افیلیشن مقاله چیست؟

واژه “افیلیشن” یا “affiliation” به طور کلی به معنای وابستگی یا ارتباط با یک سازمان، نهاد یا گروه خاصه، افیلیشن در اعتبار بخشیدن به مقالات علمی نقش بسیار مهمی داره باعث  پذیرش راحت‌تر مقالات از طرف مجلات معتبر می‌شه. افیلیشن یا affiliation  تو زمینه کارهای علمی تحقیقاتی، به معنای ارتباط یا وابستگی نویسنده یا نویسندگان مقاله با یک یا چند مؤسسه آموزشی، تحقیقاتی، یا سازمان‌های علمی دیگه‌ست. افیلیشن معمولاً در قسمت بالای مقاله، همراه با نام نویسندگان ذکر می‌شه و نشون ‌می‌ده که این نویسنده یا نویسندگان در چه مکانی فعالیت می‌کنن و تحت حمایت کدوم نهاد یا سازمان قرار داره.

در این مقاله می‌خوانیم :

اهمیت افیلیشن در مقالات علمی

 افیلیشن باعث می‌شه بخشی اعتبار سازمانی که نویسنده یا نویسندگان یک مقاله تحت نظر اون کار می‌کنن به کار تحقیقاتی‌شون منتقل بشه و باعث بالا رفتن اعتبار مقاله و نویسنده می‌شه. وقتی مقاله‌ای از سوی نویسنده‌ای با افیلیشن به یک دانشگاه یا مؤسسه تحقیقاتی معتبر ارائه بشه، خوانندگان و داوران که به نتایج حاصل از اون مقاله راحت‌تر اعتماد می‌کنن. به عنوان مثال، مقاله‌ای که از سوی نویسندگان وابسته به دانشگاه‌های برتر دنیا مثل هاروارد یا کمبریج نوشته شده باشه، به طور خودکار وزن و اعتبار بیشتری داره.

افیلیشن به تسهیل همکاری‌های بین‌المللی و بین‌نهادی هم کمک می‌کنه. محققان با ذکر افیلیشن خود، به بقیه پژوهشگران و محققان نشون می‌دن که در چه محیطی فعالیت می‌کنن و به چه منابعی دسترس دارن که این امر می‌تونه زمینه‌ساز همکاری‌های علمی بیشتر و شبکه‌سازی با دیگر پژوهشگران بشه.

شیوه‌های صحیح نگارش افیلیشن

شیوه‌های صحیح نگارش affiliation
  1. نگارش افیلیشن باید به‌صورت دقیق و استاندارد باشه. به طور کلی متن افیلیشن از سه بخش اصلی تشکیل شده و اطلاعاتی که معمولاً در هرکدوم از این بخش‌ها ذکر می‌شه عبارت است از:

    • نام کامل مؤسسه یا دانشگاه که باید به صورت رسمی و کامل نوشته بشه.
    • بخش یا دپارتمان که اشاره به بخشی از سازمان داره که نویسنده در اون فعالیت می‌کنه.
    • آدرس سازمان که این بخش هم شامل شهر، کشور و در برخی موارد کد پستی می‌شه.

    به طورکلی ساختار متن افیلیشن مقاله به صورت زیر نوشته می‌شه:

    Department of … , University / faculty of … , address

    برای مثال:

    Department of Neurology, Knight Alzheimer’s Disease Research Center, Washington University School of Medicine in St. Louis, St. Louis, MO, USA

تأثیرات افیلیشن بر ارزیابی مقالات

داوران ژورنال‌های مختلف معمولاً به افیلیشن نویسندگان توجه ویژه‌ای دارن. افیلیشن می‌تونه نقش مهمی در قضاوت اولیه اون‌ها در مورد مقاله داشته باشه. دیدن اسم دانشگاه‌ها و سازمان‌های معتبر علمی در نگاه اول حس اعتماد رو در داوران تقویت و باعث می‌شه با اعتناد بیشتری نتایج مقاله رو بررسی کنن. افیلیشن نشون‌دهنده زمینه تخصصی فعالیت نویسندگانه، داوران و مخاطب‌ها قبل از این که متن مقاله رو مطالعه کنن با دیدن متن افیلیشن و محل فعالیت نویسنده، با زمینه کاریشون هم آشنا می‌شن.

چالش‌های مرتبط با افیلیشن

یکی از اساسی‌ترین اصول داوری مقالات، اینه که داوران مجله بدون سوگیری تمام مقالات رو داوری کنن ولی همونطور که گفتیم داشتن افیلیشن با سازمان‌ها و دانشگاه‌های معتبر باعث ایجاد حس اعتماد بیشتر نسبت به نتایج ارائه شده در مقاله می‌شه و هرچقدر هم که داوران باتجربه باشن ولی بازم بار روانی مثبتی که داره می‌تونه تو قضاوت داوران اثر بذاره و دلیل این موضوع هم اینه که نویسندگانی که با دانشگاه‌ها و سازمان‌های معتبر کار می‌کنن، منابع معتبر و سرمایه بیشتری نسبت به بقیه محققان دارن.

کلام آخر

همونطور که تو متن بالا بهش اشاره کردیم، افیلیشن یکی از اصلی‌ترین اجزاء مقالات علمیه، که نقش مهمی در اعتبار، ارزیابی و شبکه‌سازی علمی داره. افیلیشن با وجود چالش‌هایی که ایجاد می‌کنه ولی باز هم به عنوان یک اصل مهم برای نشون دادن وابستگی و پشتیبانی نویسندگان از مؤسسات علمی و تحقیقاتی معتبر، به بهبود کیفیت و پذیرش مقالات کمک می‌کنه. فقط حواستون باشه که افیلیشن مقاله‌تون رو با ساختار درست و اصولی تو مقاله‌تون وارد کنین.

برای دریافت فایل PDF مقاله کلیک کنید
اشتراک گذاری مقاله

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *