تحصیلات تکمیلی, دکتری

تاثیر مقاله در مصاحبه دکتری

تاثیر مقاله در مصاحبه دکتری
تاثیر مقاله در مصاحبه دکتری

همونطور که می‌دونید قبولی در مصاحبه دکتری به موارد زیادی بستگی داره که همشون رو براتون تو بلاگ امتیاز بندی مصاحبه دکتری گفتیم. یکی از این موارد داشتن مقاله است و تو این بلاگ میخوایم درمورد تاثیر مقاله در مصاحبه دکتری و امتیازات اون صحبت کنیم و به این سؤال هم پاسخ بدیم که آیا داشتن مقاله برای قبولی در مصاحبه دکتری اصلاً ضروریه یا نه؟ پس تا انتهای این مطلب همراهمون باشید.

در این مقاله می‌خوانیم :

تاثیر مقاله در مصاحبه چقدر است؟

برای قبولی تو دوره دکتری، هر دانشجو باید از دو تا فیلتر سخت بگذره. اولین فبلتر آزمون دکتری و دومیش مصاحبه دکتری ست که مصاحبه دکتری نسبت به آزمون اون از اهمیت بیشتری برخورداره پس باید خودتون رو به طور کامل برای این مرحله آماده کنید. یکی از بخش هایی که بیشترین امتیاز رو در مصاحبه دکتری داره عملکرد پژوهشی شماست. از 40 امتیاز این بخش 22 امتیاز اون به مقاله مربوط میشه و این موضوع اهمیت بالای تاثیر مقاله در آزمون دکتری رو نشون میده.

فکر کنم تا همین جا که یکم درمورد تاثیر مقاله در مصاحبه دکتری بیشتر آشنا شدین جواب سوالی که بالا مطرح شده رو متوجه شدین، ولی یکم بیشتر بهش فکر کنید، آخر این بلاگ جوابش رو بهتون میگم.

در ادامه برای اینکه عملکرد بهتری تو مصاحبه دکتری داشته باشید و بتونید بیشترین امتیاز ممکن رو برای خودتون جمع کنید، انواع مقالات موثر در مصاحبه دکتری رو براتون توضیح میدیم.

انواع مقالات موثر در مصاحبه دکتری

انواع مقالات موثر در مصاحبه دکتری

به طور کلی مقالات به دو دسته تقسیم میشن

  1. مقالات ژورنالی
  2. مقالات همایشی

تاثیر مقاله در مصاحبه دکتری با توجه به اینکه تو کدوم دسته قرار بگیره می‌تونه متفاوت باشه.

مقالات ژورنالی

مقالات علمی-پژوهشی و علمی-ترویجی تو این دسته از مقالات قرار می‌گیرن و با توجه به سطح مقاله و نشریه‌ای که در اون منتشر شدن می‌تونن امتیازهای متفاوتی رو به خودشون اختصاص بدن.

آخرین محصولات فروشگاه مقاله

مقاله علمی-پژوهشی

تو این دسته از مقالات محقق میاد و با استناد به تحقیقات، پژوهش ها و آزمایشات محققان دیگه یک ایده جدید رو بررسی و تحلیل می‌کنه و در آخر دست آورد های خودش رو در قالب یک مقاله منتشر می‌کنه تا بقیه هم بتونن بخوننش و ازش استفاده کنند.

البته در بعضی موارد هم ممکنه موضوعی که محقق می‌خواد بررسی کنه اصلا هیچ پیشینه‌ای نداشته باشه و از پایه یک نوآوری جدید باشه.

اگه میخوای با مقالات علمی-پژوهشی بیشتر آشنا بشی، کلیک کن

مقالات علمی-ترویجی

  1. در این دسته از مقالات دیگه محقق نمیاد یک ایده نو رو بررسی کنه و تلاش می‌کنه که تمام تحقیقات انجام شده روی یک موضوع خاص رو جمع آوری، مطالعه و بررسی کنه و در نهایت تمام پژوهش ها و مقالات رو به صورت خلاصه و در قالب یک مقاله یکپارچه ارائه بده.

    تو این سبک از مقالات بعضی از محقق ها سعی می‌کنند از نتابج محققان دیگه استفاده کنند و با دانش و مهارت های خودشون از یک مسیر و دیدگاه دیگه دوباره به همون نتایج برسند تا بتونن نتایج تحلیلی ارائه بدن و سطح کارشون رو بالاتر ببرن.

    مقالات علمی-ترویجی در مقابل مقالات عملی-پژوهشی امتیاز و تاثیر کمتری در مصاحبه دکتری دارن ولی به این معنی نیست که ارزش پایینی داشته باشند و به عنوان یک کار علمی از ارزش و جایگاه بالایی برخوردارن.

مقالات همایشی

در این دسته از مقالات کار پژوهشی و تحلیلی خاصی انجام نمیشه و بیشتر محقق میاد ایده و روش انجام تحقیقی که مدنظرش هست رو بیان می‌کنه تا در کنفرانس و همایش های داخلی و خارجی مطرح بشن و درموردش بحث و گفت و گو کنند.

مقاله‌ت مشکل نگارشی داره و نیاز به ویرایش مقاله داری؟

تاثیر کدوم در مصاحبه دکتری بیشتره؟ مقاله ژورنالی یا همایشی

تاثیر کدوم در مصاحبه دکتری بیشتره؟ مقاله ژورنالی یا همایشی

مقالات ژورنالی در مقابسه با مقالات همایشی داوری سخت‌تری دارن و برای اونها محدودیتی از نظر تعداد صفحات در نظر گرفته نمیشه ولی مقالات همایشی تا جایی که امکان داره باید خلاصه باشن.

از نظر علمی هم بخوایم بررسی کنیم مقالات ژورنالی در یک کار پژوهشین که در نهایت هم نتیجه‌ی پژوهش رو مورد بررسی قرار میدن ولی مقالات همایشی فقط بیان مسئله و ایده‌ان پس منظقیه که مقالات ژورنالی در مقابل مقالات همایشی تاثیر بیشتری در مصاحبه دکتری داشته باشند.

تاثیر نشریات در مصاحبه دکتری

حالا که گفتیم مقالات ژورنالی تاثیر بیشتری در مصاحبه دکتری نسبت به مقالات همایشی دارند این سوال پیش میاد که کدوم نشریات امتیاز و تاثیر بیشتری دارند؟

اگه بخوام نشریات رو از نظر تاثیر در مصاحبه دکتری دسته بندی کنم می‌تونم بگم که مقالات ISI بیشترین تاثیر در مصاحبه دکتری رو دارن و بعد از اون به ترتیب نشریات ISC، Scopus و PubMed نسبت به بقیه نشریات تاثیر بیشتری دارند.

امتیاز بندی تاثیر مقالات در مصاحبه دکتری

برای اینکه تاثیر مقاله در مصاحبه دکتری براتون ملموس‌تر بشه تمام امتیازات بخش پژوهشی مصاحبه دکتری رو براتون تو زیر آوردم که با توجه به شرایط خودتون بتونید بیشترین امتیاز ممکن رو برای قبولی در مصاحبه رو از این بخش بدست بیارید.

 

ردیف

نوع فعالیت پژوهشی

امتیاز مطابق آیین نامه ارتقا

حداکثر امتیاز

1

مقالات علمی-پژوهشی مرتبط با رشته تحصیلی

هر مقاله 7 امتیاز

 

 

22 امتیاز

2

گواهی ثبت اختراع مورد تایید سازمان پژوهش های علمی و صنعتی

بین المللی 7 امتیاز

داخلی 5 امتیاز

3

برگزیدگان در جشنواره علمی معتبر

بین المللی 7 امتیاز

داخلی 3 امتیاز

4

مقالات علمی-ترویجی مرتبط با رشته تحصیلی

هر مقاله تا 2 امتیاز

6 امتیاز

5

مقالات چاپ شده در کنفرانس های معتبر

همایش خارجی 2 امتیاز

همایش داخلی 1 امتیاز

4 امتیاز

6

تالیف یا ترجمه کتاب مرتبط با رشته تحصیلی

 

4 امتیاز

7

پایان نامه کارشناسی ارشد

عالی تا 4 امتیاز

بسیار خوب 2 امتیاز

4 امتیاز

جمع

40 امتیاز

 

با توجه به این جدول امتیازات تاثیر مقاله در مصاحبه دکتری به وضوح مشخصه و شما با توجه به توانایی های خودتون می‌تونید امتیازات بخش پژوهش مصاحبه دکتری را کسب کنید. حواستون باشه درسته که مقالات مختلف امتیازات زیادی رو به خودشون اختصاص میدن اما نوشتن مقاله هم کار سخت و زمانبریه پس متناسب با زمان و توانایی خودتون سعی کنید امتیازات این بخش رو از روش های دیگه هم کسب کنید.

برای مصاحبه دکتری چندتا مقاله لازمه؟

هر چی تعداد مقاله هاتون بیشتر باشه تاثیر بهتری روی داورها می‌ذاره ولی سن، سابقه تحصیل و تحقیقاتی شما هم مهمه به هر حال اساتید ازتون انتظار غیرمنطقی ندارن و اگه تازه از مقطع ارشد فارق التحصیل شدین نگران نباشید. حداکثر نمره و تعداد مقالات هم تو جدول بالا مشخص شده پس زیاد به خودتون فشار نیارید و همین که تعداد حداکثر مشخص شده رو داشته باشید کفایت می‌کنه.

یادتون باشه به مقالاتی که هنوز داوری نشدن هم امتیازی تعلق نمی‌گیره.

بدون مقاله هم میشه در مصاحبه دکتری قبول شد؟

خب تا اینجا دیگه کاملا متوجه تاثیر مقاله در مصاحبه دکتری شدید حالا بریم سراغ جواب دادن به این سوال که آیا داشتن مقاله برای قبولی در مصاحبه دکتری ضروریه یا نه؟

داشتن مقاله جدا از امتیازاتی که داره تاثیر بسیار مثبتی روی داوران می‌ذاره، به هرحال دانشجو دکتری یه جور دستیار استاد راهنماشه و هرچی سابقه تحقیق بیشتری داشته باشه کار رو برای استادی که قراره باهاش کار کنه آسون می‌کنه ولی بجز مقاله موارد دیگه ای هم هستید که در قبولی در مصاحبه دکتری اثر می‌ذارن که تو بلاگ 10 نکته برای قبولی در دکتری و امتیاز بندی مصاحبه دکتری به طور کامل درموردشون صحبت کردیم پس  اگه مقاله ندارید یا تعداد مقالاتتون کمه اصلا نگران نباشید روی نقاط قوت خودتون تمرکز کنید، اگر بتونید نگرانی های اساتید رو درک کنید و اونها رو برطرف کنید به احتمال زیاد می‌تونید مصاحبه دکتری رو با موفقیت پشت سر بزارید.

برای دریافت فایل PDF مقاله کلیک کنید
اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *