روش های تدریس زبان انگلیسی

تدریس زبان انگلیسی یک فرآیند پیچیده و چند‌ وجهیه که نیازمند بهره‌گیری از روش‌های متنوع و موثر برای جلب توجه و ارتقای مهارت‌های زبان‌آموزان است. هرمدرس زبان باید با توجه به شرایط کلاس و سطح زبان‌آموزان، روش تدریس مناسبی رو انتخاب کنه تا بیشترین بازده رو داشته باشه. معمولاً انواع روش‌های تدریس زبان تو دوره‌های تربیت مدرس زبان (TTC) به شما آموزش داده می‌شه ولی ما تو این مقاله، ۱۰ تا از بهترین روش‌های تدریس زبان انگلیسی رو به طور خلاصه بررسی می‌کنیم.

در این مقاله می‌خوانیم :

۱. روش مستقیم (Direct Method)

روش مستقیم یکی از قدیمی‌ترین و موثرترین روش‌های تدریس زبان انگلیسیه. تو این روش، مدرس سعی می‌کنه تمام آموزش‌ها رو به زبان مقصد انجام بده و استفاده از زبان مادری رو به حداقل برسونه تا زبان آموزان با قرار گرفتن، محیط راحت‌تر و سریعتر آموزش ببینن. در این روش، تاکید بر مکالمه‌ و تقویت مهارت‌های شنیداری و گفتاری زبان آموزانه و این موضوع باعث می‌شه تا در کنار یادگیری زبان، اعتماد به نفس‌شون افزایش پیدا کنه.

۲. روش شنیداری-گفتاری (Audio-Lingual Method)

روش تدریس زبان

روش شنیداری-گفتاری بر تکرار و تمرین الگوهای زبانی تاکید داره و زبان‌آموزان از طریق تکرار عبارات، مکالمات کوتاه و تمرینات شنیداری، زبان جدید رو یاد می‌گیرن. هدف اصلی این روش، ایجاد عادت‌های زبانی خودکار و روان‌ست. این روش بر اساس نظریه رفتارگرایی شکل گرفته و سعی شده تا یادگیری زبان رو هم مثل هر مهارت دیگه‌ای، از طریق تمرین و تکرار انجام بشه.

۳. روش ترجمه و دستور زبان (Grammar-Translation Method)

روش ترجمه و دستور زبان همون روش سنتی‌ و قدیمی‌ایه که تو اکثر موسسات آموزشی مورد استفاده قرار می‌گیره. تو این روش تدریس زبان، زبان‌آموزان بیشتر با ترجمه جملات از زبانی به زبان دیگر و حفظ قواعد دستوری سر و کار دارند در نتیجه فرصت کمی برای استفاده عملی از زبان مخصوصاً در موقعیت‌های واقعی پیدا می‌کنند. تو روش ترجمه و دستور زبان، زبان بیشتر به عنوان یک موضوع علمی و نه یک ابزار ارتباطی در نظر گرفته می‌شه.

۴. روش ارتباطی (Communicative Language Teaching)

آموزش روش تدریس زبان

روش تدریس زبان بعدی‌ای که می‌خوایم درموردش صحبت کنیم، روش ارتباطیه که روی توسعه مهارت‌های ارتباطی زبان‌آموزان تاکید داره. در این روش، زبان‌آموزان از طریق انجام فعالیت‌های ارتباطی مثل مکالمه، مباحثه و بازی‌های زبانی، مهارت‌های گفتاری و شنیداری خودشون رو تقویت می‌کنند. این روش برخلاف روش ترجمه و دستور زبان، به زبان‌آموزان کمک می‌کنه تا از زبان تو موقعیت‌های واقعی و کاربردی استفاده کنن. البته تو این روش فقط روی گفتار و مکالمه تمرکز نمی‌شه و بلکه سعی می‌شه زبان‌آموزان در حین مکالمه، نوشتن و قواعد زبان رو هم تمرین کنن.

۵. روش کل‌نگر (Total Physical Response)

روش TPR یکی از روش‌های نوین و موثر در تدریس زبان انگلیسی است. این روش شبیه به فرایند طبیعی یادگیری زبان مادریه و از تکرار، تعامل و تجربه‌ی مستقیم زبان بهره می‌بره. تی‌پی‌آر به ویژه برای مبتدیان و کودکان بسیار موثره و به زبان‌آموزان کمک می‌کنه تا زبان رو به صورت طبیعی و بدون استرس یاد بگیرن.

۶. روش یادگیری مبتنی بر محتوا (Content-Based Instruction)

در روش یادگیری مبتنی بر محتوا مدرس سعی می‌کنه تا با تدریس محتواهایی غیر از محتوای آموزش زبان مثل ادبیات، تاریخ، علوم و… به زبان موردنظر، سعی می‌کنه مفاهیم مختلف رو به زبان‌آموزان آموزش بده. به عبارت دیگه، از زبان به عنوان ابزاری برای یادگیری یک موضوع دیگر استفاده می‌شه. این روش باعث می‌شه زبان‌آموزان انگیزه‌ی بیشتری برای یادگیری زبان داشته باشن مخصوصاً اگه موضوع مورد بحث تو کلاس موضوع مورد علاقه خودشون هم باشه.

۷. روش یادگیری پروژه‌محور (Project-Based Learning)

روش یادگیری پروژه‌محور یکی از روش های تدریس زبان

تو روش یادگیری پروژه محور، زبان‌آموزان به جای تمرکز صرف بر روی گرامر و واژگان، با انجام پروژه‌های ، زبان‌آموزان واقعی و ملموس، مهارت‌های زبانی خودشون رو تقویت می‌کنن و زبان رو به عنوان ابزاری برای حل مسئله و انجام یک کار گروهی آموزش می‌بینن. در این روش، زبان‌آموزان به گروه‌های کوچک تقسیم می‌شن و پروژه‌های مختلفی رو انجام می‌دن که نیازمند استفاده از زبان انگلیسیه.

۸. روش یادگیری مبتنی بر بازی (Game-Based Learning)

یادگیری مبتنی بر بازی یکی از روش‌های جذاب و جدید حوزه آموزش زبان و به طورکلی حوزه آموزشه. تو این روش، همونطور که از اسم این روش پیداست، فرآیند یادگیری زبان به صورت یک بازی جذاب و تعاملی مثل معما و پازل طراحی می‌شه و دانش‌آموزان از طریق بازی‌کردن با مفاهیم آشنا می‌شن. این روش فقط مخصوص کودکان نیست و برای بزرگسالان هم قابل استفاده‌ست.

۹. روش یادگیری مبتنی بر فناوری (Technology-Enhanced Learning)

تدریس زبان انگلیسی با به روزترین امکانات

در این روش، مدرس از ابزارها و منابع دیجیتال برای بهبود فرایند یادگیری زبان استفاده می‌کنه. با استفاده از این روش، زبان‌آموزان می‌تونن به طور تعاملی و جذاب با زبان ارتباط برقرار کنن و مهارت‌های خودشون رو تو زمینه‌های مختلف زبانی تقویت کنن. این روش شامل استفاده از نرم‌افزارهای آموزشی، اپلیکیشن‌های موبایلی، وب‌سایت‌های آموزشی، بازی‌های آموزشی و سایر ابزارهای دیجیتالی‌ست، که به دانش‌آموزان امکان می‌ده در هر زمان و مکان به یادگیری زبان بپردازن.

۱۰. روش تدریس فشرده (Intensive Language Teaching)

روش تدریس فشرده 10امین و آخرین مورد از روش های تدریس زبان انگلیسیه که تو این مقاله درموردش صحبت می‌کنیم. این روش معمولاً زمانی استفاده می‌شه که زبان‌آموزان باید در زمان کوتاه، زبان یادبگیرن یا سطح زبان خودشون رو ارتقا بدن. تو این روش زمان و تعداد کلاس‌ها در هفته بیشتره و تمرکز روی یادگیری اون بخشیه که زبان‌آموزان می‌خوان یادبگیرن.

کلام آخر

تو این بلاگ 10 تا از بهترین روش‌های تدریس زبان رو باهم بررسی کردیم که هرکدومشون مزایا و معایب خودشون رو دارن، و شما به عنوان یک مدرس حرفه‌ای باید با توجه به شرایط کلاس و زبان‌آموزانی که تو این کلاس‌ها شرکت می‌کنن، روش مناسب تدریس زبان رو انتخاب کنید. شما می‌تونید برای تدریس بخش‌های مختلف یک کلاس از روش‌های مختلفی هم استفاده کنید، اینطوری هم کلاس برای زبان‌آموزان جذاب‌تر می‌شه هم مفاهیم مورد نظر شما بهتر منتقل می‌شه. اگر به تدریس زبان انگلیسی علاقه دارین یا حتی معلم زبان انگلیسی هستید و می‌خواین توانایی خودتون در تدریس رو ارتقا بدین، حتماً یه سر به دوره کوچینگ TTC لیکو که تو لیکو آکادمی برگزار می‌شه بزنین.

برای دریافت فایل PDF مقاله کلیک کنید
اشتراک گذاری مقاله

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *