ویراستاری, کتاب

10 روش برای تقویت مهارت نوشتن

10 روش برای تقویت مهارت نوشتن
مهارت نوشتن

اگه برگردیم خیلی عقب‌تر تقریبا زمانی که انسان خلق شد ،می‌بینیم که هیچکدومشون حتی بلد نبودن درست‌وحسابی با همدیگه حرف بزنن چه برسه که نوشتن بلد باشن؛ تنها  راهی که منظورشون رو به هم می‌فهموندن  از طریق نقاشی ها بود. خیلی زمان برد تا اون آدمایی که یه روزی حرف‌زدن و نوشتن بلد نبودن تبدیل بشن به انسان هایی که امروزه نوشتن یکی از اصلی‌ترین و جدایی‌ناپذیرترین راه های  ارتباطی بینشونه. توی هر قشری از جامعه که باشید (البته بالای هفت سال)  قطعاً و بدون شک روزی چند کلمه و چند جمله کوتاه هم که شده می‌نویسید، یا به دوستتون پیامی ارسال می‌کنید، برای مادر یا پدرتون نامه‌ای می‌نویسید، برای روزنامه یا مجله‌ای مطلب می‌نویسید و یا حتی (برای خودتون) داستان و رمان می‌نویسید.

خلاصه کلام اینکه اگه یه نگاهی به آدمای دور و برتون بندازید خیلی راحت متوجه می‌شید که همه آدما هر شغل و حرفه و جایگاه اجتماعی ای که داشته باشن (از رئیس جمهور بگیر تا کسبه بازار و پاکبان شهرداری و راننده کامیون و…) هر روز سر و کارشون با نوشتنه ؛یا به‌صورت مجازی و در قالب پیام یا به‌صورت واقعی و با کاغذ و خودکار!

چقدر خوب می‌شه حالا که فهمیدیم سرو کارمون با نوشتن بیشتر از اون چیزیه که فکرشو می‌کردیم، سعی کنیم مهارت نوشتن رو در خودمون تقویت کنیم و اطلاعات بیشتری در این باره یاد بگیریم تا بهتر از قبل بنویسیم؛ چون کلمات جادوگرانی ساکت‌اند!

همراهمون باشید که قراره تا آخر این بلاگ توی نوشتن استاد بشید!

در این مقاله می‌خوانیم :

برای چه می‌نویسیم؟ هدف از نوشتن چیست؟

هدف از نوشتن چیست؟

روی صحبتم با اون دسته از شماهاست که کاغذ و خودکار دارید یا گوشی/لپ تاپ‌تون روشنه و آماده‌اید تا چیزی بنویسید؛ اما زل زدید به کاغذ/لپ‌تاپ و نمی دونید چی بنویسید!

سؤال مهمی که هر فرد باید قبل از دست‌به‌قلم شدن از خودش بپرسه اینه که چی می‌خوام بنویسیم و چرا می‌خوام بنویسم؟  فرقی نمی‌کنه شما یه تازه کاری که اولین باره قلم دستت گرفتی یا یک نویسنده حرفه‌ای و باتجربه هستی که سال‌هاست با قلم عجین شدی؛ تا چیستی و چرایی نوشتن رو واسه خودت روشن نکنی نمی تونی حتی یک کلمه بنویسی و حتی اگر هم بنویسی بدون شک بی‌معناست و در نهایت به جایی نمی رسه. مثل راننده‌ای که ماشین‌رو روشن می کنه راه می‌افته تو جاده بدون اینکه مسیر و مقصد رو مشخص کنه. درسته که در حرکته و مسیری رو طی می کنه اما در نهایت به هیچ جایی نمی رسه؛ چون از ابتدا هیچ مسیر  و مقصدی نداشته! پس اولین گامی که باید قبل از نوشتن بردارید اینه که از خودتون بپرسید چی می‌خواین و چرا؟ جواب‌هایی که به خودتون می‌دین مسیر و مقصد رو براتون روشن و شفاف می کنه؛ به عبارتی دیگه نوشته رو در نهایت به مقصد مطلوب می‌رسونه و تبدیل میشه  به چیزی فراتر از چند کلمه و جمله بی‌روح و بی‌محتوا.

فردی ممکنه تصمیم بگیره خاطره یک روز بهاری با خانواده‌اش رو بنویسه تا اون روز برای همیشه در ذهنش نقش ببنده ، دیگری یک نویسنده‌ست و هدفش اینه از طریق نوشته‌هاش ظلمی که به کودکان کار در سراسر دنیا میشه رو به تصویر بکشه، شخص دیگر سال‌هاست دور از پدر و مادرش در کشوری دیگه زندگی میکنه و از طریق ایمیل می‌خواد از دلتنگی و روزای تلخ و شیرینی که می‌گذرونه روایت کنه! اگه کمی دقت کنید متوجه می‌شید که با مشخص‌کردن اینکه چی می‌خواین بنویسید (بلاگ، خاطره، داستان، مطلبی در روزنامه، یک پیام صبح به خیر و…) ناخودآگاه جواب سؤال چرایی نوشتن رو هم می‌دین و این‌طور خیلی ساده شما تونستید بفهمید که از کجا و چطور می‌خواین شروع کنید و به کجا برسید. حالا وقتشه دست از زل‌زدن بکشید و شروع کنید!

حالا که فهمیدید چرا می‌خواید بنویسید بیاید تا 10 تا روشی که تو تقویت مهارت نوشتن کمک می‌کنه رو بهتون بگم.

چطور بر موانع نوشتن غلبه کنیم و مهارت نویسندگی‌مون رو افزایش بدیم؟

غلبه بر موانع نوشتن

همه ما قبول داریم که نوشتن کار ساده‌ای نیست. بهتر بگم اکثر افراد دوست دارند چیزی بنویسند؛ ولی بیش از نیمی از اون اکثریت به‌خاطر سختی نوشتن و شروع‌کردن اصلاً نمی‌نویسن و بی‌خیالش میشن. اما اگه شما یه نویسنده یا وبلاگ‌نویس باشی که مجبوره رمان و بلاگش رو تموم کنه ، در این صورت نمی‌تونید بی‌خیال نوشتن بشید و تنها کاری که باید بکنید اینه که موانع نوشتن رو برطرف کنید.

روی صحبتم با سه دسته از شماهاست: اول شمایی که به‌هرحال مجبوری بنویسی و باید این سدی که جلوی نوشتنت رو گرفته بشکنی؛ دوم شمایی که استعداد و علاقه به نوشتن داری؛ ولی به‌خاطر کمبود اعتمادبه‌نفس و تنبلی این سد رو نمی‌شکنی و سوم شمایی  که میخوای صرفاً چند تا راهکار برای غلبه بر موانع نوشتن رو بدونی چون معتقدی جایی به کارت میاد ؛ مواردی که در ادامه برات توضیح میدم میتونه خیلی کمکتون کنه.

10 روش برای تقویت مهارت نوشتن

1. دلیل نوشتن مطلبتون رو پیدا کنید

 اولین و مهم ترین نکته اینه که پیدا کنی چی میخوای بنویسی و چرا این موضوع رو انتخاب کردی؟ اکثریت افرادی که در مرحله اول دست از نوشتن می‌کشن اینه که نمی‌دونن چی می‌خوان بنویسن.

2. ابزار نوشتنت رو عوض کن

تغییر لوازم نویسندگی برای بهتر نوشتن

دومین موردی که می‌تونه روی مهارت نوشتن شما تاثیر گذار باشه ابزاریه که باهاش می‌نویسی. تغییر دادن مواردی کوچیک که شاید بهشون توجه نمی‌کنی میتونه توی شکستن سد نوشتن خیلی کمکت کنه . مثلا اگه عادت داری مطالبت رو توی ورد تایپ کنی ، یک بار لپ‌تاپ رو بزار کنار و کاغذ و قلم رو امتحان کن. یا اگه می‌خوای توی ورد نوشتن رو ادامه بدی سعی کن رنگ، اندازه یا حتی نوع فونت رو تغییر بدی؛ حتی میتونی رنگ خودکارایی که همیشه باهاشون می‌نوشتی رو هم تغییر بدی.  شاید به ظاهر تغییرات کوچیکی باشه و  اما شک نکن تاثیر بزرگی روی مهارت نوشتن شما می‌ذاره. کافیه امتحانش کنی تا ببینی چطور نوشتن واست جذاب تر از قبل میشه!

3. در زمان های متفاوت بنویس

 اکثر افرادی که سرو کارشون با نوشتنه اغلب زمان های خاصی رودر روز یا شب برای نوشتن انتخاب می‌کنن و در زمانی غیراز اون موقع نمیتونن چیزی بنویسن. حالا همین یکنواختی روی ذهن اون ها تاثیر می‌ذاره وقتی که به زمان همیشگی نوشتن میرسن به دلیل یکنواختی، ذهن از فکر کردن و نوشتن فرار می‌کنه و همین موضوع روی مهارت نوشتن اونها تاثیر می‌ذاره و نتیجه‌ش می‌شه همین که یک خط هم نمی‌تونن بنویسن . اما راه حلی که می‌تونه کمکتون کنه اینه که  یه شوک به ذهنتون بدین. اینطور که مثلا بجای نوشتن در ساعات همیشگی 12 تا 2 ظهر ، 8 تا 10 صبح بنویسید؛ یا بجای شب بیداری و نوشتن،روزها بنویسید.

آخرین محصولات فروشگاه مقاله

4. در مکان متفاوت بنویسید

درست شبیه عادت زمانی ، این یکنواختی در مورد مکان هم همینطوره. مکانی که همیشه برای نوشتن انتخاب می‌کردید رو تغییر بدید تا یکنواختی رو بشکنید و خلاقیت دوباره به نوشته‌هاتون برگرده و تو مدت کوتاهی از تاثیری که روی مهارت نوشتن‌تون می‌ذاره شگفت زدتون می‌کنه.

5. نوشته های افتخارآمیزتون رو بخونید

تشویق کردن باعث می‌شه به خودتون یادآوری کیند که هنوز هم همون آدمی هستید که اون نوشته‌های فوق‌العاده و جذاب رو نوشته؛ پس حالا هم از پسش برمیاید!

6. ذهنتون رو رها کنید و اجازه بدید پرواز کنه

بالا بردن خلاقیت در نوشتن

 ذهنتون رو تحت فشار قرار ندید که حتما روی برنامه‌ی از قبل تعیین شده‌ای بنویسه؛ بهش اجازه بدید متفاوت ببینه و بنویسه . گاهی حتی لازمه اجازه بدید که از این شاخه به اون شاخه بپره و مطالب غیرمرتبط بنویسه. یکی از راه هایی که کمک میکنه سدی که مانع نوشتنتون شده بشکنه و دوباره به خلاقیت برسید، رها کردن ذهنتونه. برای اینکه بتونید مهارت نویسندگی رو تو خودتون تقویت کنید بهتره هر از چندگاهی هرچی تو ذهنتون هست رو خالی کنید و بهش اجازه بدین مفاهیم و مطالب جدید رو تجربه کنه.

7. دایره واژگانتان را وسیع کنید

یکی دیگه از روش های تقویت مهارت نوشتن بالا بردن دامنه لغاتتونه. تصور کنین یک توی منوی رستورانی فقط یک مدل غذا باشه؛ شاید چند روز اول به هر دلیلی مشتری های زیادی داشته باشه اما بعد از مدتی بخاطر تکراری بودن غذا مشتری هاشو از دست میده .

توی دنیای نوشتن هم دقیقاً همینطوره؛مواجه شدن با متونی که واژه های تکراری زیادی در اون ها به کار رفته باعث خستگی و ملالت خواننده می‌شه و حتی ممکنه متن رو تا پایان نخونه. سعی کنید با گسترده کردن دایره لغاتتون تنوع و خلاقیت رو وارد نوشته‌هاتون بکنید تا خواننده درست مثل یک غذای لذیذ با طعمی نو و متفاوت تا آخر متن، از  خوندن نوشته شما لذت ببره.

8. هرچیزی که باعث حواس پرتی میشه رو از خودتون دور کنید

تمرکز، کلید بهتر نوشتن

تمرکز کردن تو یادگیری و تقویت هر مهارتی یک امر مهم و ضروریه مخصوصاً برای مهارت نوشتن چون خلاقیت بالایی لازم داره. قبل از اینکه نوشتن رو شروع کنید، بهتره هر چیزی که باعث میشه حواستون پرت شه از خودتون دور کنید. با دور کردن همه عواملی که موجب حواس‌پرتی میشن(گوشی موبایل، لپ‌تاپ، محیط شلوغ،تلویزیون و…) بهتر می‌تونید روی متن تمرکز کنید و نتیجه بهتری دریافت کنید.

9. سعی نکیند زیبا سازی کنید؛ فقط بنویسید

 هنگام نوشتن نسخه اولیه در قید و بند زیبا نوشتن و اصلاح کردن اشتباهات نگارشی نباشید؛ چنین کاری فقط باعث میشه جلوی ذهنتون رو بگیرید و اجازه ندین هرچیزی که می‌خواد رو روی کاغذ پیاده کنه و علاوه براون باعث کند شدن روند کارتون هم می‌شید. اجازه بدین نسخه اولیه نوشته به اتمام برسه، در مرحله دوم با دقت متن رو بخونید، جملات طولانی رو کوتاه کنید، کلمات تکراری رو حذف کنید و متن رو هرجور که دوست دارید زیبا کنید.

مقاله‌ت مشکل نگارشی داره و نیاز به ویرایش مقاله داری؟

10. برای تقویت مهارت نوشتن حتما کتاب بخونید

 تا می‌تونید سعی کنید کتاب های مختلف بخونید. هرچی بیشتر بخونید و با نوع نوشته ها ، ترفند ها و ساختار های متنوع  آشنا بشید به طور ناخودآگاه در نوشته های خودتون از اون ترفند ها و ساختار ها استفاده می‌کنید. سعی کنید کتاب های معروف که نویسنده ای قوی دارند رو توی اولویت قرار بدین و در حین خوندن کتاب ها با نگاهی دقیق و تیزبینانه متن رو زیر نظر بگیرید و از هیچ نکته جدیدی به سادگی عبور نکنید. تکنیک‌های نویسندگی‌ای رو که بهشون برمی‌خوری برای خودت بنویس و مرور کن تا مهارت نوشتنتون تقویت بشه.

پیشنهاد چند کتاب برای تقویت بهتر نوشتن

تقویت مهارت نویسندگی

قدیم‌ترها که هنوز اینترنت به‌اندازه امروز پیشرفت نکرده بود و دسترسی به انواع مختلف منابع اطلاعاتی بالا نرفته بود، کتاب‌ها بهترین و کاربردی‌ترین منبع اطلاعاتی بودن که افراد از این طریق خودشون رو به‌روز میکردن.

رفته‌رفته با فراگیرشدن اینترنت و فضای مجازی دیگه کمتر کسانی هستن که به کتاب‌ها رجوع کنن؛ غافل از اینکه کتاب‌ها هنوز هم یکی از بهترین و معتبرترین منابع اطلاعاتی هستن که می‌تونن بهتون کمک کنن تا مهارت نوشتن خودتون رو تقویت کنید.

به‌رسم قدیم البته با تغییرات جدید در این بخش می‌خوایم چند تا از کتاب‌های خوب و کاربردی برای تقویت مهارت نوشتن رو بهتون معرفی کنیم که توی کتابخونه های سطح شهر یا کتابخونه‌های الکترونیکی می‌تونید پیداشون کنید:

نویسنده شدن

نویسنده: دروتیا برند

در این کتاب به مشکلات بنیادین یک نویسنده تازه‌کار، چه جوان و چه پیر می پردازه. با ارائه تمرین‌هایی خاص کمک میکنه عادت‌های نادرست نوشتن رو کنار بزارید و با ناخودآگاه خودتون روبه‌رو بشید و مهارت نوشتن خودتون رو افزایش بدین.

لوازم نویسندگی

نویسنده: نادر ابراهیمی

در این کتاب با یک مجموعه اصول و قواعد مقدماتی در داستان‌نویسی آشنا میشید. نویسنده در مورد استعداد، انگیزه، عاطفه خاص، اعتقاد و… سخن گفته. همچنین روش‌هایی رو برای محک‌زدن نوشته‌های خودتون و دیگران بهتون یاد می‌ده تا در نهایت بتونید مهارت نوشتن خودتون رو تقویت کنید.

نوشتن با تنفس آغاز می‌شود

نویسنده: لرن هرینگ

 نویسنده در این کتاب سعی میکنه تا با تغییر در جزئیات زندگی روزمره قوه خلاقیت‌تون رو بهبود ببخشه و شما رو تبدیل به یک نویسنده حرفه‌ای. نکته جالب اینه که به‌عنوان اولین تمرین هرینگ درباره درست نفس‌کشیدن صحبت میکنه و کمک میکنه از این طریق صدای درونتون رو بشنوید. همچنین این کتاب سه بخش دارد که بخش اول درباره تمرکز ذهن، بخش دوم درباره فرایند عمیق نوشتن و بخش سوم درمورد پذیرفتن این که چه و کجا هستید صحبت.

کلام آخر

توی این بلاگ سعی کردیم تا حدی شما رو به دنیای نوشتن نزدیک کنیم و راهکارهایی برای تقویت مهارت نوشتن بهتون ارائه بدیم. امیدواریم بعد از خوندن این بلاگ بدون تعلل کاغذ و قلم بردارید و شروع کنید به نوشتن!

راستی شما چه روش‌های دیگه‌ای برای تقویت مهارت نوشتن پیشنهاد می‌کنید؟ در قسمت کامنت‌ها باهامون به اشتراک بزارید.

برای دریافت فایل PDF مقاله کلیک کنید
اشتراک گذاری مقاله

4 دیدگاه در “10 روش برای تقویت مهارت نوشتن

  1. Hamidreza گفت:

    ایول خیلی کاربردی بود

    1. moein گفت:

      سلام
      خوشحالیم که این بلاگ براتون مفید بود.

  2. فرید گفت:

    خوندن کتاب های داستانی و رمان هم میتونه به پرورش خلاقیت نویسنده خیلی کمک کنه.

    1. moein گفت:

      سلام
      بله کاملاً درسته.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *