تحصیلات تکمیلی, دکتری

نکات کلیدی آزمون ارشد و دکتری

نکات کلیدی آزمون ارشد و دکتری
آزمون ارشد و دکتری

دغدغه خیلی از دانشجوها بعد از تموم کردن دوره کارشناسی، ورود به دوره کارشناسی ارشد و بعداز اون دوره دکتری‌ست. همونطور که می‌دونید روش های مختلفی برای ورود به دوره کارشناسی ارشد و دکتری وجود داره که یکی از اون ها آزمون کارشناسی ارشد و آزمون دکتری است. بعضی از اطلاعات هستند که ساده بنظر می‌رسند ولی دونستن اون ها قبل از ورود به جلسه آزمون ارشد و دکتری خیلی می‌تونه کمکتون کنه.

تو این بلاگ می‌خوام در مورد همین نکاتی که قبل از شروع آزمون ارشد و دکتری باید بدونید صحبت کنم و امیدوارم که بهتون کمک کنه عملکرد بهتری در آزمون ارشد و دکتری داشته باشید.

در این مقاله می‌خوانیم :

دسته بندی سوالات آزمون ارشد و دکتری

همونطور که می‌دونید سوالات آزمون های سراسری به طور کلی به دو دسته عمومی و تخصصی تقسیم بندی می‌شن. سبک سوالات آزمون کارشناسی ارشد کلا با کنکور کارشناسی و کنکور دکتری متفاوته و سوالات عمومی و تخصصی هر رشته باهم و در قالب یک دفترچه در اختیار شما قرار داده می‌شه. سوالات عمومی کنکور ارشد شامل زبان عمومی و یک درس عمومی رشته شماست که برای هر رشته میتونه متفاوت باشه. سوالات تخصصی کنکور ارشد هم از دروس تخصصی رشته و گرایش موردنظر خودتونه.

در آزمون دکتری سوالات در دو دفترچه مجزا در اختیار شما قرار داده می‌شن، دفترچه اول سوالات تخصصی که از دروس تخصصی رشته و گرایش موردنظرتون استخراج شدن در اختیار شما قرار میگیره و بعداز تموم شدن زمان دفترچه سوالات تخصصی جمع می‌شه و سوالات عمومی آزمون دکتری در اختیارتون قرار می‌گیره، سوالات عمومی شامل سوالات هوش و استعداد تحصیلی و زبان است که بلافاصله بعد از تموم شدن زمان پاسخگویی به سوالات تخصصی در اختیارتون قرار می‌گیره.

همین که سوالات آزمون دکتری به صورت 2 دفترچه مجزا در اختیارتون قرار میگیره خودش امتیاز مثبتیه، چون شما با خیال راحت زمانتون رو برای جواب دادن به سوالات تخصصی می‌زارید و بعداز تموم شدن زمان دفترچه اول می‌رید سراغ سوالات عمومی و کار مدیریت زمان تا حدودی براتون آسونتر می‌شه.

نکات عمومی آزمون دکتری و ارشد که باید یدانید

1. از استرس و اضطراب دوری کن

از استرس و اضطراب دوری کن

آزمون ارشد و دکتری یا به طور کلی آزمون های جامع، همیشه با استرس و فشار زیادی همراه هستند چون هر سال فقط 1 بار اتفاق می‌افتند و داوطلب ها باید در زمان محدود، حجم زیادی از اطلاعاتی رو که در طول دوران تحصیلشون بدست آوردن تحلیل کنن و به سوالات متفاوت در زمینه های مختلف جواب بدن. هرچقدر هم که به زمان آزمون نزدیکتر می‌شیم هی این افکار منفی میاد تو سرمون که نکنه سوال های امسال سخت‌تر از قبل باشن و نتونم در اون حدی که میخوام جواب بدم؟ اگه عملکرد خوبی نداشته باشم چی؟

این افکار منفی همیشه در هر کاری با هاتون هستند ولی اصلا نباید توجهی بهشون بکنید چون این افکار هیچ سودی براتون ندارن و فقط انرژی شما رو برای ادامه دادن می‌گیرن. اگه از قبل به صورت مستمر مطالعه کرده باشید، مغزتون به یک روتین خاص از دریافت و تحلیل مطالب مختلف عادت کرده و این امر اعتماد ‌به ‌نفستون رو در مواجه با چالش های آزمون بالا می‌بره چون شما به صورت مستمر مطالعه کردین و اطلاعات مختلف تو دهن شما تقریبا تثبیت شدن، دونستن همین موضوع باعث میشه شما به موفقیت خودتون در جلسه آزمون مطمئن باشید این اطمینان سطح اعتماد به نفس شما رو بالا می‌بره و باعث می‌شه در زمان آزمون استرس و اضطراب کمتری داشته باشید که باعث بالا رفتن کیفیت عملکرد شما در آزمون می‌شه.

اگر هم مطالعه مناسبی نداشتید اصلا نگران نباشید، همه افرادی که در آزمون ارشد یا آزمون دکتری شرکت می‌کنن مثل هم نیستند. بعضی از این افراد فقط برای محک زدن خودشون یا به صورت آزمایشی تو این آزمون ها شرکت می‌کنن.

شما حداقل 4 تا 6 سال تو این زمینه مطالعه داشتید، این موضوع مسئله کوچکی نیست و یا مرور بعضی از نکات و دروس مهم شما می‌تونید آزمون رو با موفقیت پشت سر بزارید و وارد مقطع ارشد یا دکتری بشید ولی کار شما خیلی سختتر از افرادیه که به طور مستمر مطالعه کردن مخصوصاً برای ورود به دوره دکتری چون فیلتر اصلی ورود به دوره دکتری مصاحبه دکتری‌ست.

آخرین محصولات فروشگاه مقاله

2. انگیزت رو از دست نده

انگیزت رو از دست نده

هرچی به زمان آزمون ارشد و دکتری نزدیکتر می‌شیم مخصوصا 2 تا 3 ماه آخر اکثر داوطلب ها انگیزه خودشون رو برای مطالعه از دست می‌دن و دست از مطالعه کردن بر می‌دارن که اصلا کار درستی نیست. برای افرادی که مدت زیادیه دارن مطالب مختلف رو مطالعه می‌کنند 2 ماه آخر بسیار مهمه چون تو این مدت شما باید تمام مطالبی رو که خوندین مرور کنید و با حل سوالات مختلف این اطلاعات رو برای خودتون تثبیت کنید.

افرادی هم که تا حالا مطالعه نداشتن و دیگه دارن وارد 3 ماه پایانی می‌شن باید حتما این موضوع رو در نظر بگیرن که دیگه نمی‌تونن تمام مطالب رو به صورت جامع بخونن و فقط باید تمام تلاش و زمانشون رو بزارن و مطالب مهمی که بهشون تسلط نسبی دارند رو مطالعه کنند. تو این شرایط دیگه شما نباید وقتتون رو بذارید و سوالات متنوع رو تو فضای آزمون حل کنید، بخش های مختلفی رو که می‌خواید تا زمان آزمون بهش مسلط بشید رو انتخاب کنید و سوالات آزمون های گذشته تو اون بخش رو به صورت تحلیلی بخونید تا نکات حل مسائل مختلف تو ذهنتون تثبیت بشه.

3. برای دروس عمومی وقت بزار

هیچوقت سوالات عمومی آزمون های جامع رو دست کم نگیرید و براشون وقت بزارید. در آزمون ارشد، زبان عمومی و درس عمومی مربوط به رشته خودتون و در آزمون دکتری، هوش و استعداد تحصیلی و زبان بخش سوالات عمومی رو تشکیل میدن که با یکم وقت گذاشتن، مطالعه و حل کردن سوالات آزمون های چند سال گذشته به راحتی میتونید عملکرد نسبتا خوبی در این بخش داشته باشید.

مقاله‌ت مشکل نگارشی داره و نیاز به ویرایش مقاله داری؟

نکاتی که باید سر جلسه آزمون دکتری و ارشد باید بهشون توجه کنی

نکات تکمیلی آزمون ارشد و دکتری

بالاتر گفتیم که نداشتن استرس و اضطراب در زمان آزمون خیلی میتونه تو عملکردتون تاثیر مثبت بزاره، همه جا هم شنیدین که میگن سعی کن مضطرب نشی و استرس نگیری ولی واقعیت اینه که همه سر جلسه آزمون استرس می‌گیرن و این امر عادیه ولی اینکه چطور این استرس رو مدیریت کنی و ازش بیشترین سود رو ببری چیزیه که واقعا مهمه، چون استرس و اضطراب اگر درست مدیریت بشن می‌تونن بهترین نیروی محرک برای مغزت باشن.

اول برو سراغ بخش هایی که می‌دونی روشون مسلطی و سوالای اون بخش رو حل کن. این کار باعث میشه استرست کمتر بشه و همین امر بهت انرژی مضاعف میده و با روحیه بهتری می‌تونی بری سراغ سوال هایی که یکم سخت تر و چالش برانگیزترند.

قرار نیست همه سوال ها رو جواب بدی، اگه دیدی همه دارن پاسخنامشون رو پر میکنن و پاسخنامه تو خالیه فکر نکن تو هم باید حتما به سوالات بیشتری جواب بدی، شاید بقیه بیشتر از تو مطالعه کردن یا شاید دارن اشتباه جواب می‌دن. تو فقط باید جواب سوالاتی رو وارد پاسخنامه خودت بکنی که از درست بودنشون مطمئنی. یادت باشه تو همه آزمون های جامع منفی نزدن مهم تر از بیشتر جواب دادنه.

کلام آخر

همیشه رفتن به یک سطح بالاتر سخته و قرار نیست هیچوقت این سختی آسون بشه پس الان که تصمیم گرفتی با شرکت تو آزمون ارشد یا دکتری و ورود به هرکدوم از این دوره ها سطح دانش و توانایی هات رو افزایش بدی دیگه باید هرچی در توانت هست رو بذاری که تو این مسیر موفق بشی و مطمئن باش تلاش های هیچکس هیچوقت نادیده گرفته نمی‌شه و تلاش هات بالاخره نتیجه می‌دن.

تو دو  ماه آخر چیز جدید یادنگیرید و فقط سعی کنید دونسته های خودتون رو تثبیت کنید، خلاصه هایی رو که نوشتید رو مرور کنید و سوالات آزمون های گذشته رو حل کنید و جواب تحلیلشون رو بررسی کنید.

امیدوارم که این بلاگ براتون مفید بوده باشه، حتما تجربیات خودتون رو از آزمون ارشد و دکتری برامون بنویسید.

برای دریافت فایل PDF مقاله کلیک کنید
اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *