شخصیتی شمارو مشخص می‌کنه و اهمیتش به اندازه بخش قبلیه.

5. ختم توصیه‌نامه

و در بخش پایانی توصیه ‌نامه تحصیلی استاد نظر خودش رو درباره توانایی‌ها و لیاقت دانشجو برای ادامه تحصیل در مقطع بالاتر اعلام می‌کنه و دانشجو رو به دانشگاه مقصد توصیه می‌کنه.

چه کسی می‌تونه توصیه نامه تحصیلی بنویسه؟

چه کسی می‌تونه Recommendation Letter بنویسه؟

بهترین گزینه برای نوشتن توصیه نامه تحصیلی اساتید هیئت علمی دانشگاه‌ هستن که با شما کار کرده باشن و شما رو کامل از هر نظر بشناسن، تا بتونن توانایی‌ها و ویژگی‌های شخصیتی شما رو به طور کامل شرح بدن. توجه داشته باشین که توصیه نامه تحصیلی مدرک مهمیه، پس بهتره اساتیدی رو برای نوشتن توصیه نامه انتخاب کنین که تو زمینه فعالیت خودشون شناخته شده باشن و همچنین زمان کافی رو برای نوشتن اون داشته باشن و نخوان فقط یک نامه بهتون تحویل بدن، هرچی توصیه نامه دقیق‌تر باشه تاثیر بیشتری روی مخاطب خودش می‌ذاره.

اگر استادی که انتخاب کردین وقت نداره که توصیه نامه مورد نظر شما رو بنویسه، شما می‌تونین خودتون متن توصیه نامه رو بنویسین، اون رو به استاد مدنظر تحویل بدین و ازش بخواین بعداز مطالعه اون رو امضا کنن. حتی اگر نیاز شد می‌تونین توصیه نامه رو از فارسی به انگلیسی ترجمه کنین و هر دو نسخه فارسی و انگلیسی رو در اختیار استاد قرار بدین تا امضا کنه.

نکات مهم در نوشتن توصیه نامه تحصیلی

نکات مهم در نوشتن توصیه نامه تحصیلی

موقع نوشتن توصیه نامه تحصیلی حواستون باشه که این نامه رو برای چی می‌خواین، تمام ویژگی‌ها، افتخارات، دستاوردها و هرچیزی که بنظرتون می‌تونه نظر مثبت خواننده رو به خودش جذب کنه رو تو توصیه نامه بنویسین، فقط حواستون باشه که توصیه نامه حدوداً بین 400 تا 500 کلمه‌ست و بیشتر از این فقط باعث سر رفتن حوصله خواننده می‌شه، پس فقط نکات کلیدی و مهم رو توش ذکر کنین و از احساسات و داستان سرایی خودداری کنین.

پایان نامه‌ت رو نوشتی ولی بخاطر مشکلات نگارشی رد شده؟ نگران نباش چون راه حلش اینجاست.

کلام آخر

توصیه نامه تحصیلی یکی از مهم‌ترین مدارکیه که برای اپلای تحصیلی و شرکت در مصاحبه دکتری‌ لازم دارین، توصیه نامه باعث ایجاد اعتماد بین شما و شخصی که توصیه نامه رو مطالعه می‌کنه می‌شه و بخشی از اعتبار شخصی که اون رو نوشته به شما منتقل می‌شه و از دید اون شخص شما ارزش بالاتری پیدا می‌کنین، که برای اولین برخورد اتفاق واقعاً خوبیه.

سعی کردیم تو این بلاگ هرچی که درمورد توصیه نامه تحصیلی به دردتون می‌خوره رو باهاتون به اشتراک بذاریم، اگر نظری در این مورد داشتین با ما به اشتراک بذارین.

برای دریافت فایل PDF مقاله کلیک کنید
اشتراک گذاری مقاله

مقالات مرتبط

پیدا کردن کتب معتبر به عنوان منبع پایان نامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *