پاب مد

 اطلاعات پزشکی هر ۵ سال دوبرابر می‌شه و این مساله برای افرادی که در زمینه پزشکی فعالیت می‌کنن، چالش‌برانگیزه. افرادی که تو زمینه پزشکی فعالیت می‌کنن باید همیشه با جدیدترین اطلاعات روز پیش برن و به منابع به روزی دسترسی داشته باشن که بهشون کمک می‌کنه بهترین تصمیمات پزشکی را بگیرن. یکی از این منابعی که می‌تونه بهشون تو این مسیر کمک کنه پاب مد (PubMed) نام داره.

این دیتابیس توسط کتابخانه ملی پزشکی (NLM) اداره می‌شه و شامل مقالات پزشکی از مجلات معتبر در سراسر جهانه. با دسترسی به پابمد، افراد می‌تونن به جدیدترین تحقیقات و مطالب علمی روز دنیا تو زمینه‌های مختلف پزشکی دسترسی داشته باشن و تصمیمات بهتر و به روزتری بگیرن. این دیتابیس بیش از ۱۱ میلیون رفرنس از سال ۱۹۶۰ به بعد جمع آوری کرده و هر روز هم به‌روزرسانی می‌شه. تو این دیتابیس بیش از 6000 مجله از 70 کشور دنیا ثبت شدن.

در این مقاله می‌خوانیم :

آشنایی بیشتر با PubMed

 همونطور که گفتیم  پایگاه داده PubMed یکی از معتبرترین منابع برای مقالات علمی تو حوزه علوم پزشکیه. این پایگاه داده شامل بیش از ۳۰ میلیون مقاله و پایان‌نامه در حوزه‌های پزشکی، دندانپزشکی، بهداشت، بهداشت عمومی، پرستاری و سایر حوزه‌های مرتبط می‌شه. با استفاده از پاب مد، می‌تونید به راحتی مقالات علمی را بر اساس موضوع، نویسنده، کلمات کلیدی، مجله و سایر ویژگی‌های مهم جستجو کنین و متناسب با نیاز خودتون بهشون دسترسی داشته باشین. همچنین، این پایگاه داده امکاناتی برای تحلیل مقالات علمی و بررسی تعداد نقل قول‌های هر مقاله رو هم فراهم می‌کنه. در کل، PubMed یکی از ابزارهای مهم برای کساییه که تو زمینه پزشکی و بهداشت مشغول پژوهش و فعالیتن.

چطور به مقالات پاب مد دسترسی داشته باشیم؟

چطور به مقالات  پاب مد دسترسی داشته باشیم؟

برای جستجو در پابمد و پیدا کردن مقالات موردنظرتون، می‌تونید از مراحل زیر استفاده کنید:

  1. وارد سایت پابمد بشین.
  2. در باکس جستجوی بالای صفحه، موضوع یا عنوان مورد نظرتون رو تایپ کنین.
  3. انتخاب کنین که جستجو در کدام دیتابیس انجام بشه. به طور پیش‌فرض، جستجو در Pubmed صورت می‌گیره.
  4. نتایج مرتبط با موضوع شما نمایش داده می‌شن. می‌تونید از گزینه‌های مختلف برای فیلتر کردن نتایج استفاده کنید:
  • Publication Dates: در سمت چپ صفحه، در قسمت “Publication Dates”، می‌تونید مقالات و گزارش‌های پزشکی چند سال گذشته رو مشاهده کنین. مثلاً مقالات مربوط به یک بیماری خاص بین سال‌های ۲۰۱0 تا ۲۰۱5 رو جستجو کنین.
  • Format: می‌تونید انتخاب کنین که مقالات پیدا شده به صورت خلاصه یا چکیده باشن. این کار انتخاب مقالات رو ساده‌تر می‌کنه.
  • Sort by: به صورت پیش فرض مقالات به ترتیب جدیدترین (Most Recent) نمایش داده می‌شن. شما می‌تونید این ترتیب را تغییر بدین، مثلاً مقالاتی که بیشترین تشابه را با کلیدواژه‌ی جستجوی شما دارن رو اول نشون بده.

 

مدلاین (MEDLINE)

پابمد یا PubMed

مدلاین با بیش از 27 میلیون نسخه ضبط شده از چکیده‌ها و اطلاعات کتاب‌شناختی مقالات مجلات حوزه علوم زیستی و زیست پزشکی بزرگترین زیرمجموعه پابمد به حساب می‌آد.

ویژگی اصلی مدلاین، فیلتر های سنگینیه که برای مجلات که اطلاعات مقالات آنها وارد مدلاین می‌شن اعمال می‌شه. کلیه این مجلات به انتخاب “کمیته فنی انتخاب متون” و طبق بررسی‌های دقیق و داوری علمی وارد مدلاین می‌شن. از این رو می‌شه استنباط کرد که مقالات معتبر علمی پزشکی و حوزه‌های مرتبط در مدلاین منتشر می‌شن.



پابمد سنترال (PubMed Central)

پابمد سنترال یکی منبع علمی و رایگانه که زیر مجموعه پابمد فعالیت می‌کنه و مقالات علمی-پژوهشی تو زمینه‌های علوم سلامت و علوم زیستی روارائه می‌کنه. این منبع توسط کتابخانه ملی پزشکی ایالات متحده آمریکا ایجاد شده. در حال حاضر، پابمد سنترال شامل بیش از ۲.۵ میلیون مقاله از حدود ۱۵۰۰ مجله مختلف می‌شه. از مزایای PMC می‌شه به دسترسی رایگان به متن کامل مقالاتی که تو این منبع علمی منتشر می‌شن اشاره که همین موضوع باعث افزایش ضریب نفود (Impact Factor) مجلاتی می‌شه که با PMC همکاری می‌کنن می‌شه.

بوک شلف (Bookshelf)

بوک شلف هم یکی دیگه از زیرمجموعه های پابمده که اطلاعات استنادی برخی کتاب‌ها یا تعدادی از فصول کتاب‌های حوزه پزشکی، گزارش‌ها، داده‌ها و سایر اسناد مرتبط با زیست‌پزشکی، بهداشت و علوم زندگی رو منتشر می‌کنه. اگه تو حوزه پزشکی فعالیت تحقیقاتی انجام می‌دین بوک شلف هم در کنار پابمد و پابمد سنترال می‌تونه گزینه مناسبی برای به دست آوردن اطلاعات مورد نظرتون باشه.

برای دریافت فایل PDF مقاله کلیک کنید
اشتراک گذاری مقاله

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *