تقویت مهارت رایتینگ

راه‌های زیادی برای تقویت زبان وجود داره و یکی بهترین روش‌ها اینه که شما یادکیری زبان رو به بخش‌های کوچک‌تر مثل لیسنینگ، رایتینگ، اسپیکینگ و تمرکز روی تقویت هر بخش به صورت مجزاست، تو این بلاگ قراره 10 تا بهترین روش‌های تقویت مهارت رایتینگ رو باهم بررسی کنیم.

نوشتن به زبان انگلیسی یا همون writing  یکی از چالش‌برانگیزترین مهارت‌ها در یادگیری زبان برای اکثر زبان آموزاست و ما اینجا قراره با بررسی روش‌های مختلف کمک‌تون کنیم تا بهترین روش رو برای یادگیری و تقویت مهارت رایتینگ خودتون انتخاب کنید پس تا انتهای این بلاگ همراهمون باشید.

در این مقاله می‌خوانیم :

مهارت writing دقیقاً چیه و چه اهمیتی داره؟

نوشتن به زبان انگلیسی یا همون writng، یعنی فکرها و ایده هاتون رو در قالبی صحیح روی کاغذ بیارید و منظور مورد نظرتون رو به خواننده برسونید. حالا برای نوشتن یه رایتینگ خوب و روان نیازمند این هستین که دایره لغات وسیع و دانش گرامری بالایی داشته باشید. به عبارتی بهتر شما زمانی قادر به نوشتن یک متن انگلیسی خوب خواهید بود که مبناهای اصلی زبان مقصد (مثل الفبا، دستور زبان، معنای لغات و…) رو خوب یاد گرفته باشید.

شک نکنید که تقویت این مهارت روی بهترشدن باقی مهارت‌های شما هم تاثیرگذاره.

همچنین افرادی که قصد شرکت در آزمون‌های بین‌المللی مثل تافل و آیلتس رو دارند بیش از دیگران این دغدغه رو دارند که بتونن نمره بالایی در این بخش آزمون‌ها کسب کنن. در ادامه بلاگ 10 روش برای تقویت مهارت رایتینگ رو به‌تفصیل براتون توضیح میدیم که نه‌تنها در یادگیری زبان کمک‌کننده باشه بلکه بتونید با به‌کاربردن این روش‌ها خودتون رو برای آزمون‌های بین‌المللی هم آماده کنید.

10 تا از بهترین روش تقویت مهارت رایتینگ

داستان بنویسید

گاهی اوقات برای تقویت رایتینگ نیازه که داستان بنویسید. یک ژانر خاص مثلا رمانتیک ،کارگاهی،طنز یا تخیلی رو انتخاب کنید از لغاتی که به تازگی یاد گرفتید استفاده کنید و داستانی کوتاه بنویسید. نوشتن داستان کوتاه علاوه بر تقویت رایتینگ قوه تخیل شما رو هم فعال میکنه و شمارو به آدمی خلاق تر تبدیل می‌کنه.

تصاویر را توصیف کنید

بهتره بر اساس مراحل زیر یک عکس رو به انگلیسی زبان انگلیسی توصیف کنید :

  • به صورت عمومی عکس رو توصیف کنید ؛به سوالاتی مثل : کجا؟ چه کسی؟ چه زمانی ؟ در مورد عکس پاسخ بدین . فعلا کاری به جزئیات نداشته باشید.
  • حالا به قسمت‌های مختلف عکس اشاره کنید و در مورد جزئیات و گوشه‌کنار تصویر بنویسید.
  • در نهایت حدس می‌زنید چه اتفاقاتی در عکس در حال رخ دادنه؟ چرا خانم در تصویر لباس گرم پوشیده؟ یا چرا این شخص در تصویر در حال اشک ریختنه؟ حدس خودتون رو بنویسید.

نقشه ذهنی (mind map) رسم کنید

روش نقشه ذهنی یکی از بهترین روش‌های تقویت مهارت writing

تصور کنید قراره درباره جنگل بنویسید. یک نقشه ذهنی رسم کنید، همه لغاتی که فکر می‌کنید مربوط به جنگل رو بنویسید و بهش وصل کنید. هر چیزی که به ذهنتون میرسه رو بنویسید و به این فکر نکنید که چقدرش به کارتون میاد و اصلاً مرتبط به جنگل هست یا نه. به این کار میگن طوفان ذهنی (brain storm)! یعنی هرچی که به ذهنتون میرسه رو بنویسید. در پایان کار هرکدوم به کارتون اومد رو از این نقشه خارج کنید و در نوشته‌تون ازش استفاده کنید. این که چقدر این شاخه‌ها جزئی بشن بستگی به متن شما و تعداد کلماتی که میخواین بنویسید داره!

توجه داشته باشید که گاهی «ان» آخر برخی از کلمات به نشانه جمع نیست و مربوط به خود کلمه است مثل تابستان، دبستان، سوهان و …

گاهی برای تلفظ راحت‌تر کلمات مخطوم به «ه» با نشانه جمع «ان» جمع بسته می‌شوند مثل گناهان و پادشاهان

برای کلماتی به «ه» غیر ملفوظ ختم می‌شوند، یعنی «ه» در آخر کلمه صدای «-ِ» بدهد، در هنگام جمع بستن «ه» حذف شده و «گ» جایگزین آن می‌شود مثل پرندگان و موچگان

بعضی از کلمات هم می‌توانند با «ان» و هم با «ها» جمع بسته شوند، مثل مردان و مردها یا زنان و زن‌ها

گرامر زبان انگلیسی رو در خودتون تقویت کنید

یکی از پایه‌های اساسی نوشتن یک رایتینگ انگلیسی خوب، استفاده درست از دستور زبان است. علاوه بر اینکه باعث میشه مخاطب شما متن رو بهتر بفهمه، به اون نشون میده شما در نوشتن حرفه‌ای هستید. برای اینکه خودتون رو به چالش بکشید سعی کنید از افعال با زمان‌های مختلف در نوشته‌تون استفاده کنید؛ مثل گذشته، گذشته استمراری و…

 همچنین حواستون به علائم نگارشی ای که استفاده می‌کنید هم باشه؛ به واضح‌تر کردن و روان‌تر کردن نوشتارتون کمک می‌کنه.

املای درست واژه ها رو یاد بگیرید

املای نادرست یک لغت نه‌تنها ممکنه معنای اون رو تغییر بده، حتی ممکنه باعث بشه معنای مدنظر شما به مخاطب منتقل نشه و در نهایت مخاطب رو به‌اشتباه بندازه. پس از کنار لغات و املاهای اونا به‌سادگی نگذرید!

خاطره بنویسید

ژورنایلینگ به عنوان یکی از بهترین روش های تقویت مهارت رایتینگ محسوب می‌شود

خاطره نویسی به جرعت یکی از موثرترین روش های یادگیری در رایتینگ به حساب میاد . اگه سعی کنید هر روز حتی چند خط کوتاه در مورد روزی که گذروندید بنویسید به دلیل متنوع بودن  موضوعاتی که در طی هفته تجربه میکنید، بدون شک مهارت شمارو در نوشتن افزایش میده . البته سعی کنید استمرار داشته باشید و خاطره نویسی روزانه رو به عادت تبدیلش کنید.

متن هایی رو بخونید که از آن ها لذت می برید

شاید تعجب کنید؛ ولی برای اینکه بتونید تاحدامکان مهارت رایتینگ رو در خودتون تقویت کنید باید مطالب و کتاب‌های زیادی بخونید. حالا برای اینکه این خوندن براتون ساده‌تر بشه و از مسیر هم لذت ببرید، کتاب‌ها و رمان‌هایی رو انتخاب کنید که اولاً در سطح شما باشن تا بین راه از سختی زیاد دل‌زده نشید و ثانیاً موردعلاقه و سلیقه شما باشن تا ترغیب بشید که تا آخرش ادامه بدین.

out line

نسبت به  mind map  دقیق‌تر، جزئی‌تر و روشن‌تره. در این روش باید یکم وقت بیشتری بذارید چون نیازه که بدونید دقیقاً از چه چیزی و چطور قراره بنویسید. در این روش بر خلاف نقشه ذهنی حتی پاراگراف‌ها و ترتیب نوشتن این مطالب هم کاملاً روشنه.

قالب کلی هر متنی شامل مقدمه، بدنه اصلی و نتیجه میشه. وقتی که قالب کلی رو می‌نویسید این سه قسمت رو روی کاغذ بیارید. ابتدا سعی کنید باز هم با کمک طوفان ذهنی ایده‌ها رو از ذهنتون بیرون بکشید و سپس اونارو با ترتیب منطقی و منسجم سر جای خود بذارید.

خلاصه نویسی کنید

خوندن متن و سپس خلاصه نویسی از مطلبی که خوندین به طور غیر مستقیم یکی از راه های تقویت رایتینگ به حساب میاد. اینطور علاوه بر اینکه متن رو یکبار خوندین و reading رو تمرین کردین با خلاصه نویسی و به یاد اوردن لغات و عبارات جدید ،مهارت رایتینگ شما هم تا حد زیادی تقویت شده.

رایتینگ‌تون رو ویرایش کنید

بهتره برای ویرایش نوشته تون به چند مرحله زیر دقت کنید:

  • برای مدت کوتاهی از رایتینگ خود فاصله بگیرید: اجازه بدین ذهنتون کمی استراحت کنه؛ حتی اگه شده فقط برای 20 دقیقه!
  • دوبار متن رو ویرایش کنید: یه بار به گرامرها بپردازید و بار دیگه تمرکزتون روی املاها باشه تا چیزی از قلم نیفته.
  • واژه‌ها و عبارت‌های اضافه رو حذف کنید: هرچی خلاصه‌تر بهتر و کمتر باعث گیج شدن خواننده/مخاطب می‌شه.
  • از جمله‌های ساده استفاده کنید: اگه جملاتتون خیلی طولانی یا پیچیده هستن تاحدامکان اونا رو کوتاه کنید و بشکنید تا خوندنشون ساده‌تر بشه.

کلام آخر

خسته نباشید به شمایی که تا آخر این بلاگ همراه ما بودید. تلاشمون رو کردیم که ده تا از مؤثرترین روش‌ها در تقویت مهارت رایتینگ رو براتون توضیح بدیم. شک نکنید اگه استمرار داشته باشید و این روش‌ها رو به یه عادت تبدیل کنید نتیجه دلخواهتون رو می‌گیرید.

راستی اگه شما هم روش‌های دیگه ای می‌شناسید که به تقویت این مهارت کمک میکنه حتماً توی کامنت‌ها برامون بنویسید. منتظر نظرات شما هستیم.

برای دریافت فایل PDF مقاله کلیک کنید
اشتراک گذاری مقاله

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *