کتاب, پایان نامه, تحصیلات تکمیلی, دکتری, کارشناسی ارشد

آیا تبدیل پایان نامه به کتاب امکان‌پذیره؟

تبدیل پایان نامه به کتاب
تبدیل پایان نامه به کتاب

نوشتن پایان نامه کار واقعاً سختیه و دست‌کمی از نوشتن کتاب نداره اصلاً بخاطر همین سختی‌هاست که خیلیا به فکر تبدیل پایان نامه‌شون به کتاب می‌افتن. اگه بخوام به طور کلی بگم تبدیل پایان نامه به کتاب به درد سه دسته از افراد می‌خوره 1. دانشجوهای کارشناسی ارشد 2. دانشجوهای دوره دکتری 3. اساتید دانشگاه، اگه تو هم جزو این سه دسته هستی این بلاگ مخصوص خودته پس باهامون همراه باش.

در این مقاله می‌خوانیم :

چرا باید پایان نامه رو به کتاب تبدیل کرد؟

دانشجوهای ارشد و دکتری چند سال از عمردشون رو می‌ذارن روی تحقیق و مطالعه، تا اینکه بتونن پایان نامه خودشون رو بنویسن، به همین دلیل پایان نامه های دوره کارشناسی ارشد و دکتری رو می‌شه به عنوان گنجینه‌های علمی کشور درنظر گرفت، ولی بعد از تموم شدن جلسه دفاع فقط یک نسخه از اون رو تو کتابخونه دانشگاه نگه می‌ذارن و یک نسخه دیگه رو هم به دانشجو می‌دن که عملاً کاربردی نداره. در حالی اگه موضوع پایان نامه متناسب با نیازهای جامعه باشه و مسئله‌ای رو مورد بررسی قرار بده که بتونه گره از کار افراد جامعه یا صنعت و اقتصاد کشور و خیلی از بخش‌های دیگه جامعه باز کنه چرا نباید در دسترس عموم قرار بگیره؟ این مشکل رو می‌شه به راحتی با تیدیل پایان نامه به کتاب برطرف کرد.

از طرف دیگه پایان نامه کار علمیه و ساختارش به شکلیه که اکثر مردم جامعه نمی‌تونن باهاش ارتباط خوبی برقرار کنن، به همین دلیل برای اینکه در دسترس عموم مردم قرار بگیره بهتره تغییراتی در ساختارش اعمال کنید و اون رو به صورت کتاب چاپ و توزیع کنید.

مزایای تبدیل پایان نامه به کتاب

مزایای تبدیل پایان نامه به کتاب

 تبدیل پایان نامه به کتاب یسری مزایای کلی داره که به درد هر سه دسته ای که در شروع بحث گفتیم میخوره.

اولیش اینه که روند تبدیل کتاب به پایان نامه از نوشتن کتاب خب خیلی آسون‌تره، شما چندین سال روی موضوعی تحقیق و بررسی انجام دادین، رفرنس های زیادی رو مطالعه کردین و درنهایت همه اون‌هارو تو پایان نامه‌تون قرار دادین و با اینکار تمام فرآیند تحقیق و مطالعه برای نوشتن کتاب رو انجام دادین و هزینه‌اش رو هم پرداخت کردین پس کارتون خیلی ساده‌تر هم می‌شه.

از طرف دیگه تبدیل پایان نامه به کتاب می‌تونه رزومه کاری و تحقیقاتی شما رو هم قوی‌تر کنه و سطح شما رو ارتقا بده.

شما با تبدیل پایان نامه‌تون به کتاب جلو از بین رفتن زحماتتون بعد از تموم شدن دوره کارشناسی ارشد یا دکتری‌تون رو می‌گیرید و اثری ارزشمند رو از خودتون به جا می‌ذارید.

مزایای تبدیل پایان نامه به کتاب برای دانشجوهای کارشناسی ارشد: داشتن کتاب در رزومه‌شون تاثیر بسزایی روی قبولی در مصاحبه دکتری یا حتی پیدا کردن کار در آینده داره.

مزایای تبدیل پایان نامه به کتاب برای دانشجو های دکتری: داشتن کتاب تو رزومه‌شون اگر علاقه به کار در محیط دانشگاهی داشته باشن تاثیر بسزایی داره.

مزایای تبدیل پایان نامه به کتاب برای اساتید دانشگاه: داشتن کتاب تو رزومه‌شون می‌تونه برای ارتقا رتبه علمی‌شون تاثیر زیادی داشته باشه.

و این نکته آخر هم برای آقایون بیشتر مهمه چون با توجه به ارگانی توش قراره خدمت سربازی رو بگذرونن احتمالش هست که بتونن با نوشتن کتاب کسری بگیرن.

مراحل تبدیل پایان نامه به کتاب

به طور کلی مراحل تبدیل پایان نامه به کتاب رو می‌شه به 2 بخش تقسیم کرد، بخش اول آماده سازی محتوا و متن کتاب بخش دوم دریافت مجوز

آماده سازی محتوا و متن کتاب

مراحل تبدیل پابان نامه به کتاب

پایان نامه یک کار علمیه و ساختارش با کتاب خیلی متفاوته. پایان نامه توسط یک پژوهشگر و برای مطالعه و بررسی توسط اساتید دانشگاهی نوشته می‌شه بخاطر همین باید ساختار درستی داشته باشه و تمام بخش‌های اون مستند و علمی باشن، که همین موضوع باعث می‌شه متن پایان نامه یکم سنگین باشه و همه مردم جامعه نتونن اون رو به راحتی مطالعه کنند. در حالی که کتاب برای عموم مردم جامعه نوشته می‌شه و باید روان و ساده باشه.

آخرین محصولات فروشگاه مقاله

انتخاب عنوان

اولین قدم برای تبدیل پایان نامه به کتاب اینه که برای اون یک عنوان مناسب پیدا کنید. عنوان پایان نامه بسیار جامع، کامل و طولانیه و به همین دلیل جذابیتی نداره در حالی که تیتر و عنوان اولین چیزیه که مخاطب اون رو می‌بینه و باید بتونه حس خوبی به مخاطب القا کنه و اون رو جذب کنه.

برای کتاب خودتون متناسب با موضوع پایان نامه عنوانی ساده، جذاب و تا جایی که امکانش هست کوتاه انتخاب کنید.

تغییر ساختار کلی پایان نامه

تغییر ساختار پایان نامه

اولین کاری که شما برای تغییر پایان نامه و تبدیل اون به کتاب باید انجام بدین اینه که تو تمام متن پایان نامه واژه ” پایان‌نامه ” رو با واژه ” کتاب” جایگزین کنید. بعد برید سزاغ فهرست مطالب، عمدتا فهرست مطالب پایان نامه جزئیات زیادی داره، این جزئیات مثل فهرست اشکال، بخش های اضافی، فهرست جدول ها و… رو متناسب با طرح کلی کتابتون حذف کنید. بعدش یک پیشگفتار بنویسید توش هدفتون از نوشتن این کتاب رو توش بگید و از بخش چکیده پایان نامه هم می‌تونید به عنوان مقدمه کتاب استفاده کنید.

متن پایان نامه مخصوصاً تو دو فصل اولش پر شده از رفرنس‌ها و اسم محققین مختلفه که برای پایان نامه بودنشون ضروریه ولی تو کتاب زیاد بودنشون فقط متن رو سنگین می‌کنه بخش‌هایی از خود پایان نامه رو هم تا جایی که به ساختار متن کتاب آسیبی نزنه می‌تونید حذف کنید.

در آخر هم با توجه به حذفیات فهرست منابع و رفرنس‌هاتون رو اصلاح کنید.

ویراستاری متن کتاب

بعد از اینکه ساختار کلی پایان نامه رو تغییر دادی و اون رو به دست یک ویراستار حرفه‌ای بسپار تا متنت رو روان و خوانا کنه. حواست باشه که ویراستاری کتاب کار هر ویراستاری نیست و حتماً ویرایش متن کتابت رویرایش متن کتابت رو به یک ویراستار قابل اعتماد و حرفه‌ای بسپاری تا نتیجه زحماتت از بین نره.

به ویرایش کتاب نیاز داری؟ همین الان کلیک کن

صفحه آرایی

صفحه آرایی به مجموعه اقداماتی گفته می‌شه که شکیل‌تر شدن ظاهر و صفحات کتاب قبل از چاپ اون انجام می‌شه. شما می‌تونید اندازه صفحات، تعداد خطوط در صفحه، تعداد کلمات، محل قرارگیری تیترها و… رو در این بخش تنظیم کنید و در نهایت با انتخاب اندازه مناسب فایل کتابتون آماده چاپ شدنه.

بعداز اینکه صفحه آرایی رو انجام دادید برای کتابتون جلد مناسب طراحی کنید. درسته که می‌گن از روی ظاهر چیزی رو قضاوت نکنید اما کتاب‌ها حتما از روی جلدشون قضاوت می‌شن، پس حتما در انتخاب جلد کتاب و رنگ اون خیلی دقت کنید و از متخصص‌های این زمینه مشورت بگیرید.

دریافت کد شابک یا ISBN

گرفتن مجوز های لازم برای تبدیل پایان نامه به کتاب

تا اینجای کار دیگه ساختار و محتوای کتاب شما تقریباً آمادست شما برای تبدیل پایان نامه به کتاب وارد مرحله دریافت مجوز ها و در نهایت چاپ کتاب می‌شید. اولین کدی که باید دریافت کنید، شماره استاندارد بین‌المللی کتاب (شابک) یا به انگلیسی International Standard Book Number (ISBN) است. شابک یا ISBN کدی‌ست که به هر کتاب برای شناسایی منحصر به فردش داده می‌شه. این کد معمولاً ۱۳ رقمیه و شامل اطلاعاتی درباره‌ی کشور یا زبان ناشر، خود ناشر و عنوان کتاب می‌شه. رقم آخر هم یک رقم کنترلی است که صحت کد را تایید می‌کنه. ناشران برای گرفتن ISBN باید به آژانس ملی ISBN در کشور خودشان مراجعه کنند. این کد برای فرآیندهای فروش و مدیریت موجودی کتاب‌ها خیلی مهمه. مدت زمان لازم برای دریافت ISBN می‌تواند متفاوت باشد، اما معمولاً زیاد طول نمی‌کشه و حدوداً یک روزه به دستتون می‌رسه.

دریافت مجوز فیپا

بعد از گرفتن کد شابک نوبت به گرفتن مجوز فیپا می‌رسه. مجوز فیپا که مخفف فهرست‌نویسی پیش از انتشار است، یکی از مراحل مهم در فرآیند چاپ کتاب در ایرانه. این مجوز توسط سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران صادر می‌شه و به نویسندگان و ناشران کمک می‌کنه تا اطلاعات کتاب‌شون رو قبل از چاپ، به صورت استاندارد ثبت کنن.

فیپا شامل اطلاعات توصیفی و تحلیلی کتابه که در صفحه حقوقی یا صفحه شناسنامه کتاب ثبت می‌شه. این کار باعث می‌شه که فهرست‌نویسی کتاب‌ها در سطح کشور یکدست و هماهنگ بشه و کتابداران راحت‌تر بتونن کتاب‌ها رو فهرست‌نویسی کنن.

برای دریافت فیپا، ناشران باید متن کامل کتاب و شماره شابک رو به کتابخانه ملی ارسال کنن. معمولاً مدت زمان اخذ مجوز فیپا حدود 2 تا 4 ماه به طول می‌کشه. این مجوز رایگانه و فقط از طریق سازمان اسناد و کتابخانه ملی صادر می‌شه، پس مواظب باش که به اشخاص یا نهادهای غیرمجاز مراجعه نکنی.

اخز مجوز چاپ

مرحله بعدی برای تبدیل پایان نامه به کتاب اخز مجوز چاپه. این مجوز توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر می‌شه و برای اطمینان از اینکه محتوای کتاب مطابق با قوانین و مقررات فرهنگی کشوره، لازمه.

برای گرفتن این مجوز، ناشر یا نویسنده باید مدارکی مثل تصویر شناسنامه، کارت ملی، کارت پایان خدمت، آخرین مدرک تحصیلی، و فرم سوابق فرهنگی رو ارائه بده. همچنین، باید گواهی عدم سوء پیشینه کیفری و استعلام فرهنگی حراست رو هم داشته باشن. راستی یادت باشه 3 نسخه از کتاب رو هم اینجا ازت می‌خوان پس وقتی همه مراحل قبل رو تکمیل کردی بیا سراغ مجوز چاپ.

مدت زمان لازم برای دریافت مجوز چاپ می‌تونه متغیر باشه، اما معمولاً اگه همه مدارک کامل باشن، این فرآیند زیاد طول نمی‌کشه. این مجوز فقط به ناشران اجازه می‌ده که کتاب‌هاشون رو به چاپ برسونن. و دیگه کتابت آمادست که بره برای صحافی و چاپ فقظ یادت باشه تا مجوز پخش رو نگیری نمی‌تونی کتابت رو به صورت عمده عرضه کنی پس قبل از عرضه کتابت حتما دنبال گرفات مجوز پخش هم باش. اگه مجوز پخش نداشته باشی امتیاز مساحبه دکتری هم بهت تعلق نمی‌گیره.

هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب

هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب متغیره و عوامل زیادی روش تاثیر داره مثل تعداد کلمات، تعداد صفحات کتاب، سختی یا روان بودن متن و …

ولی به طور کلی چون دیگه شما هزینه تحقیق و نوشتن متن اولیه رو ندارید، استخراج کتاب از پایان نامه همیشه هزینه کمتری از تالیف کتاب داره.

هزینه های اصلی تبدیل پایان نامه به کتاب هم به طور کلی عبارت است از:

1.هزینه تبدیل فرمت پایان نامه به کتاب 2. هزینه ویراستاری 3 . هزینه طراحی کتاب و صفحه آرایی 4. هزینه طراحی و نوع جلد کتاب 5. هزینه مجوزها 6. هزینه چاپ (نوع کاغذ، تیزاژ چاپ، زمان تحویل و…)

چیکار کنیم که کتابمون جذاب‌تر بشه؟

کتابی که از روی پایان نامه نوشته می‌شه از نظر علمی ارزش بالایی داره و مطمئناً برای افرادی که دغدغه یادگیری مطالب مرتبط با موضوع پایان نامه شما رو دارند جذابه ولی برای اینکه به جذابیت کارتون اضافه کنید و بتونید مخاطب‌های بیشتری رو جذب کنید می‌تونید روی زیبایی های ظاهری کتابتون مثل جلد، عنوان و طرح‌بندی صفحات کار کنید.

از متخصصان حوزه خودتون بخواید که در مورد کتابتون نظر بدن و اون نظرات رو توی کتابتون قرار بدید، البته قبلش ازشون اجازه بگیرید.

برای دریافت فایل PDF مقاله کلیک کنید
اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *