ویراستاری

پارافریز متن چست؟ |3 روش ساده برای پارافریز متن

پارافریز متن
پارافریز متن

پارافریز(paraphrase) یکی از آیتم های مهمیه که باید توی ویراستاری بهش توجه بشه و اصولی و روی حساب و کتاب مورد بررسی قراره بگیره. پارافریز به زبان فارسی به معنی بازنویسی،خلاصه‌نویسی و نقل قول غیر مستقیمه.

اگه پایان نامه یا مقاله نوشته باشی حتما با فرایند پارافریز آشنا هستی و میدونی نوشتن یک متن طولانی علمی اونم با کمترین تطابق با کار بقیه واقعا کار سختیه، تو این مقاله با مفهوم پارافریز متن بیشتر آشنا میشیم و کاربردهای مختلف اون رو یاد می‌گیریم. راستی اگه متنت نیاز به پارافریز داره حتما یه سری به خدمات پارافریز پلتفرم لیکو بزن.

در این مقاله می‌خوانیم :

پارافریز متن چیست؟

درمورد تعریف پارافریز صحبت کردیم ولی اگه بخوام به زبان ساده‌تر با پارافریز آشناتون ‌کنم باید بگم اگه متنی رو با زبان خودتون طوری بازنویسی کنید که عین متن اصلی نباشه اما همون مفهوم رو برسونه شما پارافریز انجام دادین.

 در پارافریز به دنبال رفع سرقت علمی و ادبی از نوشته‌ایم. ممکنه واسه خیلی‌هاتون پیش اومده باشه که بخواین از گفته‌ها و یا نقل‌قول های یه شخص مهم و معروف استفاده کنید یا بخشی از متن مورد نیازتون وارد مقاله یا نوشته خودتون کنید بدون اینکه عین متن رو کپی برداری کنید . البته که  اگه عین متن رو کپی برداری کنید احتمالش خیلی بالاست که متهم بشید به سرقت ادبی!

مقاله‌ت مشکل نگارشی داره و نیاز به ویرایش مقاله داری؟

چرا باید متن‌مون رو پارافریز کنیم؟

پارافریز متن و روش های آن

با توجه به مطالبی که بالا گفتیم برای اینکه نگرانی از بابت ریجکت شدن مقاله و متهم شدن به سرقت ادبی در پایان نامه‌تون رو نداشته باشید، بهترین راه حل اینه که قبل از ارسال، مقاله یا پایان ‌نامه‌تون از فیلتر پارافریز رد بشه.

انجام پارافریز کار چندان ساده‌ای هم نیست و اگه یه پارافریز خوب و تر و تمیز میخواید  یا باید خودتون اصولش رو بلد باشید یا دنبال متخصص و حرفه‌ای این کار باشید و نوشته‌تون رو دست هر کسی نسپارید چون اگه پارافریزی که انجام شده درست و اصولی نباشه پذیرفته نمیشه و در نهایت ریجکت میشه و عملا وقتتون رو تلف کردید.

یه پارافریز خوب و اصولی در عین اینکه ساختار و ترکیب کلمات و جملات رو تغییر میده و از کلمات هم‌ معنی و هم‌خانواده با متن اصلی استقاده می‌کنه اما معنی و مفهوم جمله اصلی/نوشته اصلی رو حفظ میکنه به طوری که نشه تشخیص داد کدوم جمله نوشته شما و با خلاقیت شماست و کدوم جمله از متن اصلی گرفته شده.

آخرین محصولات فروشگاه مقاله

کاربرد پارافریز

کاربرد پارافریز

شاید براتون جالب باشه بدونید اون دسته از شماهایی که قصد شرکت در آزمون های آیلتس رو دارید واسه قسمت رایتینگ نیاز به پارافریز دارید . همچنین دانشجویان ادبیات توی چارت دروس‌شون درسی با عنوان پارافریز دارن که تمام موارد پارافریز در اون بهشون آموزش داده میشه .

اما به جرعت میشه گفت مهم ترین کاربردی که پارافریز داره در پایان‌نامه و مقاله‌س که خیلی ها تو همین پله به مشکل برمیخورن ؛چون اکثر افراد یا پارافریز رو بلد نیستن و یا نتونستن  یک ویراستار متخصص و حرفه‌ای که کاررو واسشون در بیاره پیدا کنن .

 به علاوه شاید براتون سوال باشه چه موقع هایی از پارافریز استفاده میشه؟! ممکنه در یکی از دو حالت زیر  پارافریز برای نوشته‌ای انجام بشه :

  1. زمانی که متن برای نقل‌قول کردن خیلی طولانیه
  2. وقتی توضیحات مورد نیاز شما در متن اصلی آنچنان که باید واضح و دلخواه شما نوشته نشده و نسخه بهتر از اون متن رو به زبان خودتون میخواید ‌.

سه روش ساده برای پارافریز متون مختلف

  1. یکی از ساده ترین و در عین حال کاربردی‌ترین روش ها اینه که کلمات رو در متن مورد نظر جابجا کنید . به این صورت که یا کلماتی رو بهش اضافه کنید یا جایی در متن لازم بود کلماتی که تغییری در مفهوم اصلی متن/ جمله ایجاد نمیکنن رو حذف کنید .
  2. ویرایش گرامری جمله(تغییر ساختار جمله): تو این روش باید دقت بیشتری به خرج بدین و خیلی حواستون رو جمع کنید چون تغییر اشتباه (نادرست) زمان و شخص فعل میتونه نوشته شما رو از مفهوم اصلی متن دور کنه و مفهوم دیگه ای رو برسونه که قطعا این هدف از انجام پارافریز نیست .
  3. استفاده از کلمات مترادف: با استفاده از کلمات مترادف و یا هم‌خانواده  در جمله میتونه علاوه بر اینکه جملات رو ناب و جدید کنه ؛تا حد زیادی تشابهات اون رو نسبت به جمله اصلی /متن اصلی هم کم میکنه .

در نهایت این رو متوجه شدیم که امروزه پارافریز یه اقدام ضروری و صد البته مثبته واسه اینکه  مشکل متهم شدن شما به سرقت ادبی و علمی رو برطرف کنه و اعتبار پایان‌نامه و مقاله /نوشته شما رو بالا ببره .

 در ضمن ،خوبه بدونید خدمات پارافریزتون رو با خیال راحت میتونید  به لیکو بسپارید و یه کار تر و تمیز تحویل بگیرید .

حتی اگه دوست دارید که خودتون پارافریز رو درست حسابی یاد بگیرید ، میتونید توی دوره های آموزش ویراستاری لیکو ثبت نام کنید و به طور اصولی و زیر نظر اساتید  مجرب و کارکشته پارافریز رو یاد بگیرید .

برای دریافت فایل PDF مقاله کلیک کنید
اشتراک گذاری مقاله

6 دیدگاه در “پارافریز متن چست؟ |3 روش ساده برای پارافریز متن

  1. کاظم گفت:

    بسیار مفید و کاربردی👌👌👌

    1. moein گفت:

      سلام
      خوشحالیم که مطالب براتون مفید بوده.

  2. مهدیه گفت:

    سلام و خسته نباشید . ممنون بابت بلاگ خوبتون خیلی مفید بود و اطلاعات خوبی بهمون داد

    1. moein گفت:

      سلام
      خواهش میکنم. امیدوارم این مطالب بهتون کمک کرده باشه.

  3. Mehdi گفت:

    چطور میتونم سفارش پارافریز ثبت کنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *