تحصیلات تکمیلی, آموزش زبان, دکتری

آزمون MSRT چیست؟ | منابع آزمون ام اس آر تی

همه چیز درمورد آزمون MSRT
آزمون MSRT

همونطور که تو بلاگ امتیاز بندی مصاحبه دکتری گفتیم، داشتن مدرک زبان معتبر در مصاحبه دکتری امتیاز خاصی رو به خودش اختصاص میده. یکی از آزمون‌هایی که شما می‌تونید در اون شرکت کنید و مدرک معتبر بگیرید آزمون MSRT است. محتوا و سطح این آزمون تقریباً به آزمون تافل و آیلتس نزدیکه ولی خب آسون‌تر از این دو آزمونه. این رو هم باید بدونید که آزمون MSRT فقط تو ایران معتبره و برای مهاجرت تحصیلی اعتبار و امتیازی نداره.

در این مقاله می‌خوانیم :

آزمون MSRT چست؟

خود واژه MSRT مخفف شده Ministry of Science, Research and Technology که در زبان فارسی به معنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوریه. در سال های قبل آزمون دیگه‌ای به اسم MCHE  که مخفف شده Ministry of Culture and Higher Education که در فارسی به معنی وزارت فرهنگ و آموزش عالی است ولی الان این دوتا آزمون باهم ادغام شدن و فقط آزمون MSRT برگزار می‌شه.

آزمون MSRT یک آزمون زبان انگلیسیه که برای سنجش سطح زبان دانشجویان توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران برگزار می‌شه و از نظر سطح سوالات و نحوه برگزاری به آزمون تافل خیلی نزدیکه ولی سطحش پایین‌تره و قبولی توش راحت‌تره.

آزمون MSRT برای چه کسایی مناسبه؟

آزمون MSRT برای دانشجویان دکتری، دانشجویان کارشناسی ارشد که می‌خوان در دوره دکتری شرکت کنند، و دانشجویان مقطع دکتری که برای دریافت فرصت مطالعاتی به مدرک زبان نیاز دارن می‌تونه گزینه مناسبی باشه.

شرایط کلی آزمون MSRT

شرایط کلی آزمون MSRT
  • آزمون MSRT بین 7 تا 11 بار در سال برگزار می‌شه و با توجه به شرایط خودتون می‌تونید تو هرکدوم از این آزمون ها شرکت کنید.
  • در این آزمون داوطلب باید به 100 سؤال پاسخ بده که به سه بخش شنیداری، ساختار و نوشتار زبانی، درک مطلب تشکیل می‌شه که جلوتر بیشتر درمورد هرکدوم توضیح می‌دیم.
  • حداقل نمره قبولی در این آزمون 45 و حداکثر نمره 100 خواهد بود.
  • مدرک این آزمون تا 2 سال بعد از دریافت کردنش اعتبار داره.
  • نتایج آزمون MSRT معمولاً تا 10 روز بعد از آزمون اعلام می‌شه.
  • ظرفیت این آزمون در هر دوره برگزاری بین 6 تا 7 هزار نفره که بین 17 استان کشور پخش می‌شه.

آخرین محصولات فروشگاه مقاله

آزمون MSRT کجا برگزار می‌شه؟

همونطور که گفتیم این آزمون در 17 استان کشور برگزار می‌شه که در ادامه همه اون ها رو براتون آوردیم تا متناسب با شرایط خودتون بهترین مکان رو برای شرکت در این آزمون انتخاب کنید.

نام استان

نام شهر

نام دانشگاه محل برگزاری

تهران

تهران

دانشگاه علم و صنعت

خوزستان

اهواز

دانشگاه شهید چمران

خراسان رضوی

مشهد

دانشگاه امام رضا

مازندران

بابلسر

دانشگاه مازندران

سیستان و بلوچستان

زاهدان

دانشگاه سیستان و بلوچستان

فارس

شیراز

دانشگاه علوم پزشکی شیراز

همدان

همدان

دانشگاه بوعلی سینا

قم

قم

دانشگاه باقرالعلوم

اصفهان

اصفهان

دانشگاه اصفهان

کرمانشاه

کرمانشاه

دانشگاه رازی

کرمان

کرمان

مؤسسه آموزش عالی کرمان

مرکزی

اراک

دانشگاه صنعتی اراک

اردبیل

اردبیل

دانشگاه محقق اردبیلی

یزد

یزد

مؤسسه آموزش عالی امام جواد

خراسان جنوبی

بیرجند

دانشگاه بیرجند

لرستان

خرم‌آباد

دانشگاه لرستان

کردستان

سنندج

دانشگاه کردستان

زمان برگزاری آزمون زبان MSRT

این آزمون MSRT حدوداً هر 45 روز یک بار برگزار می‌شه که با توجه به شرایط می‌تونه متغییر باشه. این آزمون زبان MSRT تو دو نوبت صبح و بعداز ظهر برگزار می‌شه که عمدتاً نوبت صبح اون ساعت 9 و نوبت بعدازظهر اون 15 خواهد بود.

آزمون زبان انگلیسی MSRT از چند بخش تشکیل شده؟

آزمون زبان انگلیسی MSRT از چند بخش تشکیل شده؟

همونطور که گفتیم آزمون ام اس ار تی 100 سؤال داره و  از سه بخش تشکیل شده:

  1. بخش شنیداری  
  2. بخش ساختار نوشتاری زبانی
  3. بخش درک مطلب

مقاله‌ت مشکل نگارشی داره و نیاز به ویرایش مقاله داری؟

بخش شنیداری یا Listening Comprehension

این بخش از 30 سؤال تشکیل شده که دفترچه اول آزمون رو تشکیل می‌ده داوطلب ها برای پاسخگویی به این بخش بین 30 تا 35 دقیقه زمان دارند و سؤالات این بخش معمولاً گفت و گوی بین دو شخصه.

بخش ساختار نوشتاری زبانی یا Structure and Written Expression

این بخش هم از 30 سؤال تشکیل شده که 15 تا از اونها مربوط به ساختار جملات و 15 تا دیگه هم مربوط به ترکیب جملاته. زمان پاسخگویی به این بخش حدوداً 20 دقیقه‌ست.

بخش درک مطلب یا Reading Comprehension

این بخش از 4 متن تشکیل شده که هرکدوم از اونها 10 سوال دارند و زمان پاسخگویی به این بخش هم حدوداً 50 دقیقه‌ست.

برای آزمون MSRT چی بخونیم؟

برای آزمون MSRT چی بخونیم؟

این آزمون شباهت زیادی به آزمون تافل داره و اصلاً بهش میگن “تافل کوچک” بخاطر همین برای این آزمون هم از منابع آزمون تافل استفاده می‌کنند. در ادامه برای بخش های مختلف این آزمون بهترین منابع رو معرفی می‌کنیم تا با مطالعه اونها بهترین عملکرد رو در این آزمون داشته باشید.  اینم یادتون باشه که یکی از اصلی ترین منابع این آزمون کهه می‌تونه خیلی بهتون کمک کنه مثل همه آزمون‎‌ها استفاده از بانک سؤالات دوره های گذشته‌ست.

منابع تقویت دایره لغات

برای اینکه بتونید تو آزمون های زبان عملکرد خوبی داشته باشید، حتماً باید روی دایره لغاتتون کار کنید و لغات زیادی رو به خاطر بسپرید برای این کار می‌تونید از منابعی مثل کتاب‌های 504,1100Essential words،  Oxford Word Skills و Essential words for TOEFL استفاده کنید.

اگه تو یادگیری لغات انگلیسی مشکل دارید حتما بلاگ اختصاصی‌ترین راه یادگیری لغات انگلیسی ما رو بخونید تا به راحتی بتونید خودتون رو برای آزمون MSRT آماده کنید.

منابع تقویت قواعد زبان انگلیسی

بخش عمده سؤالات آزمون MSRT سؤالات مربوط به ساختار و ترکیب جملاته که به دانش گرامری شما بر می‌گرده، شما می‌تونید برای تقویت دانش خودتون در زمینه قواعد زبان انگلیسی از کتاب‌های English Grammar In Use، Longman Preparation Course For The TOEFL Test و Understanding and Using English Grammarاستفاده کنید.

منابع تقویت مهارت های شنیداری

اگه شما مهارت خوب گوش دادن رو در خودتون تقویت کنید سؤالات درک مطلب شنیداری (Listening Comprehension) برای شما تبدیل به آسون‌ترین بخش آزمون می‌شن. برای تقویت این مهارت می‌تونید از کتاب های Tactics for Listening و Interchange استفاده کنید.

کلام آخر

آزمون MSRT هم مثل همه آزمون‌ها دیگه سختی‌های خودش رو داره ولی یادتون باشه اگه به اندازه کافی برای هر چیزی تلاش کنید مطمئناً توش موفق می‌شید. هدفتون رو مشخص کنید و متناسب با همون هدف به دنبال یادگیری برید تا همین هدف و بودن تو مسیر رسیدن به هدف بشه انگیزتون برای ادامه مسیر یادگیری، فقط روی داشتن مدرک های مختلف و قوی کردن رزومتون تمرکز نکنید و برای یادگیری تلاش کنید.

امیدوارم همتون تو مسیر رسیدن به اهدافتون موفق باشید. راستی یادتون نره از تجربیات خودتون در آزمون MSRT تو قسمت دیدگاه برامون بنویسید.

برای دریافت فایل PDF مقاله کلیک کنید
اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *