تفاوت پایان نامه ارشد و رساله دکتری

به طور کلی آموزش‌های دوره کارشناسی ارشد و دکتری در جهتیه که بتونه محقق‌ها و پژوهشگران حرفه‌ای تو زمینه مختلف تربیت کنه، مهم‌ترین بخش این آموزش‌ها پروژه پایان دوره‌ست که تو دوره کارشناسی ارشد با اسم پایان نامه و در دوره دکتری به اسم رساله (تز) شناخته می‌شه.

تفاوت پایان نامه ارشد و رساله دکتری اونقدر زیاد نیست و خیلی شبیه همدیگه هستن ولی تو یه سری از جزئیات باهم متفاوتن و همین تفاوت‌هاست که باعث سخت‌تر شدن دوره دکتری نسبت به ارشد شده. ما تو این بلاگ شباهت و تفاوت پایان نامه ارشد و رساله دکتری رو باهم بررسی می‌کنیم پس اگه می‌خوای این نکات ریز رو بدونی تا تو نوشتن هرکدومشون به مشکل بر نخوری تا انتهای این بلاگ همراهمون باش.

در این مقاله می‌خوانیم :

تعریف پایان نامه ارشد و رساله دکتری

شباهت پایان نامه ارشد و رساله دکتری

خب همونطور که گفتیم پایان نامه ارشد و رساله دکتری، نتیجه پروژه تحقیقاتی‌ یا پژوهشی‌ای هستن که دانشجویان ارشد و دکتری برای گذروندن دوره کارشناسی ارشد و دکتری باید انجام بدن، داده‌های این تحقیق رو ثبت کنن و با تحلیل داده‌های بدست اومده به یک نتیجه خاص برسن و درنهایت برای تموم کردن دوره ارشد یا دکتری باید نتایجشون رو در قالب پایان نامه یا رساله ثبت کنن و در جلسه دفاع از اون دفاع کنن و درصورت قبولی می‌تونن دوره ارشد یا دکتری رو به پایان برسونن.

شباهت‌ پایان نامه ارشد و رساله دکتری

به طورکلی پایه و اساس اکثر کارهای علمی و تحقیقاتی شبیه به همدیگه‌ست و جزئیاته که تفاوت‌ها رو تفاوت‌ها رو ایجاد می‌کنه. اگر بخوایم درمورد شباهت‌های پایان نامه ارشد و رساله دکتری صحبت کنیم می‌تونیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  1. نحوه انتخاب موضوع: تو هر دو مورد خودتون باید با توجه به علاقه و رشته تحصیلیتون دنبال موضوع مناسب بگردین.
  2. ساختار: ساختار کلی پایان نامه و رساله شبیه به همدیگه‌ست. هردوتاشون از بخش های مختلف اما یکسانی تشکیل شدن که عبارتند از: مقدمه، مرور ادبیات و پژوهش‌های پیشین، روش تحقیق، نتایج، نتیجه گیری و منابع.
  3. قوانین: قوانین آموزشی برای نوشتن بخش‌های مختلف پایان نامه ارشد و رساله دکتری و نحوه ارائه دادنشون یکسانه. داشتن غلط‌های نگارشی، سرقت ادبی، دیر ارائه دادن پروپوزال یا خود پایان نامه و رساله بدون هماهنگی با مسئولان آموزش دانشگاه باعث رد شدن شما می‌شه.

تفاوت پایان نامه ارشد و رساله دکتری

شباهت ها و تفاوت های پایاین نامه ارشد و دکتری

خب درمورد شباهت پایان نامه ارشد و دکتری صحبت کردیم اما گفتیم یسری تفاوت هم باهمدیگه دارن حالا بریم ببینیم این تفاوت‌ها چی هستن.

  1. محتوا و عمق تحقیق:

اولین تفاوت پایان نامه ارشد و رساله دکتری تو محتوای اونها و دلیل نوشتن‌شونه.

  • پایان نامه: معمولاً برای دریافت مدرک کارشناسی ارشد نوشته می‌شه. تو پایان نامه، دانشجو موضوع خودش رو تحت نظر استاد راهنما و استاد مشاور بررسی می‌کنه و تحقیق خودش رو پیش می‌بره تا به نتیجه برسه.
  • رساله دکتری: برای دریافت مدرک دکتری نوشته می‌شه. رساله دکتری به عنوان یک تحقیق پیشرفته‌تر در مقایسه با پایان نامه، عمق بیشتری داره. دانشجو باید مسئله‌ای را با دقت بیشتری بررسی کنه و نتایج جدیدی رو ارائه بده.
  1. حجم و گستردگی مطالب
  • پایان نامه: معمولاً حدود ۱۰۰ صفحه یا کمتره چون می‌شه گفت اکثراً اولین تجربه تحقیقاتی دانشجوهاست، موضوعی که توش بررسی می‌شه معمولاً محدودتره.
  • رساله دکتری: به تحقیقات پیشرفته‌تری هم داره و دانشجوی دوره دکتری باید ایده‌های جدید و نظریه‌ای نوآورانه ارائه بده به همین خاطر شامل اطلاعات و پیشینه‌های گسترده‌تری می‌شه و ممکنه حجم رساله حتی دو یا سه برابر یک پایان نامه باشد.
  1. پروپوزال

مورد بعدی از تفاوت پایان نامه ارشد و رساله دکتری که می‌خوایم درموردش صحبت کنیم تفاوت پروپوزال رساله دکتری و پایان نامه گارشناسی ارشده.

  • رساله دکتری: به طور کلی، پروپوزال‌ها به عنوان مقدمه‌ای برای پروژه‌های تحقیقاتی یا پایان‌نامه‌ها استفاده می‌شوند. در پروپوزال دوره دکترا، شما باید به طور دقیق به شرح کاملی از موضوعی که قرار است در رساله‌ی خود بررسی کنید، اشاره کنید. این شامل مسئله‌ی تحقیق، سوالات پژوهشی، فرضیات، اهداف، روش‌ها و منابع مورد استفاده می‌شود. خود دانشجو هم باید از پروپزالش دفاع کنه.
  • پایان نامه: در پروپوزال ارشد فقط اشاره به موارد ضروری کافیست و نیاز به تشریح و پرداختن به جزییات تو پروپوزال وجود نداره. فرایند دفاع از پروپوزال توست استاد راهنما انجام می‌شه.
  1. ارائه نظریات و روش تحقیق
  • پایان نامه: همونطور که گفتیم تو پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشجو برای اولین بار با انجام یک کار پژوهشی آشنا می‌شه. بخاطر همین ازش انتظار ندارن که همه چیز رو خودش کامل بدونه و بدون نقص کار رو پیش ببره.
  • رساله دکتری: تو دوره دکتری پیش فرض بر اینه که دانشجو با نحوه‌ی انجام کار پژوهشی آشناست و باید بتونه اندیشه‌ها، تفسیرها و تحلیل‌های خودش رو درباره‌ی هر اطلاعاتی که تو رساله آورده‌، بیان کنه. همچنین، تو رساله دکتری دانشجو باید نظریه‌ی جدیدی ارائه بده یا نظر مثبت یا منفی خودش رو درباره‌ی نظریه‌ای که پیش‌تر ارائه شده، بیان کنه.
  1. زمان انجام
  • پایان نامه: معمولاً نوشتن پایان نامه چیزی بین 3 تا 9 ماه طول می‌کشه و می‌شه در طول یک ترم هم تمومش کرد
  • رساله دکتری: نوشتن رساله دکتری بخاطر گستردگی مطالب چیزی بین 2 تا 4 سال طول می‌کشه.

کلام آخر

تو این بلاگ درمورد شباهت و تفاوت پایان نامه ارشد و دکتری صحبت کردیم. چیزی که خیلی مهم اینه که شما ارزش مقطع ارشد و دکتری رو درک کنید و بدونین که با گذروندن این دو مقطع شما پایه و اساس تحقیق و پژوهش رو درک می‌کنید و یاد می‌گیرین، پس تمام تلاش خودتون رو برای گذروندن این مقاطع بذارین و برای اهدافتون تلاش کنین.

ممنون که تا انتهای این بلاگ رو مطالعه کردین اگر نظر یا تجربه‌ای تو این زمینه داشتین حتماً با ما به اشتراک بذارین.

برای دریافت فایل PDF مقاله کلیک کنید
اشتراک گذاری مقاله

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *