مقاله علمی ترویجی

به طور کلی مقالات علمی به دو دسته تقسیم می‌شن، مقاله علمی پژوهشی و مقاله علمی ترویجی. اکثر افرادی که کارهای تحقیقاتی و پژوهشی مثل نوشتن مقاله، نوشتن کتاب و… انجام می‌دن با انواع مقالات علمی ترویجی آشنا هستن که مهم‌ترین‌شون مقالات مروری هستن.

به طور کلی می‌شه گفت در جامعه علمی، مقاله علمی ترویجی در مقایسه با مقاله علمی پژوهشی اعتبار کمتری داره، اما باز هم به عنوان یک کار پژوهشی و تحقیقاتی از جایگاه خاص خودش رو داره که جلوتر درموردش به طور کامل توضیح می‌دیم پس تا لنتهای این بلاگ همراهمون باشین.

در این مقاله می‌خوانیم :

مقاله علمی ترویجی چیست؟

در مقاله علمی ترویجی، نویسنده ایده جدیدی از خودش نداره، بلکه مطالعات محققان و پژوهشگران قبل از خودش رو بررسی می‌کنه، اطلاعات و نتایج موجود در اون مقالات و مطالعات رو استخراج می‌کنه و با توجه به ساختاری که در نظر گرفته اجزا مختلف مقالات رو در کنار هم قرار می‌ده تا بتونه به هدف مورد نظر خودش که می‌تونه تحلیل و بررسی روش‌های بیان و حل مسئله یا نشون دادن روند پیشرفت در یک زمینه خاص یا حتی مقایسه نتایج حاصل از کارهای علمی مختلف باشه دست پیدا کنه.

کمی عقب‌تر گفتیم اعتبار مقاله علمی ترویجی از مقاله علمی پژوهشی کمتره ودلیل اصلیش هم همینه که نویسنده نوآوری و ایده جدیدی رو بررسی نمی‌کنه و فقط از تحقیقات و پژوهش‌های قبل از خودش استفاده می‌کنه، ولی باید این رو هم درنظر بگیریم که انجام این کار واقعاً سخته، چون شما دربرابر تمام افرادی که از تحقیقاتشون استفاده می‌کنین مسئول هستین، و نوشتن مقالات علمی ترویجی فقط به افرادی توصیه می‌شه که به اون حوزه‌ای که می‌خوان مقاله ترویجی رو بنویسن مسلط باشن و حداقل چند کار پژوهشی تو اون زمینه انجام داده باشن.

میدونستی با ترجمه انگلیسی به فارسی مقالات معتبر خارجی می‌تونی مقاله علمی ترویجی چاپ کنی؟

انواع مقالات علمی ترویجی

مقالات علمی ترویجی

همونطور که گفتیم، مقالات علمی ترویجی به ترویج دانش، بررسی یک موضوع و ایده‌های پژوهشگران در یک زمینه خاص می‌پردازن. از جمله انواع مقالات ترویجی می‌شه به مقالات مروری، تدوینی، ترجمه‌ای و تحلیلی اشاره کرد:

مقالات مروری (Review articles): در این نوع مقالات، نویسنده به‌طور جامع به مرور و تحلیل ادبیات موجود در یک زمینه خاص می‌پردازه. این مقالات معمولاً به‌روزرسانی‌هایی از پیشرفت‌ها و تغییرات در زمینه‌ای خاص رو بررسی می‌کنن.

مقالات تدوینی (Perspective articles): در این نوع مقالات، نویسنده با مطالعه و بررسی پژوهش‌های قبل از خودش، نظریه‌ها، دیدگاه‌ها و پیشنهادات خودش رو در مورد یک موضوع مشخص ارائه می‌ده. این مقالات به‌عنوان یک پل بین تحقیقات پایه‌ای و کاربردی عمل می‌کنن.

مقالات ترجمه‌ای (Translation articles): در این نوع مقالات، نویسنده اطلاعات منتشر شده در یک زبان خاص رو به زبان دیگری ترجمه می‌کنه. این مقالات به تبادل دانش بین محققان از دیگر کشورها کمک می‌کنن. شما به راحتی می‌تونین با ترجمه انگلیسی به فارسی مقالات معتبر اون‌ها رو به عنوان مقاله ترویجی در مجلات داخلی چاپ کنین.

مقالات تحلیلی (Analytical articles): در این نوع مقالات، نویسنده به تحلیل دقیق مسائل و مشکلات مرتبط با یک زمینه خاص می‌پردازه. این مقالات معمولاً از ارزش و اعتبار بالاتری برخوردارن.

بخش‌های مختلف مقاله علمی ترویجی

نوشتن مقاله علمی ترویجی

به طور کلی ساختار انواع مقالات و کارهای علمی پژوهشی یکسانی دارن و محتوا و جزئیاته که تفاوت‌ها رو ایجاد می‌کنه. بخش های مختلف مقاله علمی ترویجی عبارت است از:

  1. عنوان  (Title): عنوان باید مقاله کوتاه و مختصر باشه و موضوع اصلی مقاله رو بیان کنه.
  2. چکیده  (Abstract): این بخش خلاصه‌ای از محتوای مقاله است که شامل موضوع، هدف، روش‌ها، نتایج و نتیجه‌گیری می‌شه.
  3. کلمات کلیدی  (Keywords): لیستی از کلمات کلیدی که موضوع مقاله رو به طور دقیق توصیف می‌کنن و در مقاله به کررات تکرار می‌شن.
  4. مقدمه  (Introduction):  بخش بعدیه که حدود ۲۰ درصد حجم مقاله رو در بر می‌گیره و شامل توضیح مفصلی از موضوع مقاله، پژوهش‌های پیشین مرتبط با موضوع و بیان فرضیات و اهداف مطالعه می‌شه.
  5. روش‌شناسی  (Methodology):  این بخش حدود ۳۰ درصد حجم مقاله را در بر می‌گیره و هدف از نوشتن این بخش، ارائه روش کار یا روش مطالعه، مواد و دستگاه‌های مورد استفاده تجزیه و تحلیل داده‌ها و مسیری طی شده تا رسیدن به اهداف و فرضیات نهایتاً به یک نتیجه مشخص است.
  6. نتایج  (Results): در بخش بعدی مقاله علمی ترویجی، تمامی نتایج بدست آمده از بخش روش‌شناسی، بیان می‌شه.
  7. بحث و نتیجه‌گیری  (Discussion and Conclusion): در این بخش، نتایج بدست آمده مورد بحث و تحلیل قرار می‌گیره و با نتایج کار تمام محقق‌ها در این زمینه مقایسه می‌شه.
  8. منابع  (References):  بخش آخر مقاله علمی ترویجی مثل هر مقاله علمی دیگه‌ای، بخش منابع و رفرنس‌های استفاده شده در مقاله‌ست.

بخاطر مشکلات نگارشی مقاله‌ت، اون رو رد کردن؟ نگران نباش چون راه حلش اینجاست.

کلام آخر

سعی کردیم تمام نکات و مسائلی رو که درمورد مقاله علمی ترویجی نیاز دارین بدونین رو بهتون گفتیم. این نکته رو هم بد نیست بدونین که ژورنال‌هایی که مقالات علمی ترویجی رو چاپ می‌کنن اعتبار کمتری نسبت به ژورنال‌هایی داره که مقالات علمی پژوهشی رو چاپ می‌کنن.

امیدوارم این نکات براتون مفید بوده باشه و بهتون تو مسیر نوشتن مقاله علمی ترویجی کمک کنه.

برای دریافت فایل PDF مقاله کلیک کنید
اشتراک گذاری مقاله

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *