ساییت اسکور

انتخاب ژورنال معتبر یکی از مراحل نوشتن مقاله‌ست. هر دانشجو یا پژوهشگری برای نوشتن مقاله خودش زحمت زیادی می‌کشه و زمان زیادی می‌ذاره تا مطالب مختلف رو جمع آوری کنه، داده‌های متفاوت رو بررسی کنه و بعداز انجام کارهای ترجمه فارسی به انگلیسی مقاله و ویراستاری و بومی سازی متن مقاله، اون رو برای ژورنال بفرسته تا چاپ بشه، بخاطر همین براش مهمه که ژورنالی که انتخاب می‌کنه معتبر باشه و در بین جامعه علمی شناخته شده باشه تا افراد بیشتری اون رو ببینن و بتونن از نتایج حاصل استفاده کنن.

یکی از شاخص‌هایی که اعتبار یک ژورنال رو مشخص می‌کنه سایت اسکور یا Citescoreست که تو این بلاگ قراره با هم کامل بررسیش کنیم پس تا انتهای این مطلب همراهمون باشین.

در این مقاله می‌خوانیم :

آشنایی بیشتر با سایت اسکور

سایت اسکور یک شاخص عملکرده که توسط شرکت الزویر (Elsevier) به ژورنال‌هایی که در پایگاه اطلاعاتی اسکوپوس (Scopus) نمایه شدن داده می‌شه. سایت اسکور یک در سال ۲۰۱۶ به عنوان یک جایگزین برای ضریب تأثیر مجلات (JIF)  معرفی شد. این معیار بر اساس تعداد ارجاعات 3 سال قبل مقالاتی چاپ شده یک ژورنال که در یک سال مشخص هم منتشر شدن، در پایگاه داده اسکوپوس دریافت کرده‌ان رو تقسیم بر تعداد مقالاتی که در همون سه سال منتشر شده‌ان، محاسبه می‌شه. برای مثال اگر بخوایم سایت اسکور یک ژورنال در سال 2018 رو محاسبه کنیم باید از اطلاعات 3 سال قبل اون یعنی 2017، 2016 و 2015 استفاده کنیم، به این صورت که تعداد ارجاعات مقالات اون ژورنال رو بر تعداد مقالات چاپ شده در این سه سال برهم تقسیم می‌کنیم. هدف از سایت اسکور ارائه یک معیار جامع و شفاف‌تر از تأثیر یک مجله نسبت به ضریب تأثیره.

تفاوت سایت اسکور و ضریب تاثیر (Impact factor)

سایت اسکور و ضریب تاثیر دوتا تفاوت مهم با هم دارن، اولیش این که سایت اسکور فقط مختص ژورنال‌های تحت نظارت انتشارات الزویره ولی ضریب تاثیر توسط انتشارات تامسون و رویترز ایجاد شده و مختص مقالات منتشر شده در وب آف ساینسه.

تفاودت دوم اونها هم در مواردیه که تو این شاخص‌ها تاثیر می‌ذارن. همونطور که گفتیم برای اینکه سایت اسکور به یک ژورنال تعلق بگیره باید اطلاعات اون در سه سال متوالی بررسی بشه و این اطلاعات شامل مقالات و داوری‌ها، نامه‌­ها، یادداشت‌­ها، متون ویرایش‌­شده، مقالات همایش‌­ها و مقالات دیگر که توسط Scopus فهرست بندی شده‌­ان می‌شه ولی برای ضریب تاثیر فقظ مقالات، ارجاعات و نظرات مورد بررسی قرار می‌گیره که این موضوع باعث بالا رفتن دقت و اهمیت سایت اسکور نسبت به ایمپکت فکتور می‌شه.

چطور می‌شه سایت اسکور یک ژورنال رو پیدا کرد؟

دسترسی به citescore

برای اینکه بتونید سایت اسکور ژورنال‌های تحت نظارت پایگاه اطلاعاتی اسکوپوس رو مشاهده کنین، می‌تونید وارد سایت اسکوپوس بشین و از لیست ژورنال‌ها که تو سایت ارائه شده استفاده کنید یا اگر ژورنال خاصی مدنظرتون هست می‌تونین اسم اون رو تو همین بخش جست و جو کنید تا سایت اسکوور اون ژورنال رو بهتون نشون بده.

کلام آخر

نوشتن مقاله یا به طور کلی انجام کار‌های پژوهشی همیشه سخت و زمان گیر بوده، یکی از مواردی که باعث می‌شه این سختی کمی آسون بشه اینه که بدونین بعداز چاپ شدنش به دست بقیه می‌رسه و می‌تونه گرهی از کار کس دیگه باز کنه. هرچی سایت اسکو یا ضریب تاثیر مجله‌ای که مقاله‌تون توش چاپ می‌شه بالاتر باشه، توسط افراد بیشتری دیده می‌شه چون این فقط مجلاتی این نمره بالایی تو این شاخص‌ها دریافت می‌کنن که از نظر علمی جایگاه بالایی داشته باشن و نویسنده‌ها و پژوهشگران حرفه‌ای و با تجربه مقالاتشون رو برای این مجلات می‌فرستن. پس موقع انتخاب ژورنال حتماً حواستون به این مورد باشه تا ارزش کارتون پایین نیاد و بتونین تحقیقات خودتون رو در اختیار افراد بیشتری قرار بدین.

برای دریافت فایل PDF مقاله کلیک کنید
اشتراک گذاری مقاله

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *