تکنیک shadowing

مطمئنم تا امروز کلی روش‌های مختلف رو برای یادگرفتن زبان امتحان کردید و شاید نتیجه دلخواهتون رو نگرفته باشید؛ ولی نگران نباشید که قراره توی این بلاگ با تکنیک سایه یا همون shadowing آشناتون کنیم؛ یه روش متفاوت و کاربردی که اگه بهش مسلط بشید بدون شک توی زبان حرفه‌ای می‌شید. تا آخرین این بلاگ همراهمون باشید.

در این مقاله می‌خوانیم :

تکنیک سایه چیست و چه اهمیتی دارد؟

تکنیک سایه یا shadowing روشی مؤثر برای یادگیری زبانه که به شما کمک می‌کنه تا از این طریق مهارت‌های شنیداری و گفتاری‌تون رو تقویت کنید؛ به این صورت که در این تکنیک شما به یک فایل صوتی گوش می‌دین و هم‌زمان باهاش کلمات و جملات رو تکرار می‌کنید. این کار بهتون کمک میکنه تا تلفظ، ریتم و لحن گفتار را بهتر درک کنید و این مهارت هارو در خودتون بهبود ببخشید.

این روش به‌ویژه برای زبان‌آموزان مبتدی خیلی مفید و کمک‌کننده است. چون تشویقشون می‌کنه که از همون ابتدا با صدای بلند صحبت کنن و باعث افزایش اعتمادبنفس‌شون در مکالمه بشه. همچنین استفاده‌ کردن از فیلم‌‌هایی کوتاه و کلیپ‌های صوتی می‌تونه این فرایند رو جذاب‌تر و مؤثرتر کنه.

چند نکته برای یادگیری بهتر روش سایه

تکنیک سایه

با به‌کارگیری این نکته‌ها روش shadowing براتون ساده‌تر می‌شه:

  1. فایل صوتی مناسب رو انتخاب کنید: سعی کنید فایل صوتی‌ای رو انتخاب کنید که به سطح زبان شما نزدیک تره. این فایل صوتی بر اساس علاقه و توانایی شما می‌تونه پادکست، فیلم کوتاه یا کتاب صوتی باشه.
  2. به فایل صوتی گوش بدید: فارغ از اینکه چه قدر از کلمات و جملات فایل صوتی رو متوجه می‌شید یا با چقدر از این فایل می‌تونید همزمان بخونید، توی پله اول فقط تمرکزتون رو بذارید روی خوب گوش دادن! تا خوب گوش نکنید و ذهنتون تمرکز نکنه روی صدایی که میشنوه نمی‌تونه باهاش هم‌صدا بشه.
  3. حالا همزمان تکرار کنید: حالا که مرحله قبل رو با موفقیت پشت سر گذاشتید وقتشه که همزمان با پخش فایل صوتی، کلمات و جملات رو تکرار کنید. شاید در ابتدای کار براتون سخت باشه و نتونید خودتون رو با متن هماهنگ کنید اما عجله نکنید و به خودتون فرصت بدین. سعی کنید صبور باشید و روی تلفظ، ریتم و لحن گوینده تمرکز کنید و ازش تقلید کنید.
  4. تمرین با متن: اگه متن فایل صوتی رو دارید، می‌تونید از اون به عنوان راهنما استفاده کنید. اما حواستون باشه خودتون رو به متن فایل صوتی وابسته نکنید و بیشتر خودتون رو به شنیدن عادت بدید. وقتی که ابتدای یادگیری هستید و هنوز به روش shadowing مسلط نشدید ، متن فایل صوتی می‌تونه گزینه خوبی برای تمرین و کمک بهتون باشه اما زمانی که حرفه‌ای‌تر شدین کم کم باید متن فایل صوتی رو کنار بذارید و  فقط از مهارت شنیداری استفاده کنید.
  5. تمرکز بر بخش های دشوار: بدون شک همه قسمت های فایل صوتی ای که گوش می‌کنید قرار نیست براتون ساده باشه؛ مخصوصا در ابتدا ممکنه یادگیری و فهمیدن قسمت های بیشتری براتون دشوار باشه. پس بهتره قسمت هایی که براتون دشواره رو چندین بار تکرار کنید تا بتونید بر اون ها مسلط بشید.
  6. استمرار رمز موفقیت: قطعا می‌دونید که اگه دو سه روز از روش shadowing استفاده کنید و بعد رهاش کنید هیچوقت نتیجه مطلوبی نمی‌گیرید. نه تنها این روش بلکه برای یادگیری زبان از هر روشی که استفاده می‌کنید اولین قانون حفظ استمرار و تمرین مداوم و هر روزه‌س. این استمراره که درنهایت شما رو به موفقیت و نتیجه دلخواهتون می‌رسونه.

بررسی انواع مختلف تکنیک shadowing

shadowing
  1. سایه کامل (full shadowing): در این روش شما به طور همزمان با گوینده کلمات و جملات رو تکرار می‌کنین . این روش بهتون کمک میکنه که تلفظ و ریتم گفتارتون رو تقویت کنید و راحت تر و سریع تر به زبان مقصدتون عادت کنید.
  2. سایه جزئی(partial shadowing): در این روش تمام جملات و کلمات تکرار نمی‌شن بلکه فقط روی اون دسته از کلمات و جملات که کلیدی هستن تمرکز می‌شه و فقط اون ها تکرار می‌شن. این روش برای شماهایی که اول راه هستین و هنوز تسلط و مهارت کافی رو ندارید بسیار مناسبه.
  3. سایه با تاخیر (delayed shadowing): همونطور که از اسمش هم پیداست در این روش نیاز نیست کاملا همزمان با گوینده کلمات و جملات رو تکرار کنید؛ خوب به محتوا گوش بدین و با کمی تاخیر بعد از گوینده جملات و کلمات رو تکرار کنید. خوبی این روش اینه که می‌تونید بیشتر روی متن تمرکز کنید .
  4. سایه با متن (shadowing with text): هنگام به کارگیری این روش متن رو کنار خودتون داشته باشید و همزمان که به فایل صوتی گوش می‌کنید از روی متن هم همراه باهاش بخونید . این روش بهتون کمک می‌کنه تا تلفظ صحیح کلمات رو بهتر یاد بگیرید و درک کنید.
  5. سایه تعاملی (interactive): در این روش شما با استفاده از فایل های صوتی تعاملی مثل پادکست ها یا ویدئوهای آموزشی به تمرین می‌پردازید. اینطور باعث می‌شه خودتون رو در موقعیت های واقعی تر قرار بدین و به یادگیری زبان بپردازید و همچنین مهارت هاتون هم بیشتر تقویت می‌شه. مثلاً می‌تونید یه ویدئو آموزش پختن پاستا رو که زمان کوتاهی داره و بیانش هم واضحه انتخاب کنید و تمرین رو شروع کنید. اینطور هم یه پاستای خوشمزه دارید هم زبانتون رو تقویت کردید!

مزایا و معایب تکنیک shadowing

بهتره قبل استفاده از هر روشی برای یادگیری زبان حتماً مزایا و معایبی که داره رو بررسی کنید و آگاهانه تصمیم بگیرید که کدوم روش مناسب شماست:

مزایا

  1. تقویت مهارت های گفتاری و شنیداری: در این روش چون به فایل صوتی گوش می‌دین (listening)و سپس همزمان جملات و کلمات رو تکرار می‌کنید (speaking)، باعث می‌شه  گوش‌تون به زبان مقصد عادت کنه و هر روز قوی تر بشه و از طرفی دیگه بیانتون هم به دلیل تمرین و تکرار تقویت بشه .
  2. افزایش اعتماد به نفس: وقتی کلمات و جملات رو با صدای بلند تکرار می‌کنید و صدای خودتون رو می‌شنوید که به خوبی کلمات رو ادا می‌کنید، اعتماد بنفستون بیشتر می‌شه  و کمکتون می‌کنه وقتی در یک جمع هم هستید بتونید خیلی راحت تر به اون زبان صحبت کنید.
  3. یادگیری طبیعی تر: خوبی این روش نسبت به خوندن کتاب های تالیف شده مخصوص کلاس های زبان اینه که شما زبان رو به صورت طبیعی تر و با شباهت هرچه بیشتر به زبان مادری یاد می‌گیرید.
  4. افزایش دایره لغات: وقتی به فایل های صوتی مختلف گوش می‌کنید باعث می‌شه لغت های مختلف زیادی رو یاد بگیرید و با این کار به سادگی دایره لغاتتون رو گسترده تر کردید.

معایب

  1. نیاز به تمرین مدوام: شاید برخلاف روش های دیگه shadowing  نیازمند تمرین و تکرار بیشتری برای دستیابی به نتیجه مطلوبه که اینکار برای خیلی از افراد که مشغله های گوناگونی در طول روز دارن کار رو سخت می‌کنه .
  2. نیاز به منابع مناسب: برای اینکه یادگیری‌تون مفید باشه نیازه که فایل های صوتی با کیفیت و مناسبی رو پیدا کنید که همین کار می‌تونه خودش برای خیلی از افراد چالش برانگیز و زمان بر باشه.
  3. ممکنه خسته کننده بشه: برای رسیدن به نتیجه دلخواهتون باید انگیزه بالایی داشته باشید چون بدون شک تمرین و تکرار مداوم و هر روزه جملات و کلمات انگلیسی (یا هر زبان دیگه ای که دوست دارید یاد بگیرید) شاید چند روز یا چند هفته اول براتون جذاب باشه ولی ممکنه بعد از چند ماه خسته‌تون کنه و دیگه به جذابی روز اول نباشه . پس حواستون باشه در طی مسیر یادگیری مهم ترین کار اینه که انگیزه و روحیه‌تون رو بتونید حفظ کنید.

کلام آخر

توی این بلاگ هم سعی کردیم یکی دیگه از روش‌های مفید و کارآمد یادگیری زبان رو براتون به‌تفصیل توضیح بدیم. امیدواریم با خوندن این بلاگ ترغیب شده باشید برای یک‌بار هم که شده از shadowing  استفاده کنید. حالا شما یه فایل صوتی مناسب shadowing  توی کامنت‌ها بهمون معرفی کنید.

برای دریافت فایل PDF مقاله کلیک کنید
اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *