cv

CV یا همون Curriculum Vitae، که به فارسی می‌شه «دوره‌های (تاریخچه) زندگی»، یه جورایی شناسنامه‌ی حرفه‌ای توئه. توی CV تو، اطلاعاتی مثل تحصیلات، سوابق کاری، مهارت‌ها و دانشی که داری رو به صورت خلاصه و مفید می‌نویسی تا کارفرماها و موسسات آموزشی بتونن توانایی‌ها و صلاحیت‌هات رو برای شغلی که دنبالشی بسنجن. خیلی مهمه که اطلاعاتت رو منظم و مرتب بچینی و از یه فونت و فرمت خوانا استفاده کنی تا همه چیز واضح و قابل فهم باشه.

ولی CV و رزومه چه تفاوتی باهم دارن؟ کجا باید از رزومه و کجا باید از CV استفاده کرد؟ موقع نوشتن CV باید به چه نکاتی توجه کرد؟ جواب همه این سؤالات و کلی نکته دیگه رو تو این بلاگ بهتون می‌گیم پس باهامون همراه باشین.

در این مقاله می‌خوانیم :

تفاوت Resume و CV

نشریات ISI یا مجلات ای اس ای

CV، که مخفف Curriculum Vitae هست و به معنی «تاریخچه زندگی»، شناسنامه‌ی حرفه‌ای،  تحصیلی و شغلی توئه. توی CV تو، از مشخصات فردی گرفته تا تجربیات آموزشی، تدریس، و فعالیت‌های علمی و پژوهشیت، همه و همه رو می‌نویسی.

رزومه مثل یه پوستر تبلیغاتیه که فقط برترین‌های تو رو نشون می‌ده. توی رزومه فقط نکات کلیدی و مهم رو می‌نویسی که مستقیم به شغلی که دنبالشی مربوط می‌شه. فکر کنم مثل اینکه داری برای یه مسابقه ثبت‌نام می‌کنی و می‌خوای بگی چرا بهترینی!

خلاصه که، CV یه کتاب داستان کامل از زندگی کاری و تحصیلی توئه، ولی رزومه فقط یه بروشوره که بهترین لحظات رو نشون می‌ده. CV می‌تونه چند صفحه‌ای باشه و جزئیات زیادی داشته باشه، ولی رزومه نباید بیشتر از یک تا نهایتاً دو صفحه باشه و هر دفعه برای هر شغل یا فرصت تحصیلی می‌تونی یه نسخه خاص از رزومه‌ت رو آماده کنی.

چه چیزهایی را باید در CV بنویسیم؟

حالا که تفاوت CV و رزومه رو گفتیم بریم سراغ بخش‌های مختلف اون رو بشناسیم.

  • اطلاعات شخصی:

    تو بخش اول CV باید نام و نام خانوادگی، آدرس محل سکونت، شماره تماس و ایمیل، زمینه علمی فرد خودتون رو وارد کنید.

  • اطلاعات تحصیلی:

    تو بخش بعدی درمورد میزان تحصیلات و محل تحصیلت می‌نویسی. از پایان‌نامه و پروژه‌هات بگو، اما نه مثل یه گزارش خشک، این بخش رو مثل یه داستان جذاب بنویس که هر کی که خواننده رو به خودش جذب کنه.

  • تألیفات و پژوهش‌ها:

    بخش بعدی جاییه که می‌تونی درمورد کارهای پژوهشی‌ای که انجام دادی بنویسی، اگه کتاب نوشتی یا مقاله‌ای چاپ کردی تو این بخش درموردشون توضیح بده.

  • جوایز و افتخارات:

    تو این بخش درمورد افتخارات و دستاوردهات بنویس تا نشون بدی به کاری که انجام می‌دی چقدر تسلط داری.

  • سوابق شغلی و حرفه‌ای:

    بعد از همه این مراحل اینجا باید درمورد تجارب کاریت بنویسی. از کارآموزی‌ها گرفته تا کارهای داوطلبانه، همه و همه رو بنویس، ولی با اون لحنی که نشون بده تو یه فرد فعال و پرتلاشی.

  • افراد معرف:

    اینجا باید اسم اسم افراد مهم و معروف تو زمینه کاری و تحقیقاتی خودت که حاضرن برات توصیه‌نامه بنویسن رو بیاری. ولی یادت باشه، اینجا باید کاملاً رسمی و دقیق باشی.

9 نکته مهم که موقع نوشتن CV باید بهشون توجه داشته باشی.

سی وی یا رزومه
  • تجربیات حرفه‌ایت رو با جزئیات و دقت تمام بنویس. مثلاً اگه توی یه پروژه‌ای کار کردی، نه تنها عنوان پروژه، بلکه وظایفی که به عهده داشتی و مهارت‌هایی که به کار بردی رو هم توضیح بده.
  • اگه تجربه کارآموزی یا داوطلبانه‌ای داری که به پوزیشنی که دنبالشی مرتبطه، حتماً اون‌ها رو هم اضافه کن. این کار نشون می‌ده که تو فقط به دنبال یادگیری نیستی، بلکه می‌خوای به جامعه هم کمک کنی.
  • یه لیست 1 تا 3 نفره از رفرنس‌ها یا معرف‌هات تهیه کن که می‌تونن در مورد تو و توانایی‌هات صحبت کنن. این می‌تونه شامل استادان یا همکاران قبلیت باشه. فقط یادت نره اطلاعات تماسشون رو هم بنویسی.
  • همیشه صادق باش. اگه توی CVت چیزی بنویسی که واقعیت نداشته باشه، ممکنه بعداً به مشکل بخوری. اما این به این معنی نیست که نمی‌تونی نقاط قوتت رو برجسته کنی و نقاط ضعفت رو کم‌رنگ‌تر نشون بدی.
  • قبل از هر چیز، فرمت CV دانشگاه یا موسسه‌ای که می‌خوای بهش ارسال کنی رو چک کن. بعضی وقت‌ها اون‌ها فرمت خاص خودشون رو دارن.
  • اطلاعات خیلی شخصی مثل تفریحاتت رو توی CV ننویس. اینجا جاییه که باید تمرکزت رو روی مهارت‌ها و تجربیات حرفه‌ایت بذاری.
  • ایمیلت رو حتماً حرفه‌ای انتخاب کن. یه ایمیل با نام و نام خانوادگیت می‌تونه خیلی بهتر از یه ایمیل با نام‌های خلاقانه باشه.
  • وقتی CVت رو نوشتی، چندین بار ویرایش کن. از نظر نگارشی و گرامری باید بی‌نقص باشه. یادت باشه که ظاهر CV باید ساده و رسمی باشه، پس از قلم‌ها و فونت‌های ساده استفاده کن.
  • تجربیاتت رو به ترتیب زمانی بنویس. این کار به خواننده کمک می‌کنه تا راحت‌تر مسیر حرفه‌ایت رو دنبال کنه.

کلام آخر

تو این بلاگ سعی کردیم تمام مواردی که درمورد CV وتفاوت اون با رزومه مهم هست رو به طور کامل توضیح بدیم. حواستون باشه موقع فرستادن CV یا رزومه برای درخواست کار یا هرچیز دیگه‌ای فرمت مناسب و قالب مناسبی استفاده کنید و تمام نکاتی که گفتیم هم توجه داشته باشین تا بتونین موقعیتی رو که براش درخواست می‌دین رو به راحتی بدست بیارین.

برای دریافت فایل PDF مقاله کلیک کنید
اشتراک گذاری مقاله

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *