تحصیلات تکمیلی, دکتری

نحوه امتیاز بندی مصاحبه دکتری و نکات کلیدی آن

نحوه امتیاز بندی مصاحبه دکتری
امتیاز بندی مصاحبه دکتری

همونطور که می‌دونید برای قبولی در دوره دکتری باید از دو فیلتر آزمون و مصاحبه دکتری عبور کنید که هر کدوم از این مراحل با توجه به نوع دوره دکتری‌ای که می‌خوابد شرکت کنید درصد متفاوتی از نمره قبولی را به خود اختصاص میده. برای دوره دکتری پژوهش‌محور نمره آزمون 30 درصد و مصاحبه 70 درصد و برای دوره پژوهشی_آموزشی آزمون و مصاحبه هر کدام 50 درصد از امتیاز لازم جهت پذیرفته‌شدن رو به خودشون اختصاص میدن.

تو این مقاله نحوه امتیاز بندی مصاحبه دکتری رو با همدیگه بررسی می‌کنیم تا مسیر قبولی در مصاحبه دکتری رو براتون مشخص بشه و بتونید عملکرد خیلی بهتری داشته باشید.

موارد مختلفی در امتیاز بندی مصاحبه دکتری تاثیر داره مثل داشتن مقاله و کتاب، تدریس، سطح زبان، رزومه علمی و پژوهشی و… که در ادامه به امتیاز هرکدوم از این موارد رو به طور کامل شرح میدیم.

در این مقاله می‌خوانیم :

شروع روند مصاحبه دکتری

شروع روند مصاحبه دکتری

بعد از اینکه تو آزمون دکتری شرکت کردین و مجاز به شرکت در مصاحبه دکتری شدین می‌تونید با مراجعه به سایت سنجش و سایت دانشگاه مورد نظرتون از شرایط شرکت در جلسه مصاحبه دکتری اون دانشگاه مثل زمان و محل برگزاری، هزینه قابل‌پرداخت و … مطلع بشین.

مصاحبه دکتری هم به صورت حضوری و هم مجازی که متناسب با برای هر دانشگاهی می‌تونه متفاوت باشه پس در زمان ثبت‌نام برای مصاحبه دکتری به این موضوع توجه کنید چون اگر مصاحبه دکتری یک دانشگاه به صورت حضوری باشه به هیچ وجه امکان برگزاری اون به‌صورت آنلاین و مجازی امکان‌پذیر نیست.

شما می‌تونید تو مصاحبه همه دانشگاه‌هایی که قبول شدید شرکت کنید و از این نظر هیچ محدودیتی وجود نداره فقط باید حواستون به زمان و مکان برگزاری جلسه باشه که تداخل نداشته باشن و یادتون باشه رسید واریزی مصاحبه دکتری رو هم همراه خودتون داشته باشید.

امتیاز بندی مصاحبه دکتری و آزمون آن

نحوه امتیاز بندی مصاحبه دکتری با توجه به نوع دوره‌ای که می‌خواید شرکت کنید رو تو این جدول براتون آوردم:

موارد مؤثر

دوره پژوهش‌محور

دوره آموزشی-پژوهشی

آزمون کتبی

30 %

50 %

مصاحبه علمی_عمومی

30 %

30 %

سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری

20 %

20 %

تهیه طرح‌واره

20 %

______

تأثیر مصاحبه برای هردو دوره به یک اندازه است اما تاثیر آزمون کتبی همونطور که در جدول مشخصه برای دوره پژوهش‌محور 30% و برای دوره آموزشی_پژوهشی 50% است.

مصاحبه علمی-عمومی

یکی دیگه از مواردی که تو امتیاز بندی مصاحبه دکتری تاثیر داره مصاحبه علمی-عمومیه. تو این بخش مصاحبه توانایی علمی شما و نحوه برخورد و پاسخگویی‌تون به سؤالات داوران ملاک اصلی امتیازدهیه. امتیاز مصاحبه علمی_عمومی فاکتور چارچوب مشخصی نداره و بیشتر سلیقه استاد مهمه و اینکه آیا جوابی که شما به سؤالات میدن همون جواب‌های مدنظر اساتید هست یا نه.

امتیاز مدرک زبان

تاثیر مدرک زبان در مصاحبه دکتری

داشتن مدرک زبان برای حضور در مصاحبه دکتری الزامی نیست و داوطلبان بدون داشتن مدرک زبان معتبر هم می‌تونن تو  مصاحبه دکتری شرکت کنن، اما داشتن مدرک زبان برای مصاحبه دکتری تأثیر مثبتی بر ذهنیت اساتید می‌ذاره و با توجه به تجربه داوطلبان در سال های گذشته می‌شه امتیاز داشتن مدرک زبان را در جدول زیر خلاصه کرد:

بارم‌بندی مدرک زبان

MSRT

(MCHLE)

IELTS

Equivalent

TOEFL IBT

TOEFL Computer

TOEFL PAPER

+ TOLIMO

حداکثر نمره

100-90

7-9

120-96

300-250

680-600

8

89-85

6-6.9

95-86

249-232

599-575

7

84-80

5.5-5.9

85-76

231-213

574-550

6

79-75

5-5.4

75-66

212-196

549-525

5

74-70

4.5-4.9

65-56

195-173

524-500

4

69-65

4-4.4

55-46

172-152

499-475

3

64-60

3.5-3.9

45-36

151-133

474-450

2

59-50

3-3.4

35-29

132-113

449-425

1

به طور کلی امتیازات این جدول در امتیاز بندی مصاحبه دکتری جزو امتیازات مصاحبه علمی_عمومی در نظر گرفته می‌شه و تأثیر بسزایی در نحوه امتیاز دهی اساتید به شما داره. به‌هرحال مصاحبه دکتری سخت‌ترین چالشیه که شما برای ورود به دوره دکتری باید پشت سر بذارین پس هرچقدر خودتون رو براش آماده کنید عملکرد بهتری دارین. حتی 1 امتیاز هم 1 امتیازه پس داشتن مدرک زبان معتبر رو دست کم نگیرین.

آخرین محصولات فروشگاه مقاله

اهمیت پایان نامه کارشناسی ارشد

پایان نامه کارشناسی ارشد آیینه تمام‌نمای فعالیت شما تو دوره کارشناسی و ارشدتونه درسته که تو جدول امتیاز بندی مصاحبه دکتری 2 امتیاز برای اون در نظر گرفته شده اما باید به این امر توجه داشته باشین که پایان نامه کارشناسی ارشد به طور خلاصه تمام توانایی، دانش و علایق شما را در اختیار داوران قرار می‌ده.

قبل از مصاحبه دکتری حتماً وقت کافی برای مرور و تسلط بر روی بخش‌های مختلف پایان نامه خودتون بذارید چون یکی از اصلی‌ترین بخش‌های مصاحبه پرسش‌هایی مرتبط با پایان نامه ارشدتونه.

تأثیر سوابق تحصیلی

سوابق آموزشی و پژوهشی

سوابق تحصیلی یکی دیگر از المان‌هاییه که در امتیاز بندی مصاحبه دکتری، اساتید برای سنجش داوطلب از اون استفاده می کنن. شما در جلسه مصاحبه دکتری باید ریزنمرات کارشناسی و کارشناسی ارشد رو همراه خودتون داشته باشید. حتی امکان دارد درمورد نمره برخی از درس‌ها از داوطلب سؤال بشه، اما امتیاز دهی در این بخش هم بیشتر به سلیقه داوران بستگی داره

دانشگاهی که دوره کارشناسی و کارشناسی ارشدتون رو اونجا گذروندید هم یکی از مواردیه که امکان داره نظر اساتید را به خودش جلب کنه ولی این موضوع را نباید فراموش کنید که تسلط شما و دانسته‌هاتونه که در آخر قبولی یا عدم قبولی شما را رغم می‌زنه.

مقاله‌ت مشکل نگارشی داره و نیاز به ویرایش مقاله داری؟

امتیاز تدریس

یکی از اصلی‌ترین دلایلی که افراد وارد دوره دکتری می‌شون علاقه‌شون به تدریس و آموزشه ولی آیا داشتن سابقه تدریس در مصاحبه دکتری موضوع مهمیه؟

به طور کلی داشتن سابقه تدریس نشان‌دهنده تسلط فرد بر روی موضوع و دروسیه که در کلاس‌های مختلف تدریس کرده و نشون می‌ده که سطح تسلط داوطلب مورد تأیید مرکز عالی آموزشی یا دانشگاهی که داوطلب در آن تدریس کرده هست.

با این تفاسیر نمی‌شه از تأثیر سابقه تدریس در مصاحبه دکتری چشم‌پوشی کرد به‌گونه‌ای که در سال‌ها گذشته در برخی موارد به‌صورت مستقیم از بعضی از داوطلب‌ها در مورد سوابق تدریس سؤال می‌شد، مخصوصاً برای رشته‌هایی که با آموزش در ارتباطن مثل رشته آموزش زبان انگلیسی. ولی در سال‌های اخیر این تأثیر کمی کم‌رنگ‌تر شده و بیشتر توجه اساتید به سمت کارهای پژوهشی جلب شده ولی با این حال باز هم نمی‌شه از تأثیر امتیاز تدریس در مصاحبه چشم‌پوشی کرد.

کلام پایانی

دونستن نحوه امتیازبندی مصاحبه دکتری اصل مهمی برای ایجاد آمادگی قبل از مصاحبه است، هر چقدر خودتون رو بیشتر برای مصاحبه دکتری آماده کنین، مطمئناً کار آسان‌تری در پیش دارین. حتماً قبل از حضور در جلسه مصاحبه با افرادی که این مرحله رو پشت سر گذاشتن صحبت کنین و ازشون راهنمایی بگیرین، با این کار می‌تونید تمام ابهامات خودتون رو قبل از جلسه برطرف کنین مخصوصاً اگر این افراد در همان دانشگاهی که شما برای مصاحبه پذیرفته شدین این مرحله را گذرونده باشن.

در نهایت برای همه‌تون آرزوی موفقیت می‌کنم و امیدوارم در همه مراحل زندگیتون موفق باشین، اگر شما هم تجربه شرکت در جلسه مصاحبه دکتری را داشتین، تجربیات خودتون رو از طریق کامنت برای بقیه مخاطب‌ها به اشتراک بذارید.

برای دریافت فایل PDF مقاله کلیک کنید
اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *