پیدا کردن منابع پایان نامه

همیشه در کارهای علمی و تحقیقاتی اولین و مهم‌ترین کاری که محققین و دانشجوها باید انجام بدن پیدا کردن و مطالعه منابع علمی مختلف درمورد موضوع تحقیقاتی خودشونه. پایان نامه و مقاله هم از این موضوع مستثنی نیستن و دانشجوها برای اینکه بتونن فرایند نوشتن مقاله و پایان نامه خودشون رو شروع کنن، باید منابع زیادی رو مطالعه کنن.

یکی از اصلی‌‌ترین موضوعاتی که باعث افزایش اعتبار یک کار علمی می‌شه استفاده از منابع علمی معتبر و رفرنس دادن به اونهاست. تو این بلاگ قراره بهترین و راحت‌ترین روش‌ پیدا کردن منابع پایان نامه رو باهم بررسی کنیم و گام به گام این مسیر رو باهم پیش بریم، پس تا انتهای این بلاگ همراهمون باشین.

در این مقاله می‌خوانیم :

منابع علمی معتبر برای استفاده در پایان نامه

قبل ازاینکه بخوایم درمورد پیدا کردن منابع پایان نامه صحبت کنیم، بهتره این منابع رو بشناسیم و اصلاً بفهمیم باید دنبال چی بگردیم. منابع معتبر علمی که می‌شه به عنوان منبع و رفرنس تو پایان نامه ازشون استفاده کرد عبارتنداز:

  1. مقالات علمی منتشر شده تو مجلات معتبر.
  2. کتب مرجع در زمینه مورد نظر.
  3. پایگاه‌های علمی معتبر مثل PubMed،  ScienceDirect  و Google Scholar
  4. داده های تحقیقاتی و آماری از منابع معتبر و قابل اعتماد.

برای اپلای کردن نیاز به ترجمه فارسی به انگلیسی پایان نامه با کیفیت تضمینی داری؟ یه سر به خدمات لیکو بزن.

پیدا کردن منابع پایان نامه

خب تا اینجا با منابع معتبر علمی آشنا شدیم ولی پیدا کردن هرکدوم از این منابع روش خاص خودش رو داره. برای اینکه بتونین منابع معتبر علمی رو متناسب با نیاز خودتون پیدا کنین اول باید کلمات کلیدی موضوع پایان نامه‌تون رو پیدا و لیست کنین تا به راحتی بهشون دسترسی داشته باشین. کلمات کلیدی، عناصر اصلی متن پایان نامه شما هستن و به شما کمک می‌کنن بتونین مطالب مرتبط با موضوع خودتون رو راحت‌تر پیدا کنین.

پیدا کردن مطالب مرتبط با موضوع پایان نامه

پیدا کردن رفرنس های معتبر برای پایان نامه

حالا که کلمات کلیدی پایان نامه‌تون رو پیدا کردین وقتش رسیده که اونها رو تو گوگل سرچ کنین و مطالب مختلف رو درموردشون بررسی کنین. برای این کار می‌تونین از ویکی پدیا استفاده کنین ولی یادتون باشه مطالبی که تو این بخش پیدا می‌کنین اصلاً نمی‌تونن وارد پایان نامه بشن چون حتی سایتی مثل ویکی پدیا که کاربران زیادی در سراسر دنیا داره به عنوان رفرنس معتبر علمی شناخته نمی‌شه. این جست و جو کردن به شما دید کلی از حوزه‌های مرتبط با موضوع پایان نامه می‌ده و شما رو برای گام‌های بعدی پیدا کردن منابع پایان نامه آماده می‌کنه.

پیدا کردن مقالات معتبر به عنوان منبع پایان نامه

خب تا اینجای کار شما کلمات کلیدی و حوزه‌های مرتبط با موضوع پایان نامه خودتون رو پیدا و لیست کردین. حالا باید وارد مرحله بعدی بشین و با استفاده از پایگاه‌های اطلاعاتی معتبر مثل اسکوپوس (scopus)، آی تریپل ای (IEEE)، ASCE Library مقالات موردنظر خودتون رو پیدا کنین البته برای دسترسی راحت‌تر به این مقالات می‌تونید از موتورهای جست و جو مثل Google Scholar و Semantic Scholar هم استفاده کنین. برای این کار فقط کافیه کلمات کلیدی خودتون رو تو هر کدوم از مواردی که بالا بهشون اشاره شده سرچ کنین تا مقالات مرتبط با اون رو براتون نمایش بدن.

بعداز اینکه مقالات مورد نظرتون رو پیدا کردین می‌تونین کد DOI اون مقالات رو بردارین و از طریق سایت SciHub دانلود کنین و بهشون دسترسی داشته باشین. اگه بخش خاصی از مقاله هم نظرتون رو جلب کرد می‌تونین رفرنس مرتبط با اون رو از بخش منابع مقاله پیدا کنین و با سرچ کردن اسم منبع یا کد DOI اون منبع بهش دسترسی پیدا کنین.

پیدا کردن کتب معتبر به عنوان منبع پایان نامه

پیدا کردن منابع معتبر پایان نامه

منبع معتبر بعدی‌ای که برای نوشتن پایان نامه باید استفاده کنین، کتب علمی مرجع تو زمینه کاری خودتونه. معمولاً برای استفاده  از معادلات و فرمول‌ها باید از کتب مرجع استفاده کنین. برای دانلود رایگان کتب مرجع می‌تونید از سایت Leibgen استفاده کنین. اگه استفاده از این سایت سخته، بهتون 8 تا سایت دیگه تو مقاله 9 تا از بهترین سایت های دانلود کتاب انگلیسی معرفی کردم که می‌تونید از اونها استفاده کنین.

با سرچ کردن اسم کتاب‌های موردنظرتون تو گوگل اسکولار هم امکانش هست که ‌بتونین اونارو به صورت رایگان دانلود کنین.

پایان نامه‌ت رو نوشتی ولی بخاطر مشکلات نگارشی رد شده؟ نگران نباش چون راه حلش اینجاست.

استفاده از داده‌ها و اطلاعات معتبر

اکثر داده‌ها و اطلاعات موجود تو پایان نامه باید  از مقالات و کتب معتبر استخراج بشن و بقیشون رو هم با توجه به موضوع پایان نامه و روش تحقیقی که انتخاب می‌کنین خودتون بدست بیارین ولی بعضی از داده‌ها رو هم می‌شه از راه‌های دیگه هم بدست آورد، برای مثال دانشجوهای رشته‌های فنی می‌تونن از اطلاعات موجود در استانداردهای مختلف و کاتالوگ‌های معتبر استفاده کنن یا می‌شه از داده‌های پایان نامه‌های دیگه هم استفاده کرد.

رفرنس دهی پایان نامه

پیدا کردن مقالات و کتب مرجع به عنوان منابع پایان نامه

تا این جای کار، شما تمام اطلاعاتی که برای نوشتن پایان نامه نیاز داشتین رو بدست آوردین ولی اگه این اطلاعات رو بدون ذکر منبع وارد پایان نامه‌تون کنین، متهم به سرقت ادبی می‌شین و پایان نامه‌تون رد می‌شه. برای جلوگیری از این اتفاق باید منبع مطالبی رو که از مقالات، کتب و بقیه منابع علمی استفاده می‌کنین رو ذکر کنین که اصطلاحاً بهش رفرنس دهی (ارجاع‌دهی) هم گفته می‌شه.

کلام آخر

برای نوشتن پایان نامه منابع زیادی لازمه و پیدا منابع پایان نامه با این حجم بالا، کار زمان‌بریه و اکثر دانشجوها زمان زیادی رو صرف این کار می‌کنن چون این منابع علاوه بر معتبر بودن باید به روز هم باشن و همین موضوع کار رو سخت‌تر می‌کنه. هرچی تعداد منابعی که برای نوشتن و تکمیل پایان نامه‌تون استفاده می‌کنین بیشتر باشه اعتبار بالاتری بهش تعلق می‌گیره و ارزش کار شما بالاتر می‌ره.

ممنونم که تا اینجای بلاگ رو همراهمون بودین و امیدوارم این محتوا براتون مفید بوده باشه. اگر نظر یا تجربه‌ای درمورد پیدا کردن منابع پایان نامه داشتین برامون کامنت بذارین.

برای دریافت فایل PDF مقاله کلیک کنید
اشتراک گذاری مقاله

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *