قبولی در مصاحبه دکتری

قبولی در مصاحبه دکتری کار سختیه و همین که الان تو این صفحه‌ای نشون می‌ده که احتمالاً تو آزمون دکتری موفق بودی و برای مصاحبه دکتری دعوت شدی، بهت تبریک میگم و برات آرزوی موفقیت می‌کنم. وقتی که دانشگاهی از شما برای شرکت در مصاحبه دکتری دعوت می‌کنه به این معناست که از نظر اساتید اون دانشگاه شما به لحاظ آکادمیک توانایی به سرانجام رسوندن یک پروژه سطح بالای علمی را دارید و این مصاحبه بهشون کمک می‌کنه تا که تشخیص بدن شما انگیزه و شرایط لازم برای انجام این کار رو دارید یا نه. مصاحبه دکتری فرصتیه که شما توانایی‌ها، علایق، نحوه تفکر و برنامه‌های خود را به طور کامل و واضح برای اساتید توضیح بدید تا اونها هم بتونند درمورد صلاحیت شما با اطمینان بیشتری تصمیم بگیرند.

مصاحبه دکتری اصلی‌ترین نقش را در پذیرش داوطلبان جهت ورود به این مقطع رو داره. ممکنه شما رتبه بسیار خوبی تو دکتری کسب کنی، ولی تو مصاحبه رد بشی.

تو این مقاله 10 نکته برای قبولی در مصاحبه دکتری رو بهتون می‌گم که اگه رعایت‌شون کنید مطمئنا از این مصاحبه سربلند بیرون میاید.

در این مقاله می‌خوانیم :

1. مشخص‌کردن هدف و موضوع رساله

اولین نکته‌ای که برای قبولی در مصاحبه دکتری باید بهش توجه داشته باشی اینه که اصلاً هدف و انگیزت از شرکت تو دوره دکتری چیه؟ چون به‌طورقطع داوران ازت درمورد دلایل و شرایطی که تو رو برای این شرکت تو دوره دکتری آماده کرده سؤال می کنن.

برای اینکه بتونی موضوع مناسبی برای پروپوزال و رساله دکتری پیدا کنی می‌تونی از اساتید دوره کارشناسی و کارشناسی ارشدت کمک بگیری.

2. مرور دروس پایه و مقالات روز

مرور دروس پایه

دیگه برای شرکت تو آزمون دکتری همه منابع رو زیرورو کردی؛ ولی چون عمدتاً بین آزمون و مصاحبه دکتری همیشه یه وقفه چندماهه هست احتمال داره یسری از نکات یادت رفته باشه پس بهتره قبل از روز جلسه مصاحبه دکتری با توجه به زمینه کاری خودت یسری از دروس پایه و منابع رو دوباره مرور کنی. حتی دیده شده تو بعضی از مصاحبه‌ها داورا از داوطلب خواستن تا چند دقیقه‌ای درمورد یکی از کتاب‌های مرجع صحبت کنه پس هرچی بیشتر خودت رو آماده کنی ضرر نمی‌کنی.

مقالات چند ماه اخیر زمینه پژوهشی خودت رو مطالعه کن تا اطلاعات دسته اول درمورد زمینه کاری خودت داشته باشی.  یادت نره مقالات اون استادی که میخوای باهاش کار کنی رو بخونی.

3. مدارک شناسایی، پژوهشی و علمی خود را همراه خود داشته باشید

مدارک شناسایی و علمی پژوهشی

تمام مدارکت رو اعم از مدارک شناسایی (شناسنامه و کارت ملی)، پژوهشی (پایان نامه دوره ارشد، مقالات چاپ شده، گواهی پذیرش مقالات و…) و علمی (مدارک و ریزنمرات مقاطع قبلی، سوابق تدریس، نمره آزمون زبان، تقدیرنامه‌ها، توصیه‌نامه‌ها و…) را از قبل آماده کن و از هرکدوم چند تا کپی رنگی هم بگیر و در زمان حضور برای مصاحبه دکتری اصل مدارک و کپی‌ها رو همراه خودت داشته باش. راستی رزومه‌ات یادت نره.

4. داشتن مدرک زبان و تسلط به زبان انگلیسی

داشتن مدارک زبان مثل آیلتس، تافل و… از دو جنبه برای شرکت‌کنندگان  مصاحبه دکتری حائز اهمیته. اول تسلط شما رو بر زبان انگلیسی یا هر زبان دیگه‌ای که مدرکش رو دارید نشون می‌دهد و دوم اینکه داشتن مدارک بین‌المللی تو بالارفتن باعث سنگین شدن رزومتون می‌شه.

اگه مدرک زبان بین‌المللی نداری اشکالی نداره، بعضی دانشگاه‌ها مثل دانشگاه تهران تو زمان مشخصی که خودشون اعلام می‌کنند آزمون زبان برگزار می‌کنن و مدرک معتبر هم می‌دن که البته فقط برای مصاحبه دکتری معتبره.

احتمالاً تو مصاحبه دکتری داورها ازت بخوان که خودت رو به زبان انگلیسی معرفی کنی یا بخشی از مصاحبه رو به زبان انگلیسی ادامه بدی پس از قبل یه بیوگرافی به زبان انگلیسی از خودت آماده کن و مکالمه انگلیسی رو هم تمرین کن.

5. شناخت اساتید

شناخت اساتید

اساتید دانشگاهی که می‌خواید دوره دکتری رو در اون بگذرونید رو بشناس، درمورد زمینه فعالیتشون تحقیق کن، مقالات اساتیدی که تو زمینه پژوهشی خودت فعالیت می‌کنن رو بخون و درموردشون اطلاعات کسب کن. شناخت اساتید قبل از جلسه مصاحبه یکم فشار روانی مصاحبه رو برات کم می‌کنه.

6. آرامش و ادب کلید موفقیت در مصاحبه دکتری

  1. مهم‌ترین موضوعی که برای قبولی در مصاحبه دکتری باید بهش توجه کنی حفظ آرامش و ادب تو جلسه مصاحبه است. اغلب داوران سعی می کنن که تو همان اول مصاحبه با سؤال‌های چالشی تسلط و شخصیتت رو از جهات مختلف مورد بررسی قرار بدن، سعی کن در تمام زمان مصاحبه آرامش خودت رو حفظ کنی و نشان بدی که انگیزه لازم برای دوره رو دکتری داری. از لحظه ورود تا زمان خروج از اتاق مصاحبه زیر ذره‌بین اساتید هستی پس حتی اگر بخشی از مصاحبه خوب پیش نرفت نگران نباش، آرامش خودت رو حفظ کن و تا آخرین لحظه برای موفقیت در مصاحبه تلاش کن.

7. برای قبولی در مصاحبه دکتری خود واقعیت باش

برای قبولی در مصاحبه دکتری به هیچ وجه درمورد پیشینه پژوهشی و علمی خودت اغراق نکن یا برعکسش سطح کار خودت رو پایین نیار، خود واقعیت باش و نقش بازی نکن، داوران مصاحبه دکتری تجربه بالایی دارن و به‌راحتی این موضوعات رو متوجه می‌شن. با صداقت تمام به سؤالات داوران پاسخ بده که صداقت پل رسیدن به موفقیته.

8. زمان

مشغله ها و دغدغه ها

در جلسه مصاحبه حتماً ازت می‌پرسن که شاغلی یا نه؟ متأهلی یا مجرد؟ تمام این مدل سؤالات فقط برای اینه که بفهمن میزان دغدغه‌هات چقدره و اینکه چقدر می تونی برای تحقیق و پژوهش زمان بذاری. اکثر اساتید بر این موضوع تأکید دارن که دانشجو دکتری نباید به کار دیگری مشغول باشه و تمام زمان خودش رو باید صرف تحقیق و آموزش کنه تا تو این مسیر موفق بشه، اما بعضی از مشاغل مثل تدریس، ترجمه کتاب و… که در جهت امور آموزشی هستن نه‌تنها تأثیر منفی ندارن بلکه می تونن تأثیر مثبتی در روند مصاحبه داشته باشن. اگر شاغل یا متأهلی اصلاً نگران نباش فقط کافیه تو جلسه مصاحبه دکتری به اساتید این اطمینان را بدی که تحقیق و پژوهش اولویت اول زندگیته و تمام وقت ممکن را برای این کار می‌ذاری.

9. روی نقاط قوتت تمرکز کن

برای قبولی در مصاحبه دکتری باید روی نقاط قوتت مانور بدی چون همین نقاط قوت تو هستن که تورو از بقیه داوطلب ها متمایز می‌کنن. این موضوع رو فراموش نکن که هیچ انسانی کامل نیست و هرکس نقطه ضعف های خودش رو داره اگر تو بخشی از مصاحب یکسری از نقاط ضعفت مشخص شد اصلا نگران نباش اونها رو کامل قبول کن و با اعتماد به نفس کامل راه حل های خود برای برطرف کردن این ضعف ها را توضیح بده.

10. نحوه پاسخگویی

جدا از درست یا غلط‌بودن جواب‌هات نحوه پاسخگویی‌ات هم خیلی مهمه، سعی کنی با اعتماد به ‌نفس کامل، در کمال آرامش و با لبخندی بر روی لب به همه سؤالات پاسخ بدی، ولی حواست باشه که خط باریکی بین غرور و اعتماد به نفس وجود داره که با عبور از آن حتماً تو مصاحبه ردت می‌کنن.

احتمال داره ازت سؤالی بپرسن که تو جواب کاملش رو ندونی، در مواجهه با این سؤالات تمرکزت رو بذار روی بخشی می‌دونی و سعی کن بخش‌هایی که می‌دونی رو به ندونسته‌هات مرتبط کنی. به هیچ وجه در زمان مصاحبه با عصبانیت به سؤالات پاسخ نده، به یادت باشه که یکی از ترفندهای اساتید برای سنجش شخصیت تو اینه که فشار روانی زیادی بهت وارد کنن تا نحوه پاسخگویی‌ات به سؤالات رو بررسی کنن. آماده پرسش‌های عجیب باش و از قبل برای آنها جواب آماده کن.

در نهایت یادتون باشه که جلسه مصاحبه دکتری فقط یکبار برای شما اتفاق می‌افته پس خودتون رو کامل براش آماده کنید. امیدوارم در مصاحبه دکتری موفق باشید.

برای دریافت فایل PDF مقاله کلیک کنید
اشتراک گذاری مقاله

مقالات مرتبط

4 دیدگاه در “۱۰ نکته کلیدی برای قبولی در مصاحبه دکتری

  1. سارا گفت:

    عالی بود. ممنون از نکات خوبی که گفتید.

    1. moein گفت:

      سلام
      خوشحالیم که مطالب براتون مفید بودن.

  2. محمد گفت:

    عالی بود دمتون گرم

    1. moein گفت:

      سلام
      خیلی ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *