شروع دوره دکتری

وقتی شما مدرک دکتری تو یک رشته رو می‌گیرین به بالاترین درجه علمی تو اون رشته دست پیدا می‌کنین و خیلی از فرصت ها موقعیت‌های شغلی و اجتماعی براتون فراهم می‌شه، ولی سوالی که پیش می‌آد اینه که آیا گرفتن مدرک دکتری برای همه لازمه؟ اصلاً برای خیلی از موقعیت‌های شغلی نیازی هست که حتماً مدرک دکتری داشته باشیم؟ پس این دوره دکتری به درد کیا می‌خوره؟

تو این بلاگ قراره دوره دکتری رو از دیدگاه‌های مختلف بررسی کنیم و شما با خوندن و فکر کردن به این نکات قبل از شروع  دوره دکتری متوجه می‌شین که اصلاً این دوره به دردتون می‌خوره یا نه، پس اگه می‌خواین دوره دکتری رو شروع کنین حتماً چند دقیقه وقت بذارین و این مطلب رو تا آخرش بخونین.

در این مقاله می‌خوانیم :

نگاه کلی به دوره دکتری

نکات مهم قبل از شروع دوره دکتری

قبل از شروع دوره دکتری بهتره بدونیم که اصلا این دوره چیه و دانشجو دکتری تو این دوره باید چیکار بکنه؟ دوره دکتری دو بخش تقسیم می‌شه، بخش اولش که بخش آموزشیه و حدوداً 3 تا 4 ترم طول می‌کشه و بخش دومش که بخش تحقیقاتیه و حدوداً 4 تا 5 ترم طول می‌کشه و بعد گذروندن این دوره شما تبدیل به یک محقق حرفه‌ای تو زمینه تحصیلی خودتون می‌شین. اصلاً دوره دکتری به طور کلی مخصوص افرادیه که به تحقیق و پژوهش علاقه دارن.

قبل از شروع دوره دکتری به این موضوع دقت کنین که این دوره حدوداً 4 تا 5 سال طول می‌کشه و واقعاً دوران سختیه چون شما باید تمام توان و تمرکزتون رو بذارید روی تحقیق و یادگیری، خیلیا هستن که توانایی‌ها و علایقشون رو نمی‌شناسن، وارد این دوره می‌شن و بعد از گذشت مدتی اون رو کنار می‌ذارن و فقط وقت و سرمایشون رو تلف می‌کنن پس از قبل از شروع دوره دکتری به این نکاتی که جلوتر قراره بهتون بگم خوب فکر کنین و بعد تصمیم بگیرید چون زمان با ارزش‌ترین سرمایه هر شخصیه و باید درست ازش استفاده کنیم.

مدرک دکتری به دردت می‌خوره؟

قبل از شروع دوره دکتری یا حتی کارشناسی ارشد به این نکته توجه کنین که خیلی از فرصت‌های شغلی هستند که اصلاً نیازی به مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری ندارن و حتی امکان داره بخاطر بالا بودن سطح علمی‌تون که باعث بالا رفتن حقوق شما هم می‌شه شما رو قبول نکنن. این اتفاق بیشتر برای افرادی آشناست که تو رشته فنی و مهندسی تحصیل کردن، تو این رشته‌ها اکثراً دانشجوها بعداز گذروندن دوره کارشناسی می‌تونن وارد بازار کار بشن و تجربه تو این رشته‌ها حرف اول رو می‌زنه.

ولی خب خیلی از رشته‌های دانشگاهی هم هستند که اصلاً گذروندن مقاطع تحصیلات تکمیلی باعث بالا رفتن مهارت‌های خاص مثل تدریس، مناظره، سخنوری، مهارت‌های فردی و… می‌شه که در کنار ارزشی که مدرک تحصیلی داره، آموزش‌هایی هستند که تو محیط کار خبری ازشون نیست.

زمینه مورد علاقت رو پیدا کن

زمینه مورد علاقه‌ت برای دوره دکتری رو می‌شناسی؟

قبل از شروع دوره دکتری با خودتون صادق باشین که می‌خواین این دوره رو فقط بخاطر این که بهتون بگن آقای دکتر (این رو می‌گم چون به چشم خیلیارو دیدم که فقط بخاطر همین دلیل دکتری رشته‌ای رو دارن می‌خونن که هیچ علاقه‌ای بهش ندارن) یا اینکه واقعاً به تحقیق و پژوهش تو زمینه رشته تحصیلی‌تون علاقه دارین چون حداقل 4 سال از بهترین زمان‌های عمرتون رو می‌خواین پاش بذارین که می‌تونین تو این مدت برین دنبال علاقه‌مندی‌هاتون و زندگی مطلوب خودتون رو زندگی کنین.

تو بحث کارهای علمی و تحقیقاتی درسته علاقه فاکتور خیلی مهمی برای ادامه کاره. خیلی از کارهارو که انجام می‌دیم خیلی راحت می‌تونیم بازخورد بگیریم و نتیجه کار و تغییرات رو بتو بخش‌های مختلف حتی شده خیلی کم ببینیم که این خودش باعث ایجاد انگیزه برای ادامه مسیر می‌شه ولی تو کارای علمی تا به انتهای کار و تحلیل نتایج نرسی نمی‌تونی نتیجه کارت رو ببینی ممکنه 6 ماه تا 1 سال کار کنی ولی نتیجه‌ای نبینی و این وسط فقط دوتا چیز هستند که می‌تونن کمکت کنن اولیش علاقه و دومیش انضباط شخصی و برای ایجاد همین انضباط شخصی که نتیجه‌ش می‌شه تعهد و پایبندی به برنامه‌هات، هم علاقه می‌تونه خیلی کمکت کنه.

به مطالعه علاقه داری؟

علاقه به مطالعه

این دوره فقط یه مدرک نیست، و هدف اصلی این دوره همونطور که گفتیم اینه که شما رو تبدیل به یک پژوهشگر مستقل و تاثیرگذار کنه. کارهای علمی و تحقیقاتی قدم زدن روی مرز پیشرفت علمه، ما نمی‌خوایم چرخ رو از اول اختراع کنیم، ولی برای این که بتونیم مرزهای علم رو حتی شده خیلی کم گسترش بدیم باید همه فرآیندهایی که مارو تا اینجا آوردن رو بشناسیم و این شناخت فقط با مطالعه بدست می‌آد، پس اگه می‌خوای تو دوره دکتری موفق بشی باید به مطالعه مخصوصاً مطالعه تو زمینه تحقیقاتی خودت علاقه داشته باشی.

سبک زندگی آکادمیک

بیا با هم روراست باشیم، قبل از شروع دوره دکتری باید به این موضوع توجه کنی که سبک زندگی دانشجوی دکتری چیزی نیست که هرکسی تو زندگی انتخابش کنه، دوره دکتری مثل یه مسیر کوهستانی پر از فراز و نشیبه که گاهی نفست رو می‌گیره، اما همونطور که چالش‌هاش هست، لحظه‌های شیرین و هیجان‌انگیزی هم داره که فقط تو این مسیر می‌تونی تجربه‌شون کنی. می‌دونم، شاید اطرافیانت حرف‌هایی بزنن که کمی دلسردت کنه، اما وقتی پا به این دنیای جدید می‌ذاری، می‌بینی که چقدر فرصت‌های باحال و دوست‌داشتنی پیش روته. فکر کن به همه اون کنفرانس‌ها و سمینارهایی که می‌ری و چه قدر می‌تونن لذت‌بخش باشن، مخصوصاً وقتی تو شهرها و کشورهای مختلفی برگزار می‌شن. با کلی آدم جدید آشنا می‌شی که علایقشون بهت نزدیکه و شبکه ارتباطیت پر می‌شه از آدم‌هایی که مثل خودت دنبال پیشرفتن.

انتخاب درست استاد راهنما و سوپروایزر

انتخاب استاد راهنمای درست

بعد از این که مطمئن شدی می‌خوای دوره دکتری رو بگذرونی و علاقه‌ و هدفت رو هم پیدا باید بگردی ببینی کی می‌تونه تو رسیدن به این اهداف بیشتر از بقیه کمکت و اون شخص رو به عنوان استاد راهنما و سوپروایزر خودت انتخاب کنی. درسته همه افرادی که وارد دوره دکتری می‌شن تو دوره کارشناسی ارشد با تحقیق و مبانی اون آشنا شدن اما داشتن یک راهنمای خوب و حرفه‌ای تو مسیر سختی مثل دوره دکتری همیشه کمک کنندست.

شما با توجه شخصی می‌خواید باهاش کار کنین می‌تونین دانشگاهی که می‌خواین دوره دکتری رو توش بگذرونید انتخاب کنین. تو انتخاب استاد راهنما واقعاً دقت کنین و فقط به اسم و شهرت توجه نکنین چون این شخص تا پایان دوران دکتری و حتی بعد از اون هم قراره راهنمای شما باشه پس باید بتونید از نظر اخلاقی و شخصیتی هم با استاد راهنماتون ارتباط خوبی برقرار کنین.

کلام آخر

اکثر حرفایی که امروز زدیم تقریباً منفی بودن چون می‌خواستم اون روی بد این موضوع رو هم ببنید، این حرف‌ها رو کسی بهتون نمی‌زنه چون گفتنشون سخته، ولی شاید به یک نفر کمک کنه تا مسیر درست رو تو زندگیش انتخاب کنه. اگه به تحقیق و پژوهش علاقه دارین که اصلاً دست دست نکنین و اقدام کنین برای ورود به دوره دکتری ولی اگه نمی‌دونین این مسیر درستی براتون هست یا نه قبل از ورود به دوره دکتری 1 سال به خودتون زمان بدین و درمورد بخش‌های مختلفش تحقیق کنین، با دانشجوهای دکتری و اساتید صحبت کنین و بعدش تصمیم‌تون رو بگیرین.

ممنون که تا اینجا همراهمون بودید، اگه شما هم دانشجو دوره دکتری هستین خوشحال می‌شیم نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارین.

برای دریافت فایل PDF مقاله کلیک کنید
اشتراک گذاری مقاله

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *