کد ارکید

حتماً شما هم وقتی که مقاله‌تون رو برای چاپ به مجله‌های مختلف فرستادین، با کد ارکید (ORCID) روبرو شدین و براتون سؤال شده که این کد چیه و چه کاربردی داره؟ امروز تو این بلاگ قراره هرچیزی رو که به عنوان یک محقق درمورد کد ارکید باید بدونید رو بهتون بگم، حتی نحوه ثبت نام و گرفتن کد ارکید رو هم بهتون توضیح میدم پس تا آخر این مطلب همراهمون باشین.

در این مقاله می‌خوانیم :

کد ارکید (ORCID) چیست؟

کد ارکید، یه شناسه منحصر به فرد 16 رقمیه که مثل شناسنامه علمی برای محققین و پژوهشگراست. این کد شباهت زیادی به کد DOI داره ولی فرقش اینه که کد DOI فقط واسه مقاله‌هاست، در حالی که کد ارکید به خودِ محقق تعلق می‌گیره. از سال 2012 تا حالا، بیش از 5.3 میلیون تونستن این کد رو دریافت کنن.

کد ارکید کاملا رایگانه و برای دریافتش فقط باید تو سایت ارکید ثبت نام کنین (در ادامه روش ثبت نام و دریافت این کد رو بهتون می‌گم). نویسنده‌ها می‌تونن کارنامه و دستاوردهاشونو توی این سیستم ثبت کنن و بعد به جای اینکه هر دفعه رزومه‌شونو بفرستن، فقط کد ارکیدشونو نشون بدن. اینطوری هر کی که کدتو داشته باشه، مثل داورها یا مجلات مختلف، می‌تونه بره تو صفحه شخصیت و همه چیز درباره‌تو رو دقیق و منظم ببینه.

مزایای داشتن کد ارکید

با داشتن کد ارکید، شما می‌تونید هویت علمی‌تونو توی همه‌ی بانک‌های اطلاعاتی و نشریات علمی تأیید کنید. دیگه لازم نیست هر دفعه اطلاعاتتونو جداگانه وارد کنید، کد ارکید این کارو خودکار انجام می‌ده و شما می‌تونید راحت‌تر با همکاران و سازمان‌های علمی در ارتباط باشید.

این کد ارکید (ORCID) یه ویژگی فوق‌العاده داره، می‌تونی به همه‌ی پایگاه‌های معتبر مثل ISI، اسکوپوس، Researchgate  و Linkedin  وصل شی.

استفاده از کد ارکید می‌تونه جلو مشکلاتی که امکان داره موقع فرستادن مقاله به مجله‌های مختلف بخاطر شباهت اسمی به وجود میاد رو بگیره و حتی اگه اسمتون کمی پیچیده‌س و بقیه سخت متوجهش می‌شن، استفاده از کد ارکید می‌تونه همه‌ی این ابهامات رو برطرف کنه.

نحوه ثبت نام در ارکید

ثبت نام در ارکید و در یافت کد ارکید (ORCID)

اولین قدم اینه که برید به آدرس www.orcid.org و روی دکمه‌ی sign in و سپس روی register now کلیک کنید. آسونه، نه؟

حالا، وقتشه که فرم ثبت‌نام رو پر کنید. اطلاعاتی مثل اسم و فامیل، ایمیل اصلی و رمز عبورتون رو وارد کنید و به این نکته هم توجه داشته باشید که تو قسمت ایمیل، بهتره از ایمیل دانشگاهی‌تون استفاده کنید.

در آخر فرم، یه قسمتی هست که می‌تونید تصمیم بگیرید چه کسایی می‌تونن پروفایلتون رو ببین. می‌تونید انتخاب کنید که همه ببینن، فقط دوستان مورد اعتمادتون، یا فقط خودتون. اگه دلتون می‌خواد آثارتون بیشتر دیده بشه و استناداتتون بره بالا، پیشنهاد می‌کنم گزینه‌ی “همه” رو انتخاب کنید.

وقتی همه‌ی این کارها تموم شد، دکمه‌ی “sign in” رو بزنید و منتظر یه ایمیل تأییدیه باشید. وقتی اومد، روی لینکی که تو اون ایمیل هست کلیک کنید تا ایمیلتون تایید بشه.

بعد از این همه، تبریک می‌گم، شما صاحب یه کد ORCID ID شدید که یه شناسه‌ی 16 رقمی منحصر به فرد و دائمیه. حالا می‌تونید با افتخار از این کد برای ارسال مقالاتتون به ژورنال‌ها یا به جای رزومه‌تون استفاده کنید.

کلام آخر

ممنون که تا اینجای مطلب همراهمون بویدن، تو این بلاگ سعی کردیم هرچیزی که درمورد کد ارکید لازمه بدونین رو بهتون بگیم. رایگان بودن و اعتباری که این کد تو دنیای علم داره باعث شده که محققین زیادی در سراسر دنیا اقدام به دریافت این کد کنن. اگر شما هم تو زمینه های مختلف مشغول تحقیق و پژوهش هستید بهتون پیشنهاد می‌کنم حتماً تو سایت ارکید ثبت نام و این کد رو دریافت کنید تا کارتون در مسیر چاپ و انتشار مقاله آسون‌تر بشه.

اگه حس می‌کنید مطلبی هست که تو این بلاگ بهش اشاره نشده و از قلم افتاده حتماً تو بخش دیدگاه بنویسید تا بقیه هم بتونن از این اطلاعات استفاده کنن.

برای دریافت فایل PDF مقاله کلیک کنید
اشتراک گذاری مقاله

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *