مقاله مروری

مقاله مروری یا review article دسته‌ای از مقالات علمی هستن که تو اون، نویسنده متون و منابع علمی حول یک موضوع خاص رو مطالعه می‌کنه و به تحلیل و بررسی مطالعات و پژوهش‌های پیش از خودش می‌پردازه.

اگه می‌خواین با مقالات مروری، انواعش و ساختار کلی این مقالات آشنا بشین تا آخر این بلاگ همراهمون بمونین.

در این مقاله می‌خوانیم :

مقاله مروری

همونطور که گفتیم تو مقالات مروری یا مقالات review نویسنده به جمع‌آوری نوشته‌هایی که قبلاً درمورد موضوع خاص منتشر شدن، می‌پردازه. به زبان ساده‌تر، نویسنده تو مقالات مروری نقطه‌نظرهای افراد مختلف رو بدون هیچ دخل و تصرفی کنار هم قرار می‌ده. این نوع مقالات غالباً در حوزه‌هایی کاربرد دارن که درمورد موضاعات مختلف اون حوزه تحقیقات زیادی انجام و مقالات متعددی چاپ شده، اما مقاله‌ی جامع‌ای که نتایج تمامی این تحقیقات رو در بگیره، وجود نداره.

انواع مقالات مروری

انواع مقاله review

مقالات ریویو سبک خاص نوشتاری خودشون رو دارن و به طور کلی به سه دسته، مقالات مروری روایتی (Narrative Review)، مقالات مروری نظام‌مند (Systemaric Review) و مقالات مروری متاآناليز (Meta analysis articles) تقسیم می‌شن.

مقالات مروری روایتی (Narrative Review): مقالات مروری روایتی، یک نمای کلی از یک موضوع خاص که شناخته شده‌ست رو ارائه می‌دن. تو این نوع از مقالات نویسنده به توصیف و روایت، اطلاعات منتشرشده در مورد اون موضوع می‌پردازه و درگیر بررسی روش‌های تحقیق مطالعات انجام‌شده نمی‌شه. به عبارت دیگر، تو مقالات مروری روایتی، نویسنده به تفصیل توضیح نمی‌ده که این مطالب چطور جمع‌آوری شدن یا چه روش‌هایی برای انجام این کار استفاده شده بلکه تو این سبک از مقالات، تمرکزفقط روی جمع‌آوری اطلاعاته و به بخش های تحلیلی مقالات توجه‌ای نمی‌شه.

مقالات مروری نظام‌مند (Systemaric Review): هدف از نوشتن مقالات مرور سیستماتیک جمع آوری همه شواهد تجربی‌ایه که با معیارهای از پیش تعیین‌شده مطابقت دارن، تا به کمک اونها بتونیم به یک سؤال تحقیقاتی مشخص پاسخ بدیم. این نوع مقالات مروری از روش‌های سیستماتیک واضح و قابل تکرار استفاده می‌کنن تا سوگیری را به حداقل برسونن و یافته‌های قابل اعتمادتری ارائه بدن، که می‌شه ازشون تو نتیجه‌گیری و تصمیم‌گیری‌ها استفاده کرد.

مقالات مروری متاآناليز (Meta analysis articles): تفاوت مقالات مروری متاآنالیز با دیگر مقالات مروری تو نحوه گزارش دادن نتایجه. در مقالات متاآنالیز، نتایج به صورت کمّی و از جنس اعداد ارائه می‌شن. این نوع مقالات به تجزیه و تحلیل آماری نتایج مطالعات مختلف می‌پردازن و میزان اثر متغییرهای مختلف را بررسی می‌کنن.

از نظر روش، متاآنالیز مرحله‌ی پیشرفته‌تری از مطالعات مروری سیستماتیکه. متاآنالیز‌ها به تحقیقات آماری کمک می‌کنن و نتایج رو به صورت کمّی گزارش می‌دن.

ویژگی‌های نویسنده مقاله مروری

ویژگی‌های یک نویسنده مقالات مروری

نویسنده مقالات مروری باید دانش کافی درمورد حوزه‌ای که می‌خواد مقاله مروری رو درموردش بنویسه داشته باشه و به تمامی بخش‌ها و زوایای اون مسلط باشه. نویسنده باید تمامی ابعاد موضوع مورد بحث رو تو مقاله خودش بیان کنه و در مواقع لزوم، تحلیل‌ها و ارزیابی‌های خودش رو هم به اون اضافه کنه. حتی در صورتی که متوجه وجود تناقضاتی در منابع مختلف شد، باید بتونه این نتاقضات رو توجیح کنه و دلیل اون رو تو مقاله خودش بیاره.

اهمیت نوشتن مقاله مروری

نوشتن مقاله به طور کلی فرایند سخت و زمان‌بریه و مقالات مروری چون مجموعه‌ای از مقالات درمورد یک موضوع خاص هستن به محققین اون زمینه کمک می‌کنن تا با صرف زمان کمتر مقالات بیشتری رو مطالعه کنن و از روند پیشرفت در اون زمینه خاص مطلع بشن.

ساختار کلی مقالات مروری

ساختار کلی مقاله ریویو

همونطور که گفتیم مقالات مروری در دنیای علم از اهمیت بالایی برخوردارن. قبل از نگارش چنین مقاله‌ای، انگیزه نوشتن و هدفتون رو به دقت بررسی و نوع مقاله‌تون رو مشخص کنین. بعداز این که همه این موارد رو مشخص کردین وقتش شده که نوشتن مقاله رو شروع کنین، فقط حواستون به حجم مقاله هم باشه چون حجم مقالات مروری معمولاً بین 8 تا 40 هزار کلمه‌ست. در ادامه 7 گام اصلی نوشتن مقاله مروری رو براتون نوشتیم.

1. انتخاب موضوع مناسب

موضوعی رو انتخاب کنین که توش تخصص دارین و توی صنعت و تحقیقات اهمیت بالایی داشته باشه. برای پیدا کردن بهترین موضوع به دنبال بگردید و تحقیقات اخیر تو حوزه‌های مرتبط با تخصص خودتون رو بررسی کنین.

2. جمع‌آوری منابع

منابع به‌روز و معتبر مرتبط با موضوعی که انتخاب کردین روجمع‌آوری کنین. این منابع می‌تونن شامل مقالات علمی، کتاب‌ها، گزارش‌ها و مقالات کنفرانس‌ها باشن.

3. تحلیل منابع

منابعی که جمع‌آوری رو تحلیل کنین. نقاط قوت و ضعف هر مقاله را شناسایی کنین و نظرات خودتون رو در موردشون بیان کنین.

4. نوشتن بخش‌های مختلف مقاله

    • بخش مقدماتی: در این بخش، موضوع، هدف و سوالات پژوهشی خود رو خلاصه کنین.
    • بخش اصلی:  تحقیقات پیشین در مورد موضوع‌ خودتون رو تو این بخش بررسی کنین. نتایج و روش‌های استفاده شده تو تحقیقات پیشین رو هم بررسی کنین.
    • بخش نتیجه‌گیری: نتایج کلی پژوهشی‌تون و ارزش‌ مطالعات قبلی رو برای زمینه تحقیقات خودتون تو این بخش بررسی می‌شه.
    • بخش مراجع: تمام منابع مورد استفاده خود را به ترتیب حروف الفبا تو این بخش ذکر کنین.

5. رعایت قوانین و مقررات

قوانین مربوط به نشر مقالات رو رعایت کنین و از نقل قول مستقیم و غیرمستقیم بدون اجازه صاحبان حقوق مولفه آن‌ها خودداری کنین.

6. استفاده از زبان مناسب

سعی کنین مقاله‌تون رو با لحن ساده، روان و خوانا بنویسین تا خواننده به راحتی متوجه منظور شما بشه و ابهامی براش پیش نیاد.

7. بازبینی و ویرایش مقاله

قبل از اینکه مقاله‌تون رو برای ژورنال بفرستین تا چاپ بشه حتماً اون رو با دقت بازبینی و ویرایش کنین. حواستون به قالب مخصوص ژورنال هم باشه.

 

کلام آخر

نوشتن مقاله review یا همون مقاله مروری شاید به نظر ساده‌تر از مقاله علمی پژوهشی باشه ولی اصلاً اینطور نیست. تو نوشتن مقالاتی مروری شما دارین از مقالات و تحقیقات پژوهشگران دیگه برای نوشتن این مقاله استفاده می‌کنین و این یعنی شما در برابر همه اون افراد مسئولین و همین موضوع کار شما رو سخت می‌کنه. عمدتاً توصیه می‌شه افرادی نسبت به نوشتن مقالات مروری اقدام کنن که خودشون تو اون زمینه صاحب نظر هستن و حتی چندین مقاله در موضوعات مشابه به چاپ کردن. همچنین برای دانشجوها هم انتخاب استاد راهنمایی که تو زمینه مورد نظرشون کار کرده و مقالاتی هم منتشر کرده باشه کمک کنندست.

برای دریافت فایل PDF مقاله کلیک کنید
اشتراک گذاری مقاله

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *