فریلنسر

فریلنسری؛ کلمه‌ای که حداقل یکبار و شاید بیشتر به گوشتون خورده باشه و ذهن اکثر شما رو مشغول کرده باشه که دقیقاً این فریلنسری که امروزه بازارش داغ شده چیه! شش دنگ حواستون همراهتون باشه که توی این بلاگ قراره یاد بگیریم فریلنسری چیه و فریلنسر کیه و چه مزایا و معایبی داره. توی پرانتز بهتون بگم که برای یادگرفتن مترجمی و ویراستاری اصولی و حرفه‌ای که از قضا دو تا از مهم‌ترین شغل‌های فریلنسریه فقط کافیه توی دوره سیستماتیک مترجمی لیکو ثبت‌نام کنید حرفه‌ای شدن در مترجمی و ویراستاری رو بسپارید به لیکو! در ادامه بیشتر در مورد فریلنسری براتون توضیح میدیم. همراهمون باشید.

در این مقاله می‌خوانیم :

فریلنسری چیست؟

فریلنسر شخصیه که بدون اینکه توسط شرکتی یا شخصی به طور دائم استخدام بشه خدماتی رو به‌صورت کوتاه‌مدت یا بلندمدت و پروژه‌ای برای شرکت یا شخصی انجام می‌ده و باتوجه‌به سختی کار و زمانی که اون پروژه ازش می‌‌‌‌گیره هزینه‌ای رو دریافت می‌کنه. تمام این موارد که چه مقدار هزینه می‌گیره و جزئیات دیگه در قراردادی که با کارفرما می‌بنده باید ذکر بشه. البته ممکنه گاهی این قرارداد شفاهی و گاهی هم به‌صورت نوشته و کتبی باشه. هزینه دریافتی توسط فریلنسر متفاوته و می‌تونه ساعتی، روزانه یا پروژه‌ای باشه که درهرصورت فریلنسر اغلب موارد از مزایایی که یک کارمند برخورداره، برخوردار نیست و از طرفی دیگه تعهدی که به کارفرما داره با یک کارمند استخدامی یکسان نیست. به زبان ساده‌تر فریلنسری هم مثل هر شغل دیگه‌ای مزایا و معایب خاص خودش رو داره اما باتوجه‌به استقبال گسترده‌ای که امروزه ازش شده می‌شه حدس زد که مزایاش به معایبش می‌چربه!

فریلنسر کیست؟

فریلنسر کیست؟

فریلنسر شخصیه که بدون اینکه توسط شرکتی یا شخصی به طور دائم استخدام بشه خدماتی رو به‌صورت کوتاه‌مدت یا بلندمدت و پروژه‌ای برای شرکت یا شخصی انجام می‌ده و باتوجه‌به سختی کار و زمانی که اون پروژه ازش می‌‌‌‌گیره هزینه‌ای رو دریافت می‌کنه. تمام این موارد که چه مقدار هزینه می‌گیره و جزئیات دیگه در قراردادی که با کارفرما می‌بنده باید ذکر بشه. البته ممکنه گاهی این قرارداد شفاهی و گاهی هم به‌صورت نوشته و کتبی باشه. هزینه دریافتی توسط فریلنسر متفاوته و می‌تونه ساعتی، روزانه یا پروژه‌ای باشه که درهرصورت فریلنسر اغلب موارد از مزایایی که یک کارمند برخورداره، برخوردار نیست و از طرفی دیگه تعهدی که به کارفرما داره با یک کارمند استخدامی یکسان نیست. به زبان ساده‌تر فریلنسری هم مثل هر شغل دیگه‌ای مزایا و معایب خاص خودش رو داره اما باتوجه‌به استقبال گسترده‌ای که امروزه ازش شده می‌شه حدس زد که مزایاش به معایبش می‌چربه!

فریلنسری و مزایا و معایبش

مزایا

مزایای شغل های فریلنسری
  1. شما یک فریلنسر هستید پس هرجایی که دوست داشته باشید توی کافه ، اتاق خوابتون ،پارک یا هر مکان عمومی دیگه که مورد علاقه خودتونه می‌تونید کار کنید و اجباری به اینکه حتما در محل معین و پشت میز و با یونیفرم مخصوصی بشینید ندارید .
  2. فریلنسر ها نیازی ندارن برای استراحت و مرخصی از کسی اجازه بگیرن یا نامه نگاری کنن . هر زمانی که خودشون بخوان البته با برنامه ریزی می‌تونن استراحت کنن و با دوستانشون وقت بگذرونن .
  3. برعکس یک کارمند که سالانه و اونم به مقدار ناچیزی به حقوقش اضافه می‌شه ، در فریلنسری هرچه قدر متخصص تر و کاربلدتر باشید افراد برای بهره‌مندی از تخصص شما دستمزد بیشتری پرداخت می‌کنن. به عبارتی اگه بتونید درست پرزنت و برندسازی کنید و تخصص کافی هم داشته باشید می‌تونید به درآمد ایده‌آلتون از راه فریلنسری برسید.

معایب

معایب مشاغل فریلنسر
  1. یکی از بزرگ ترین و اصلی ترین ترس هایی که همراه هر فریلنسری هست عدم قطعیت در مورد آینده شغلی شه . معلوم نیست شاید همین امروز یکی از کارفرماها تصمیم بگیره همکاری‌ش با شمارو قطع کنه یا یک کارفرما دیگه تصمیم بگیره قرارداد رو برای پروژه بعدی با شما تمدید نکنه.
  2. اینکه زمان مرخصی و کار دست خودتونه مزیت بزرگیه اما اگر شما مهارت مدیریت زمان و برنامه ریزی درست رو بلد نباشید ممکنه زندگی شخصی و کارتون با هم قاطی بشه و به تداخل بخوره و به درستی نتونید برای هیچکدوم وقت کافی بذارید.
  3. همونطور که گفتیم یک فریلنسر مزیت هایی مثل بیمه ،بازنشستگی ،پاداش های مختلف و … رو که شامل افراد کارمند می‌شه رو نداره و البته گاهی هم ممکنه درآمدتون در بعضی پروژه ها در مقایسه با کارمند ها کمتر هم باشه !

علاوه بر اینها فریلنسرها به‌خاطر عدم وجود شرایطی مشمول بیمه بیکاری هم نیستن.

  1. در فریلنسری شما فقط یک فریلنسر نیستید بلکه باید یک بازاریاب خوب که هنر مذاکره و اقناع مخاطب رو داره ، یک حسابدار و همچنین یک مدیر حواس جمع هم باشید . چون تمام مراحل گرفتن پروژه ،دریافت دستمزد و مدیریت انجام پروژه ها و تحویل به موقع اون ها صفر تا صد با خود شماست!

برای فریلنسری باید چه شرایط و امکاناتی داشته باشم؟

  1. قبل از هرچیز شما باید جست و جویی در خودتون داشته باشید و ببینید چه مهارتی دارید که می‌تونید به مشتریان بالقوه ارائه بدید.
  2. در مرحله بعد به برنامه ای نیاز دارید که در اون برنامه بتونید خدمات ارائه شده ،بازار مورد نظرتون و استراتژی های بازاریابی رو بررسی و تعیین کنید.
  3. برای اینکه حرفه ای و اصولی تر پیش برید نیاز به یک وب سایت دارید که در مورد شما و خدماتی که قصد ارائه اون رو دارید اطلاعات به مخاطب بده . البته اگه هم هزینه کافی برای راه اندازی وب سایت رو ندارید نگران نباشید ؛ چون امروزه از رسانه های اجتماعی مختلف می‌تونید برای معرفی خودتون و خدماتتون استفاده کنید ، کافیه حواستون رو جمع کنید و بازار هدفتون رو به درستی پیدا کنید .
  4. نکته ای که در فریلنس کار کردن شما رو از رقیباتون جلو میندازه ارتباط با بقیه و شبکه سازیه . هرچی دایره ارتباطاتتون با بقیه و مخاطبان هدفتون بیشتر باشه احتمال موفق شدنتون بیشتر خواهد بود .
  5. بهتره یک شماره تلفن همراه مخصوص و همیشه در دسترس برای کار داشته باشید تا مخاطب ها بتونن به راحتی باهاتون در ارتباط باشن .
  6. بسته به خدماتی که برای ارائه انتخاب کردین ابزاری مثل لپ تاپ یا موبایل رو هم فراهم کنید .
  7. در هرکاری به روز بودن فرد رو یک قدم از رقیبانش جلوتر می‌بره؛پس سعی کنید به منابع آموزشی در کار خودتون دسترسی داشته باشید.

چه مشاغلی رو می‌شه فریلنسری انجام داد؟

شغل های فریلنسری
  1. سؤال مهم بعدی که باید بهش جواب بدیم همینه که چه مشاغلی رو می‌شه فریلنسری انجام داد؟ آیا پزشکی یا وکالت رو هم می‌شه فریلنسری انجام داد؟ در پاسخ به این سؤال می‌شه گفت هر شغلی که به طور مستقل بتونید ارائه‌ش کنید قابلیت فریلنس انجام‌دادن رو داره. برخی از مشاغل که امروزه بیشتر به‌صورت فریلنس انجام می‌شن شامل موارد زیر می‌شن:

    • مترجمی
    • ویراستاری
    • نویسندگی و تولید محتوا
    • آموزش آنلاین
    • طراحی سایت
    • فیلم‌برداری
    • تولید محتوا تصویری یا vlog
    • دیجیتال مارکتینگ
    • طراحی گرافیک
    • نویسنده آگهی‌های تجارتی و مطالب تبلیغاتی

    همون طور که توی لیست می‌بینید مترجمی و ویراستاری به‌عنوان دو مورد از مشاغلی هستش که میشه فریلنسری انجامش داد و درآمد خوبی هم از این راه به دست آورد. اگه دوست دارید مترجمی و ویراستاری رو اصولی یاد بگیرید و پول خوبی هم ازش دربیارید کافیه توی دوره سیستماتیک مترجمی لیکو ثبت‌نام کنید و صفر تاصد این مهارت هارو توی این دوره مترجمی در چهار ترم یاد بگیرید.

دورکاری همون فریلنسریه؟ یا فریلنسری همون دورکاری؟

از زمانی که ویروس کرونا اومد و هممون رو خونه‌نشین کرد، دورکاری و یا همون کار از منزل هم رواج بیشتری پیدا کرد و عملاً به یک اصل در سازمان‌ها و ادارات تبدیل شد. البته درسته که فریلنسرها هم دقیقاً همون حالت کار در منزل رو دارند؛ ولی سؤالی که پیش میاد اینه با این حساب آیا کارمندان هم فریلنسر به‌حساب میان؟! باید بگیم نه! چون دورکاری به‌صورت ویژه به کارمندان استخدامی اختصاص داره و وقتی شما کارمند یک شرکت باشید؛ اما به دلایلی مجبور باشید قسمتی از زمان کاری‌تون رو در منزل سپری کنید در این صورت ممکنه نیازمند زیرساخت‌هایی که در شرکت وجود داره بشید. مثل منشی‌ای که برای تماس با مشتری‌ها نیاز داره به شماره‌های اون‌ها دسترسی داشته باشه؛ درصورتی‌که یک فریلنسر به زیرساخت‌های یک شرکت یا سازمان که با اون همکاری می‌کنه نیازی پیدا نمی‌کنه!

به طور خلاصه بخوام بگم عمدتاً هر فریلنسری دورکاریه ولی هر دورکاری فریلنسری نیست!!

ویژگی‌های یک فریلنسر موفق چیه؟

ویژگی های یک فریلنسر حرفه ای

حالا که با فریلنسری و مزایا و معایبش تا حدی آشنا شدید احتمالاً مشتاق شده باشید که شما هم وارد دنیای فریلنسری بشید . واسه اینکه توی این حوزه نسبت به رقبا موفق‌تر عمل کنید و کلی پیشرفت کنید رعایت چند نکته براتون از واجباته:

  1. حوزه خدماتتون رو مشخص کنید : خودتون رو بزارید جای مشتری های احتمالی ؛حالا از خودتون سوال کنید مهارت من چطور می‌تونه تبدیل به خدماتی بشه که نیازهای مشتری رو برطرف کنه ؟ به عبارتی بهتر مشتری دنبال چه خدماتیه که براش اونقدری ارزشمند هست که بابتش پول بپردازه ؟ جواب به این سوال می‌شه پایه و اساس نحوه ارائه مهارت های شما به عنوان خدماتتون . همچنین یادتون نره مطالعه و به روز نگه داشتن اطلاعاتتون بهتر و بیشتر در خدمت رسانی شما به مشتری ها می‌تونه تاثیرگذار باشه.
  2. مشتری های هدفتون رو پیدا کنید

 حالا که مشخص شد به عنوان فریلنسر چه خدماتی برای ارائه دارید باید مخاطبان هدف تون رو هم پیدا کنید و خودتون رو به اون ها معرفی  کنید. صرف داشتن مهارت و دانش کافی نیست. مثلا اگه خدمات شما در زمینه نویسندگی و تولید محتواست سعی کنید در رسانه های اجتماعی یا بین دوستان و آشناها به دنبال مشتری هایی باشید که حوزه فعالیت اون ها به نحوی باشه که نیازمند نویسنده و تولیدکننده محتوا هستن. اینطور هرچه بیشتر میتونید موفق بشید و زودتر به درآمد برسید.

  1. چهارچوب قیمتی برای خودتون مشخص کنید

حالا که خدماتتون مشخصه و مشتری‌های هدفتون رو هم پیدا کردید وقتشه هزینه‌های ارائه خدماتتون رو بر اساس نوع صنفی که در اون فریلنسر هستید، میزان مهارت و تجربه‌تون، گستره و سختی پروژه مشخص کنید.

قبل از شروع کار حتماً قیمتی به مشتری ارائه بدین؛ این‌طور مشتری‌های شما متوجه میشن با فریلنسری طرف هستن که مهارت ارتباط ‌گرفتن و مدیریت درست ابعاد مختلف کارش رو بلده و حرفه‌ایه.

  1. دانش و مهارتتون رو بدون توقف ارتقا بدین

شاید مقدار اطلاعات و مهارت امروز شما برای انجام پروژه‌ها کافی و عالی هم باشه ولی قطع به‌یقین با گذر زمان و روی کاری اومدن تکنولوژی‌های به‌روزتر و پیشرفته شما هم باید همگام با این تکنولوژی به‌روز بشید تا توی بازار کار خودتون از رقبا عقب نمونید. با دسترسی آسون به اینترنت و منابع آنلاین توسعه دانش و مهارت ساده‌تر هم شده و کار رو براتون راحت‌تر کرده. یادتون نره پیگیری کار رقبا هم میتونه در جهت پیشرفت شما بسیار تأثیرگذار باشه.

کلام آخر

 امیدواریم هر سؤالی که دررابطه‌با فریلنسری داشتید جوابش رو در این بلاگ پیدا کرده باشید. حالا که اطلاعات بیشتری از فریلنسری دارید به‌درستی می‌تونید تصمیم بگیرید که این نوع خوداشتغالی مناسب شما هست یا نه؟

درضمن اگه مشتاق به یادگیری مترجمی و ویراستاری که از مهم‌ترین مشاغل فریلنسری‌ان هستید به‌سادگی می‌تونید توی دوره سیستماتیک مترجمی لیکو ثبت‌نام کنید و توی چهار ترم این مهارت‌هارو زیر نظر اساتید حرفه‌ای و باتجربه یاد بگیرید.

اگه هم سؤالی جامونده بود که توی بلاگ به جوابش نرسیدید، کافیه توی کامنت‌ها ازمون بپرسید تا راهنماییتون کنیم.

برای دریافت فایل PDF مقاله کلیک کنید
اشتراک گذاری مقاله

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *