تقویت زبان

اکثر ما برای یادگیری و تقویت زبان انگلیسی در کلاس‌های مختلفی ثبت‌نام می‌کنیم و خودمون رو وادار به انجام تکلیف‌ها و شرکت در آزمون‌های سخت و پیچیده  و حفظ کردن کلی لغت و اصطلاح می‌کنیم که در نهایت هم بخش زیادی ازشون رو فراموش می‌کنیم و از طرفی دیگه ذهنمون رو هم خسته کردیم؛ غافل از اینکه یه راه خیلی ساده‌تر و به زبون خودمونی‌تر میان‌بری هم هست که نه سخت و پیچیده‌ست، نه وقت زیادی ازمون می‌گیره و حتی خیلی به‌صرفه‌تر و کم هزینه‌تر از روش‌های دیگه یادگیریه؛ اونم دیدن سریاله.

احتمالاً شما هم اینو خیلی شنیدید که تماشای سریال‌های انگلیسی توی یادگیری زبان از ساعت‌ها سر کلاس‌های زبان نشستن مفید تره! قراره توی این بلاگ  یسری نکته در رابطه با یادگیری زبان از روش سریال دیدن رو با هم یاد بگیریم و علاوه براون بهترین سریال‌های انگلیسی برای تقویت زبان انگلیسی رو هم بشناسیم.

در این مقاله می‌خوانیم :

چرا تماشای سریال بهتر از تماشای فیلمه؟

یکی از دلایلی که بهتره برای یادگیری و تقویت زبان به‌جای تماشای  فیلم، سریال تماشا کنید اینه که سریال یه داستان دنباله‌دار کوتاه یا بلنده که توی هر اپیزود یه بخشی از یه داستان رو واستون به تصویر می‌کشه و کل داستان رو توی دو سه ساعت واستون به نمایش نمی‌ذاره و اینطور باعث می‌شه که شما بخاطر کنجکاوی ناشی از فهمیدن آخر داستان هم که شده قسمت‌های یک سریال رو دنبال کنید و ادامه‌ش بدین.

حالا اگه سریالی رو انتخاب کنید که ژانر مورد علاقه‌تون هم باشه یا بازیگری که بازیش رو دوست دارید هم توی سریال ایفای نقش کنه، میشه مزید بر علت که سریال رو تا انتها دنبال کنید.

نیاز به ترجمه مقاله داری و قیمت و کیفیت ترجمه برات مهمه؟

چطور با دیدن یه سریال زبانمون تقویت می‌شه؟

شمایی که تصمیم گرفتی یه سریال انگلیسی رو شروع کنی حتماً این سؤال توی ذهنت میاد که خب چه چیزهایی قراره این سریال بهم یاد بده؟ چطور می‌خواد کمکم کنه که زبانم رو تقویت کنم؟

وقتی توی کلاس‌های زبان شرکت می‌کنید کتاب‌هایی به‌عنوان منبع بهتون معرفی و آموزش داده می‌شه که برای همین کلاس‌ها تألیف و تهیه شده و تا حد زیادی از لغات و اصطلاحاتی که انگلیسی‌زبانان توی گفت‌وگوهای روزمره‌شون استفاده می‌کنند دوره و صرفاً شاید فقط درصد کمی و در فواصل زمانی طولانی‌تری گفت‌وگوهای روزمره و مکالمات کاربردی انگلیسی رو به شما آموزش بده. برخلاف این کلاس‌ها، شما با تماشای سریال به‌صورت مستمر و مداوم با لغات و اصطلاحات کاربردی‌ای که انگلیسی‌زبانان در گفت‌وگو و مکالمات معمول‌شون استفاده می‌کنند آشنا میشید و نحوه برقراری ارتباط، تیکه کلام‌های متداول آن‌ها و حتی ضرب‌المثل‌ها رو بهتر و سریع‌تر یاد می‌گیرید.  مثلاً، تماشای سریال انگلیسی با ژانر عاشقانه بهتون یاد میده در موقعیت‌های مشابه کدوم لغات، با کدوم جمله‌بندی‌ها و حتی کدوم اصطلاحات رایج تره و همچنین هر سریال انگلیسی با ژانرهای متفاوت دیگه به‌خوبی بهتون یاد میده که در چه موقعیتی چه‌طور باید صحبت کنید و از چه لغات و اصطلاحاتی استفاده کنید.

علاوه بر همه اینها یادگیری زبان به‌وسیله سریال‌ها این خوبی رو هم داره که شما به‌صورت هم‌زمان چند تا مهارت رو در خودتون تقویت می‌کنید؛ به این صورت که با گوش‌دادن به گفت‌وگوهای در فیلم مهارت‌های شنیداریتون (listening) تقویت می‌شه، با گوش‌دادن و علاوه بر اون تکرار جملات و کلماتی که می‌شنوید به هرچه بهترشدن مهارت صحبت کردنتون (speaking) هم کمک کردید و همچنین اگه جملات و لغاتی که در اپیزودهای سریال می‌شنوید و تکرار می‌کنید رو از نظر گرامر بررسی کرده و قسمت‌هایی که از نظر خودتون حائز اهمیت هست رو توی دفترتون نوت برداری کنید، شک نکنید بعد از مدتی نه‌چندان طولانی در خوندن متن (reading)هم مهارتتون افزایش پیدا می‌کنه.  

بهترین سریال‌های انگلیسی برای تقویت زبان

اینجا سعی کردیم براتون بهترین سریال ها برای یادگیری زبان انگلیسی  با توجه به سطحشون دسته بندی کنیم تا هرچه راحتتر و زود تر یکی رو انتخاب کنید و شروع کنید.

1. سریال How I met your mother: پرطرفدارترین سریال کمدی آمریکایی

how i met your mother

ژانر: کمدی، درام، معمایی

امتیاز:  8.3/10

فصل:  9

قسمت:  208

سطح:  مبتدی      

این سریال کمدی که تا امروز برنده جوایز زیادی از جمله جایزه امی شده و حتی از طرف منتقدان، سریال موفقی بوده روایتگر داستان آشنایی زن و شوهریه که پدر خانواده از آینده به گذشته سفر کرده و ماجرای آشنایی‌ش با مادر خانواده رو برای بچه‌هاش روایت می‌کنه. اگر هنوز اول راه یادگیری زبان به‌وسیله سریال‌ها هستید، این سریال  از هر نظر می‌تونه یکی از بهترین گزینه‌ها براتون باشه.

2. سریال This is us

This is us

ژانر: درام، خانوادگی

امتیاز:  8.7/10

فصل:  6

قسمت:  106

سطح:  مبتدی     

این سریال زندگی معمولی یک خانواده آمریکایی رو به تصویر می‌کشه که خیلی هم از روزگار امروز آمریکا دور نیستن و همین باعث می‌شه اصطلاحات و لغاتی که به کار می‌برن خیلی بیشتر هم به گوشتون آشنا باشه هم کاربردی‌تر باشه.

با دیدن این سریال کم‌کم می‌تونید  در خانواده خودتون هم  یه اتفاق معمولی رو مورد  نظر قرار بدین و یه بحث کوتاه درموردش داشته باشید و همین باعث تقویت هرچه بهتر زبانتون می‌شه؛ و نکته آخر اینکه این سریال حول موضوعات خانوادگی و کاربردی می‌چرخه.

3. سریال The Good place

The Good place

ژانر: درام، فانتزی    

امتیاز:  8.2/10

فصل:  4

قسمت:  50

سطح:  مبتدی     

داستان سریال the Good place  از این قراره که خانمی به نام النور بعد از مرگش به مکانی دیگه متنقل می‌شه و تصور می‌کنه که مکان خوب احتمالاً جایی غیر اینجاست؛ اگه به فضای تخیلی و فانتزی علاقه‌مندید این سریال واستون مناسبه. البته که واسه شمایی که تازه شروع به سریال دیدن و یادگیری کردی به دلیل ساده و قابل‌درک بودنه این سریال احتمال زیاد تعداد بالایی جذب این سریال می‌شید.

4. سریال Vikings

Vikings

ژانر: اکشن، تاریخی         

امتیاز:  8.6/10

فصل:  6

قسمت:  89

سطح:  میانی     

این سریال در اسکاندیناوی در قرن هشتم اتفاق می‌افته و داستان زندگی رگنار قهرمان افسانه‌ای وایکینگ‌ها رو روایت می‌کنه. سریالی پر از معما و فراز و فرود و پیچیدگی‌های خاص خودش که حتماً جذبتون می‌کنه. درسته شخصیت‌ها لهجه اسکاندیناوی زیادی دارند؛ ولی از نظر گرامری و لغوی کاملاً درست هستند و می‌تونه خیلی براتون مفید باشه.

5. سریال Friends : بهترین سریال برای مکالمات روزانه

friends

ژانر: کمدی، درام  

امتیاز:  8.9/10

فصل:  10

قسمت:  236

سطح:  میانی

این سریال کمدی که تا امروز برنده جوایز زیادی از جمله جایزه امی شده و حتی از طرف منتقدان، سریال موفقی بوده روایتگر داستان آشنایی زن و شوهریه که پدر خانواده از آینده به گذشته سفر کرده و ماجرای آشنایی‌ش با مادر خانواده رو برای بچه‌هاش روایت می‌کنه. اگر هنوز اول راه یادگیری زبان به‌وسیله سریال‌ها هستید، این سریال  از هر نظر می‌تونه یکی از بهترین گزینه‌ها براتون باشه.

6. سریال House M.D(دکتر هاوس)

House M.D(دکتر هاوس)

ژانر: درام، پزشکی  

امتیاز:  8.9/10

فصل:  8

قسمت:  177

سطح:  میانی

اگه دوست دارید اصطلاحات پزشکی انگلیسی رو خوب یاد بگیرید و در کنارش  به معما و کارآگاه‌ها هم علاقه دارید این سریال می‌تونه براتون مناسب شماست. شخصیت اصلی سریال دکتر هاوس ام.دی یه پزشک معمولی نیست و در پی کشف علت عجیب بیماری های مختلفه. این سریال شما رو با فضای پزشکی انگلیسی زبانان و لغات و اصطلاحات آن‌ها آشنا می‌کنه و اطلاعات خوبی بهتون میده.

7. سریال SHERLOCK

SHERLOCK​

ژانر: معمایی، درام 

امتیاز:  9.1/10

فصل:  4

قسمت:  13

سطح:  پیشرفته

اگه دنبال  یه سریال هستید که لهجه انگلیسی بریتیش رو عالی یاد بگیرید مجموعه شرلوک هولمز می‌تونه گزینه خوبی براتون باشه.

این سریال حول محور یک کارآگاه جوان و باهوش و دوست و همکارش واتسون می چرخه که در پی حل پرونده‌های جنایی مختلفی در لندن امروزی هستند. مکالمه‌های در این سریال گاهی طولانی و رسمی می‌شه که همین می‌تونه کمک کنه تا با اصطلاحات رسمی هم به خوبی آشنا بشید.

8. سریال Peaky blinders

Peaky blinders

ژانر: جنایی، درام 

امتیاز:  8.8/10

فصل:  6

قسمت:  36

سطح:  پیشرفته

سریال پیکی بلایندرز بر اساس باند واقعی به همین نام که بین سال‌های 1890 تا 1910 در بیرمنگام انگلستان فعالیت داشتند ساخته شده  و به زندگی این باند خلافکار در سال‌های پس از جنگ جهانی اول  می‌پردازه. این سریال به لهجه بریتانیایی هستش و علاوه بر آموزش لغات و اصطلاحات و جملات در مکالمات روزمره شما رو با فرهنگ گنگستری و روش زندگی مردم  اون دوره هم آشنا می‌کنه.

9. سریال Suits

Suits

ژانر:  درام، حقوقی

امتیاز:  8.5/10

فصل:  9

قسمت:  134

سطح:  پیشرفته

اگه به سریال‌های حقوقی علاقه‌مندید، سریال  suits  یا کت‌شلواری‌ها یکی از گزینه‌های مناسب برای شماست. سریال  suits داستان زندگی مایک راس، دانشجوی اخراجی هاروارد و گره خوردن مسیر زندگیش با یکی از وکلای بزرگ  نیویورک و فراز و نشیب‌هایی که پشت سر می‌ذاره رو روایت می‌کنه و به تصویر می‌کشه. این سریال علاوه بر لغات و اصطلاحات روزمره در گفت‌وگو می‌تونه اطلاعات و اصطلاحات خوبی در زمینه حقوقی هم بهتون یاد بده.

نکاتی برای یادگیری بهتر زبان با سریال انگلیسی

برای تقویت زبان از طریق سریال‌های انگلیسی لازمه به چند تا نکته توجه کنید:

1: اگر اول راه هستید و هنوز هم به طور کامل نمی‌تونید صرفا از مهارت شنیداری‌تون استفاده کنید و تمام دیالوگ ها رو درست متوجه نمی‌شید، بهتره از زیرنویس ها استفاده کنید ؛اول راه از زیرنویس‌های فارسی و بعد که پیشرفت‌ کردین زیرنویس های انگلیسی رو جایگزین کنید و زمانی هم که حرفه‌‌ای‌تر شدید دیگه نیازی به زیرنویس هم ندارید!

2: همانطور که در حال تماشای اپیزود ها هستید سعی کنید جملات و دیالوگ هارو با صدای بلند هم تکرارشون کنید  به نحوی که صدای خودتون رو بشنوید؛ به عبارتی شما تبدیل میشید به سایه‌ای از بازیگرها! به این روش تکنیک سایه (shadowing) هم میگن که بهترین روش تقویت مکالمه و مهارت های شنیداریه.

3: زمانی که اپیزودها رو تماشا می‌کنید سعی کنید دیکشنری کنار دستتون نباشه. چون اگه قرار باشه با دیدن هر لغت و اصطلاح جدید سراغ دیکشنری برید نه تنها خودتون رو خسته می‌کنید، بلکه لذت تماشای سریال هم ازتون می‌گیره و باعث می‌شه روی اون قسمت های مهم و آموزنده‌ای هم که باید تمرکز کنید، از دستشون بدین.

4: انتخاب ژانر و سطح سریالی که انتخاب می‌کنید برای یادگیری زبان هم خیلی نکته مهمیه؛ چون ممکنه در سطح مبتدی باشید اما سریالی با سطح پیشرفته تماشا کنید و از پسش برنیاید و در نهایت باعث دلزدگی شما بشه و از ادامه یادگیری دست بکشید.

سخن پایانی

توی این بلاگ سعی کردیم بهتون یادآوری کنیم که می‌تونید با یک تیر دو نشون بزنید؛ هم بهترین و پربیننده‌ترین سریال‌های روز دنیا رو تماشا کنید و لذت ببرید، هم با تماشای سریال‌های انگلیسی زبانتون رو بدون صرف وقت زیاد و پرداخت هزینه‌های گزاف، تقویت کنید. البته یادتون نره زمانی نتیجه مطلوب و دلخواهتون رو می‌گیرید که توی سریال دیدن و یادگیری استمرار داشته باشید و نصفه رهاش نکنید!

شما چه سریال‌هایی دیگه‌ای رو به لیست بهترین سریال‌های انگلیسی برای تقویت زبان اضافه می‌کنید؟! در قسمت کامنت‌ها منتظر پیشنهادهای شما هستیم.

برای دریافت فایل PDF مقاله کلیک کنید
اشتراک گذاری مقاله

مقالات مرتبط

2 دیدگاه در “9 تا از بهترین سریال های انگلیسی برای تقویت زبان از مبتدی تا پیشرفته

  1. سوگند گفت:

    سلام و خسته نباشید. بنظرم سریال امیلی در پاریس هم میتونه برای یادگیری زبان سریال خوبی باشه .

    1. moein گفت:

      سلام
      بله، ممنون بابت پیشنهادتون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *