مقاله, تحصیلات تکمیلی

اهمیت نوشتن مقاله پژوهشی و مزایای چاپ مقاله

در سال های اخیر نوشتن مقاله پژوهشی و انتشار اونها به یکی از معیار های مهم سنجش سطح علمی پژوهشگر های حوزه های مختلف تبدیل شده. به همین دلیل در سال های اخیر افراد زیادی اقدام به نوشتن مقالات پژوهشی کردن ولی مگه نوشتن مقاله پژوهشی چه مزیت مهمی داره که انقدر مورد توجه قرار گرفته؟

تو این بلاگ درمورد اهمیت و مزایای نوشتن مقاله پژوهشی باهم صحبت می‌کنیم و سعی می‌کنیم به این سوال پاسخ بدیم پس با من همراه باشید.

در این مقاله می‌خوانیم :

اهمیت نوشتن مقاله پژوهشی

به طور کلی نوشتن و منتشر کردن مقاله پژوهشی برای پژوهشگران و دانشمندان اهمیت زیادی داره. از جمله اهمیت‌های نوشتن مقاله علمی می‌شه به موارد زیر اشاره کرد:

ارتقای سطح دانش: انتشار مقاله پژوهشی به پژوهشگران کمک می‌کنه تا سطح دانش خودشون را ارتقا بدن و تو زمینه تخصصی خودشون به‌روز باشن.

انتشار نتایج پژوهش: نوشتن و منتشر کردن مقاله علمی-پژوهشی، به پژوهشگران کمک می‌کنه که نتایج پژوهش خود را با دیگران به اشتراک بذارن که این موضوع باعث می‌شه اثربخشی پژوهش خود را افزایش پیدا کنه.

شناسایی مشکلات و پیشنهاد راه‌حل: نوشتن مقاله پژوهشی به پژوهشگر این امکان رو میده که نقاط ضعف و قوت خودش رو بشناسه برای رفع نقاط ضعف خودش بیشتر تلاش کنه.

ارتباط با دیگر پژوهشگران: انتشار مقاله علمی-پژوهشی، باعث می‌شه با پژوهشگران دیگه که تو زمینه تخصصی خودتون فعالیت می‌کنن آشنا بشین و با همکاری در پژوهش‌های مشترک، سطح دانش و کار پژوهشی خودمون رو ارتقا بدین.

افزایش شهرت: نوشتن و منتشر کردن مقاله علمی-پژوهشی، به پژوهشگران کمک می‌کنه تا تو زمینه تخصصی خودشون به عنوان یک متخصص باتجربه و شایسته شناخته بشن.

افزایش امتیازات علمی: چاپ مقاله علمی-پژوهشی، به پژوهشگران کمک می‌کنه تا امتیازات علمی خودشون رو افزایش بدن و در رتبه‌بندی‌های علمی در جایگاه بالاتری قرار بگیرن و به‌عنوان یک متخصص برتر شناخته بشن.

شناسایی و ارزیابی پژوهش‌های دیگر: نوشتن مقالات پژوهشی این فرصت رو در اختیار پژوهشگران قرار میده تا پژوهش‌های دیگر رو مطالعه کنن و آن‌ها را ارزیابی کنن. این کار می‌تونه در انتخاب موضوع پژوهش، تعیین روش‌های مناسب برای انجام پژوهش و تحلیل نتایج مفید باشه.

 نگارش و چاپ مقاله پژوهشی هم برای خود پژوهشگر و هم برای جامعه مهمه. پژوشگران و دانشمندان موضوعات پژوهش خودشون رو طوری انتخاب می‌کنن که پاسخگوی مشکلات و نیار های جامعه باشه. از طرف دیگه هرچی کیفیت و تعداد مقالات پژوهشی شخصی بالاتر باشه رزومه اون پژوهشگر هم قوی‌تر میشه . سطح علمی بالاتری پیدا می‌کنه. علاوه بر این نگارش یک مقاله علمی-پژوهشی باعث می شف تا شخص نویسنده دانش خودش رو به روز نگه داره و همیشه برای پیشرفت تلاش کنه.

مزایای چاپ مقاله چیست؟

امروزه که فضای رقابتی سنگینی در عرصه علمی حاکم شده و رزومه علمی فرد تعیین کننده جایگاه اوناست، چاپ یک مقاله پژوهشی می‌تونه مزایای بسیار زیادی داشته باشه. به ویژه مقاله‌های ISI از مزایای بیشتری برخوردارن. مزایای چاپ مقاله ISI برای دانشجویان و اساتید تا حدودی متفاوته که در ادامه همه رو به صورت کامل توضیح میدیم.

مزایا نوشتن مقاله پژوهشی برای اساتید دانشگاهی

اولین مزیت چاپ مقاله برای اساتید دانشگاه بالا رفتن سطح و رتبه علمی‌شونه. به هرحال پژوهش و نوشتن مقاله پژوهشی یکی از وظایف شغلی اساتید دانشگاست و هرچی بررای نوشتن مقاله وقت بیشتری بذارن  مزایای شغلی‌شون هم بیشتر می‌شه.

تعداد مقالات پژوهشی اساتید نشون دهنده تسلط و سطح دانش اونها در زمینه فعالیت‌شونه و اساتیدی که مقالات پژوهشی به خصوص مقالات ISI داشته باشن می‌تونن به راحتی به عضویت بنیاد ملی نخبگان در بیان و از مزایای اون هم استفاده کنن.

آخرین محصولات فروشگاه مقاله

اهمیت نوشتن مقاله پژوهشی برای دانشجویان:

نوشتن مقاله پژوهشی کار سخت و دشواریه مخصوصا برای دانشجوها که در کنار حجم بالای درساشون وقت زیادی برای تحقیق ندارن. این که دانشجویی بتونه در زمان تحصیلش مقاله پژوهشی بنویسه و اون رو منتشر کنه  نشون دهنده تسلط بالای اون رو زمینه‌ تحصیلیشه به همین دلیل میشه گفت دانشجوهایی که مقاله علمی-پژوهشی دارن عمدتا برای قبولی در دوره دکتری کار آسون‌تری دارن.

برای دانشجوهایی که به تحصیل در خارج از کشور علاقه دارن داشتن مقاله پژوهشی موضوع مهمیه و کارشون رو برای گرفتن فاند و بورسیه تحصیلی خیلی آسون می‌کنه.

دانشجوهایی که مقاله پژوهشی دارن هم می‌تونن مثل اساتید از مزایای بنیاد ملی نخبگان استفاده کنن و می‌تونن با گرفتن پروژه‌های تحقیقاتی درآمد خوبی هم کسب کنن.

مزایای دیگر چاپ مقاله:

مزایای چاپ مقاله فقط مختص اساتید یا دانشجوها نیست و در ادامه این مطلب به برخی دیگر از مزایای نوشتن مقاله پژوهشی اشاره می‌کنیم:

پذیرش راحت‌تر در مقطع دکتری

افزایش رتبه علمی اساتید دانشگاه‌ها

افزایش حقوق و مزایای شغلی برای کارکنان بسیاری از ادارات

استخدام راحت‌تر در کلیه ادارات و سایر مراکز دولتی و خصوصی

گرفتن بورس تحصیلی از دانشگاه‌های معتبر بین المللی در سراسر جهان

پذیرفته شدن بسیار راحت‌تر به عنوان عضو هیات علمی در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی

امکان دریافت کسر و جایگزین خدمت سربازی برای آقایان

نظریه‌پردازی و بیان دیدگاه‌های نویسندگان در زمینه‌های تخصصی

ثبت تحقیقات و مطالعات انجام شده به نام نویسندگان و حفظ دائمی آنها

امکان ارتباط و گسترش روابط بیشتر با اساتید و دانشمندان رشته و حوزه مورد پژوهش

امکان گرفتن پروژه‌های تحقیقاتی با درآمدهایی بسیار بالا از سازمان‌های دولتی

امکان ادامه تحصیل در مقطع، رشته و دانشگاه دلخواه در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی بدون آزمون ورودی

اهميت داشتن مقالات ISI

شايد داشتن مقاله براي گرفتن فاند و بورسيه‌ي تحصيلي ضروري نباشه اما قطعاً شانس شما رو در رقابت با ساير متقاضيان بسيار افزایش می‌ده و كمك مي كنه كه ضعفهاي رزومه‌تون رو كمرنگ كنيد.
با اينكه فاكتورهاي بسياري در رزومه‌ي تحصيلي تاثيرگذارن، مثل دانشگاهِ محل تحصيل، معدل، نمره زبان، استاد راهنما، كنفرانس ها، مقالات و ساير فعاليت هاي علمي و اکثر این موارد قابل تغییر نیستن؛ بنابراين بهترين راه براي تقويت رزومه، نگارش و چاپ مقالات‌ست.

اگر هدف شما گرفتن اپلاي از دانشگاه‌هاي خارج از کشوره، داشتن مقاله ISI كه نشان از نوآوري در زمينه تخصصي شماست مي‌تونه بسيار تاثيرگذار باشه؛ بنابراين پيشنهاد مي‌شود زمان بيشتري را براي انجام پژوهش و نگارش مقالات خود صرف كنيد و بجاي فكر كردن به تعداد مقالات بيشتر و چاپ آنها در ژورنالهاي ضعيف‌تر، تمركز خودتون رو روي نگارش يك مقاله قوي بذاريد كه بتونيد آن را در يك ژورنال معتبر به چاپ کنین.

مقاله‌ت مشکل نگارشی داره و نیاز به ویرایش مقاله داری؟

نكات كليدي جهت اخذ پذيرش:

  1. رزومه ي اساتيد دانشگاه مورد پذيرش را با دقت مطالعه كنيد.

2. براي مقالات خود موضوعاتي مشابه با زمينه هاي تحقيقاتي اساتید پيدا كنيد.
3. به نيازهاي دانشگاه مقصد توجه كنيد.

4. خلاقيت و نوآوري را در مقالات فراموش نكنيد.

5. صرف ISI بودن كافي نيست؛ سعي كنيد ژورنال‌هايي معتبر با ايمپكت فاكتور مناسب براي مقالات خود پيدا كنيد.

 6. با اساتيد دانشگاه مقصد ارتباط بگیرید و از علاقمندي خود به فيلد تحقيقاتي آنها و ادامه كار تحقيقاتي خود در آن دانشگاه صحبت كنيد. برای این کار مي‌تونيد در گوگل اسكالر، ريسرچ گيت يا اركيد مقالات آنها را دنبال كنيد و در مورد آنها با اساتيد مكاتبه كنيد.

چطور کیفیت مقالات پژوهشی خودمون رو بالا ببریم؟

  1. داشتن اطلاعات كافي و ايده آل در حوزه تخصصي خود و بروز شدن در زمينه پژوهشي مورد نظر با مطالعه مقالات معتبر و جديد

2. تقويت سطح زبان انگليسي با مطالعه منابع پايه و به خصوص كتب و مقالات مرتبط با حوزه تخصصي مورد نظر

3. آشنايي كامل با چارچوب مقالات علمي و مهارت كافي در زمينه مطالعه صحيح، نحوه نگارش و ارسال دقيق مقالات

4. آشنايي با پايگاه‌هاي معتبر علمي و مهارت كافي در انتخاب مجلاتي متناسب با موضوع و سطح علمي مقالات

5. مهارت كافي در برقراري ارتباط با سردبير مجلات و پيگيري وضعيت مقالات ارسالي

6. مهارت كامل در اصلاح اصولي و دقيق مقالات مطابق با نظر داوران و پاسخ دهي مناسب به آنها در طي مدت زمان مشخص

7. استفاده از دانش و راهنمايي افراد متخصص و كار بلد در طول مراحل مختلف انجام كار

8. عضويت در شبكه هاي اجتماعي علمي از قبيل گوگل اسكالر، ريسرچ گيت، اركيد و غيره جهت برقراري ارتباط و همكاري با دانشمندان و محققان در زمينه پژوهشي مورد نظر و مطالعه مقالات جديد آنها

برای دریافت فایل PDF مقاله کلیک کنید
اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *