کتاب, آموزش زبان, ترجمه

11 تا از مشهورترین کتاب هایی که به بیشترین زبان های دنیا ترجمه شده‌اند

11 تا از مشهورترین کتاب هایی که به بیشترین زبان های دنیا ترجمه شده‌اند
کتاب هایی که به بیشترین زبان های دنیا ترجمه شده‌اند

همین الان که داری این مطلب رو میخونی کتاب‌های زیادی در سراسر جهان دارن نوشته و منتشر میشن ولی ما ازشون بی اطلاعیم. هرکدوم از این کتاب‌ها داستانی رو روایت می‌کنند که شاید برای ما جذاب باشند شاید هم نباشن ولی بین این همه کتاب یسیری از شاهکارهای هنری هستند که نه به زمان محدود شدن و نه به مکان، این آثار انقدر جذاب هستند که مترجم‌های زیادی اونارو به زبان های مختلف ترجمه کردن تا مردم کشورهای مختلف هم ازخوندنشون لذت ببرن.

قبل از اینکه بلاگ رو شروع کنیم این رو بگم که تو این بلاگ می‌خوایم کتاب هایی که به بیشترین زبان های دنیا ترجمه شده‌اند تو دسته داستانی معرفی کنیم بخاطر همین امکان داره یسری از کتاب ها تو این دسته بندی 11تایی جا نگیرن. اگه بخوایم تو حالت کلی بگیم کتاب های دینی تو صدر این دسته بندی قرار می‌گیرن اول از کتاب دینی مسیحیانه (بایبل) و بعدش کتاب دینی مسلمانان (قرآن).

بیابد با همدیگه 11 تا از مشهورترین کتاب های داستانی که به بیشترین زبان های دنیا ترجمه شده‌اند آشنا بشیم.

در این مقاله می‌خوانیم :

کتاب هایی که به بیشترین زبان های دنیا ترجمه شده‌اند

1. شازده کوچولو

شازده کوچولو یا شاهزاده کوچولو اثر آنتوان دوسنت‌اگزوپریه که به زبان فرانسوی نوشته شده و برای اولین بار در سال 1943 منتشر شد. این کتاب به بیش از 280 زبان دنیا ترجمه شده به عنوان ترجمه شده‌ترین و خوانده شده‌ترین کتاب فرانسوی معروف شده است. این کتاب به عنوان بهترین کتاب قرن 20 فرانسه هم شناخته می‌شه.

در سال 1935 اثر آنتوان دوسنت‌اگزوپری تلاش کر تا رکورد پرواز بین فرانسه و سایگو رو بشکونه و به نام خودش ثبت کنه، در جریان همین پرواز هواپیماش دچار نقص فنی می‌شه و مجبور می‌شه در صحرای آفریقا فرود بیاد و همین اتفاق الهام بخش اون می‌شه تا کتاب شازده کوچولو رو بنویسه.

خلاصه داستان

کتاب شازده کوچولو داستان خلبانیه که تو صحرای آفریقا سقوط می‌کنه و با پسربچه‌ای از سیاره‌ای دیگر ملاقات می‌کنه. شازده کوچولو داستان سفرهای خودش رو به سیارات مختلف برای یافتن معنای واقعی زندگی تعریف می‌کنه. شازده کوچولو تو مسیر سفرهای خودش با شخصیت‌هایی مثل پادشاهی که به دنبال رعیت بود، مردی خودپسند، می‌خواره‌ای، تاجری حریص، فانوس‌بان و جغرافی‌دانی برخورد می‌کنه. در نهایت، شازده کوچولو درس‌هایی درباره عشق، دوستی و اهمیت ارتباطات انسانی بدست میاره و با کمک ماری که قول داده بود اون رو به سیاره‌اش برگردونه، به خونه‌اش برمی‌گرده.

2. پینوکیو

کتاب پینوکیو

کتاب دوم این لیست پینوکیو اثر کارلو کلودیه که به زبان ایتالیایی نوشته شده و برای اولین بار در سال 1881 منتشر شده. این کتاب به بیش از 260 زبان دنیا ترجمه شده و همه مردم جهان تقریبا این شاهکار رو میشناسن.

خلاصه داستان

اگه دنبال یه داستان جذاب و پرماجرا هستی، کتاب “پینوکیو” رو از دست نده! این داستان درباره یه عروسک چوبی به اسم پینوکیوه که آرزو داره یه پسر واقعی بشه. توی این مسیر، پینوکیو با چالش‌ها و شخصیت‌های مختلفی روبرو میشه و درس‌های زیادی یاد می‌گیره. این کتاب نه تنها برای بچه‌ها، بلکه برای بزرگترها هم پیام‌های ارزشمندی داره.

3. سیر و سلوک زائر

کتاب سوم لیست مشهورترین کتاب هایی که به بیشترین زبان های دنیا ترجمه شده‌اند کتاب سیر و سلوک زائر اثر جان بانیانه که به زبان انگلیسی در سال 1678 مننشر شده و جزو بهترین آثار ادبیات کلاسیک انگلیسی زبان به حساب میاد و به بیش از 200 زبان دنیا ترجمه شده.

خلاصه داستان

داستان با یک خواب شروع می‌شه و ماجراهای معنوی و دقیقی رو در مسیر سفر از شهر فنا به شهر آسمانی روایت می‌کنه. شخصیت اصلی داستان که کریستین نام داره تو این مسیر با موجودات خطرات و اتفاق‌های زیادی روبه رو می‌شه و سعی می‌کنه با قدرت ایمان و امید از اونها عبور کنه. اگه دوست داری سفری روحانی رو تجربه کنی و در عین حال با یک شاهکار ادبی آشنا بشی، “سیر و سلوک زائر” انتخاب فوق‌العاده‌ایه.

4. آلیس در سرزمین عجایب

کتاب آلیس در سرزمین عجایب

کتاب بعدی، کتاب داستانی آلیس در سرزمین عجایب اثر لوئیس کارول به زبان انگلیسی در سال 1865 منتشر شده و یکی از مشهورترین کتاب های  داستانی کودک و نوجوانه که به بیش از 175 زبان دنیا ترجمه شده.

خلاصه داستان

کتاب آلیس در سرزمین عجایب داستان آلیس، دختر کنجکاوی رو روایت می‌کنه که به دنبال یک خرگوش سفید به یک دنیای عجیب و غریب کشیده می‌شه. تو این سرزمین، آلیس با موجودات و اتفاقات عجیبی روبرو می‌شه که هر کدومشون یه تجربه منحصر به فرد رو براش رقم می‌زنن.

آخرین محصولات فروشگاه مقاله

5. داستان های هانس کریستین اندرسن

هانس کریستین اندرسن نویسنده‌ای دانمارکیه که داستان‌های پریانش برای بچه‌ها و بزرگسالان در سراسر جهان شناخته شده است. اندرسن ۱۶۸ افسانه نو نوشته که به بیش از ۱۵۰ زبان دنیا ترجمه شده‌اند. از داستان‌های معروف اون میشه به«جوجه اردک زشت»، «بلبل»، «لباس تازه امپراتور»، «درخت کاج»، «پری دریایی»، «سرباز سربی» «پرنسس و لوبیا»، «دخترک کبریت فروش» «پسرک بدشانس» اشاره کرد.

داستان‌های اندرسن نه تنها سرگرم‌کننده هستند، بلکه درس‌های مهمی در مورد مهربانی، صداقت و شجاعت به ما می‌آموزند. امیدوارم از خواندن داستان‌های او لذت ببرید.

6. بیست هزار فرسنگ زیر دریا

کتاب 20هزار فرسنگ زیر دریا

کتاب بیست هزار فرسنگ زیر دریا توسط نویسنده‌ی فرانسوی، ژول ورن، نوشته شده و اولین بار به زبان فرانسوی با عنوان “Vingt Mille Lieues sous les mers” در سال‌های 1869 تا 1870 به صورت سریالی منتشر شد.  این کتاب به عنوان یکی از مهم‌ترین آثار علمی-تخیلی شناخته می‌شود و به بیش از 140 زبان دنیا ترجمه شده.

خلاصه داستان

در خلاصه داستان، ما با پروفسور پیر آروناکس، دانشمند دریاشناس فرانسوی، و خدمتکارش کنسیل، همچنین ند لند، شکارچی نهنگ کانادایی، آشنا می‌شویم که در جستجوی یک موجود دریایی اسرارآمیز هستند. آن‌ها در نهایت متوجه می‌شوند که این موجود در واقع یک زیردریایی مدرن به نام ناتیلوس است که توسط کاپیتان نمو، شخصیتی مرموز و گوشه‌گیر، هدایت می‌شود. آروناکس و همراهانش به عنوان اسیران نمو، سفری شگفت‌انگیز را در زیر دریاها آغاز می‌کنند و با جانوران عجیب و غریب دریایی و ماجراهای نفس‌گیری روبرو می‌شوند.

این کتاب نه تنها یک داستان ماجراجویی هیجان‌انگیز است، بلکه به خوانندگان امکان می‌دهد تا با تخیل ژول ورن به اعماق دریاها سفر کنند و جهانی را کشف کنند که در آن زمان، هنوز برای بشریت ناشناخته بود.

7. ماجراهای آستریکس

کتابی که در ادامه لیست مشهورترین کتاب هایی که به بیشترین زبان های دنیا ترجمه شده‌اند بهش می‌رسیم کتاب ماجراهای آستریکسه. این کتاب هم مثل کتاب 20 هزار فرسنگ زیر دریا مجموعه کمیک‌های فرانسویه که توسط رنه گوسینی نوشته و آلبرت اودرزو آن را تصویرگری کرده. زبان اصلی این کتاب‌ها فرانسویه. جالبه بدونی که این کمیک‌ها به بیش از 100 زبان دنیا ترجمه شده‌اند.

خلاصه داستان

در خلاصه داستان اومده که، آستریکس و دوست قدرتمندش اوبلیکس، اهالی یک دهکده کوچک در گال (فرانسه کنونی) هستند که در برابر اشغالگران رومی مقاومت می‌کنند. این دهکده به لطف جادویی که دروید (کاهن) آن‌ها به نام گتافیکس می‌سازد، همیشه نیروی فوق‌العاده‌ای دارد و همین امر باعث می‌شود که آن‌ها بتوانند در برابر رومی‌ها ایستادگی کنند. هر کتاب از این مجموعه ماجراجویی‌های جدیدی را برای آستریکس و اوبلیکس به تصویر می‌کشد، از نبردهای با رومی‌ها گرفته تا سفرهایی به سرزمین‌های دوردست مانند بریتانیا، اسپانیا، سوئیس و بلژیک.

مقاله‌ت مشکل نگارشی داره و نیاز به ویرایش مقاله داری؟

8. ماجراهای تن‌تن و میلو

ماجراهای تن تن و میلو هم مثل ماجراهای آستریکس یک  مجموعه کمیک بسیار محبوبه که توسط ژرژ رمی، که با نام مستعار هرژه شناخته می‌شد، خلق شده. زبان اصلی این کمیک‌ها  فرانسوی است و به نام جالب است بدونی که این مجموعه برای اولین بار در تاریخ 10 ژانویه 1929 در یک نشریه بلژیکی منتشر شده و از اون موقع تا الان به بیش از 98 زبان دنیا ترجمه شده.

خلاصه داستان

تن تن، یک خبرنگار جوان و کنجکاو بلژیکی، به همراه سگ وفادارش میلو، در سراسر جهان سفر می‌کنند و درگیر ماجراجویی‌های هیجان‌انگیزی می‌شوند. از کشف رازهای باستانی گرفته تا مواجهه با جنایتکاران و توطئه‌های بین‌المللی، هر قسمت از این مجموعه پر از هیجان و معما است. دوستان دیگر تن تن، از جمله کاپیتان هادوک و پروفسور تورنسول، نیز در این ماجراها به او کمک می‌کنند.

9. کیمیاگر

کتاب کیمیاگر

کتاب کیمیاگر یکی از آثار مشهور پائولو کوئلیو، نویسنده برزیلی است. این کتاب اولین بار در سال 1988 به زبان پرتغالی با عنوان  “O Alquimista”منتشر شد. تا به حال به بیش از 88 زبان مختلف دنیا ترجمه شده و به یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های جهان تبدیل شده است.

خلاصه داستان

سانتیاگو، یک چوپان جوان از آندلس، رویایی دارد که او را به سمت مصر و گنجینه‌ای در زیر اهرام می‌کشاند. او تصمیم می‌گیرد تا به دنبال رویای خود برود و در این سفر، با شخصیت‌های مختلفی مانند یک فروشنده کریستال، یک کیمیاگر دانا، و فاطمه، دختری که عاشقش می‌شود، ملاقات می‌کند. سانتیاگو در طول سفرش درس‌های مهمی درباره شنیدن صدای قلبش، شناخت فرصت‌ها، خواندن نشانه‌های سر راه زندگی و دنبال کردن رویاهایش می‌آموزد.

10. پی‌پی جوراب بلند

کتابی که در ادامه لیست مشهورترین کتاب هایی که به بیشترین زبان های دنیا ترجمه شده‌اند میریم سراغش، کتاب پی پی جوراب بلند، که در اصل با نام”Pippi Långstrump”  شناخته می‌شود، توسط نویسنده سوئدی آسترید لیندگرن نوشته شده و اولین بار در سال 1945 منتشر شد. این کتاب به بیش از 80 زبان دنیا ترجمه شده است.

خلاصه داستان

در خلاصه داستان اومده که پی پی یک دختر نه ساله با موهای قرمز و دم‌های اسبی است که مادرش را از دست داده و پدرش، که کاپیتان کشتی است، در دریا گم شده. پی پی که با پدرش در دریاها سفر کرده و گنج‌های زیادی جمع کرده، به خانه بزرگی به نام ویلا ویلکولا در یک دهکده کوچک سوئدی نقل مکان می‌کند. او با میمون خود، آقای نیلسون، و اسب بی‌نامش زندگی می‌کند و با گنجینه‌ای از سکه‌های طلا، زندگی مستقلی دارد. پی پی با قدرت فوق‌العاده‌ای که دارد، می‌تواند اسب خود را با یک دست بلند کند. او با دو کودک همسایه، تامی و آنیکا، دوست می‌شود و با آن‌ها ماجراجویی‌های شگفت‌انگیزی را تجربه می‌کند.

11. مجموعه داستانی هری پاتر

کتاب های هری پاتر

آخرین کتابی که تو لیست مشهورترین کتاب هایی که به بیشترین زبان های دنیا ترجمه شده‌اند قرار می‌گیره سری داستانی هری پاتره دیگه مجموعه داستانی که نیازی به تعریف و توضیح نداره. سری داستان های هری پاتر توسط جی. کی. رولینگ نوشته شده، درباره‌ی یک پسر جادوگر جوان به نام هری پاتر و دوستانش هرماینی گرنجر و ران ویزلی است. این داستان‌ها در مدرسه‌ی جادوگری هاگوارتز اتفاق می‌افتند و شامل هفت کتاب هستند که از سال 1997 تا 2007 به زبان اصلی انگلیسی منتشر شده‌اند.

مجموعه هری پاتر به بیش از 80 زبان مختلف دنیا ترجمه شده و یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های تاریخ به شمار می‌رود. این داستان‌ها نه تنها به عنوان یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای ادبیات مدرن شناخته می‌شوند، بلکه به یک پدیده‌ی فرهنگی تبدیل شده‌اند که نسل‌های مختلف را تحت تأثیر قرار داده‌اند.

خلاصه داستان

 هری پاتر، که والدینش را از دست داده، در خانه‌ی عمو و عمه‌ی بدجنسش بزرگ می‌شود. او در یازده سالگی می‌فهمه که یک جادوگره و به مدرسه‌ی جادوگری هاگوارتز فرستاده می‌شه. تو هاگوارتز، هری با دوستانش هرماینی و ران ملاقات می‌کنه و با لرد ولدمورت، یک جادوگر تاریک که قصد دارد جاودانه بشه و جهان جادوگری را تحت سلطه خودش دربیاره، مبارزه می‌کنه. سری داستان‌های هری پاتر پر از ماجراجویی، رمز و راز، و درس‌هایی درباره‌ی قدرت دوستی و اهمیت انتخاب‌های درسته.

کلام آخر

  1. تو بلاگ این 11 تا از مشهورترین کتاب هایی که به بیشترین زبان های دنیا ترجمه شده‌اند رو به ترتیب از بیشترین میزان ترجمه تا کمترین لیست کردیم و هنوز هم کتاب های زیادی هستند که می‌تونند در ادامه این لیست جا بگیرن.

    همونطور که اول این بلاگ گفتم لیست کتاب هایی که به بیشترین زبان های دنیا ترجمه شده‌اند فقظ کتاب های داستانی رو در برمی‌گیره و خیلی از کتاب ها تو دسته بندی های دیگه مثل کتاب های روانشناسی یا دینی هستند که شاید به مراتب بیشتر از این کتاب ها ترجمه شده باشند.

    شما هم بهترین کتاب داستانی‌ای که خوندید رو برامون تو کامنت‌ها بنویسید.

برای دریافت فایل PDF مقاله کلیک کنید
اشتراک گذاری مقاله

2 دیدگاه در “11 تا از مشهورترین کتاب هایی که به بیشترین زبان های دنیا ترجمه شده‌اند

  1. دانیال رستمی گفت:

    من فکر می‌کردم کتاب گتسبی بزرگ هم بینشون باشه

    1. moein گفت:

      سلام
      کتاب گتسبی بزرگ هم کتاب فوق العاده‌ایه و اگه تعداد کتاب هایی که معرفی کردیم افزایش پیدا می‌کرد حتما تو این لیست قرار می‌گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *