یادگیری لغات انگلیسی

 یاد گرفتن زبان خارجی کار آسونی نیست مخصوصاً وقتی میخوای لغاتش رو درست یاد نگیری. یکی از بزرگترین دغدغه زبان‌آموزا اینکه نمی‌دونن چطور میتونن دایره لغاتشون رو گسترش بدن. خیلی از اونها از خوندن کتاب های زیاد و پرحجم خسته شدن و متد های زیادی رو هم تست کردن.

امروز تو این مقاله بهت کمک می‌کنم که فقط با پرسیدن 1 سوال از خودت روش اختصاصی خودت رو برای یادگیری لغات انگلیسی پیدا کنی.

در این مقاله می‌خوانیم :

یک نسخه یادگیری لغات انگلیسی برای همه

مسئله مهم اینه که ما فراموش کردیم که هر کدوم از ما به روش خاصی میتونیم مطالب رو یاد بگیریم، بعضی ها سعی می‌کنن خود کلمه رو حفظ کنن و یه عده دیگه برای یاد گرفتن نیاز به تکنیک های سرگرم کننده دارن. پس برای بهتر یاد گرفتن لغات انگلیسی بهتره اول تیپ یادگیری خودمون رو بشناسیم.

بعضی از افراد با گوش دادن بهتر یاد می گیرن و در مقابل اونها افرادی هستند که وقتی چیزی رو می نویسن به راحتی اون مطلب رو یاد می‌گیرن به خاطر همین تا زمانی که ندونیم چه نوع یادگیرنده هستیم، نمی‌تونیم بهترین روش برای یادگیری رو پیدا کنیم. مثلا اگه با نوشتن چیزی اون رو به راحتی یاد می‌گیرین، تو زمینه یادگیری لغات انگلیسی هم بهتره از روش های مولد و سرگرم کننده که شامل نوشتن هم میشه استفاده کنین.

بطور مثال سعی کنید یه وبلاگ انگلیسی بنویسین. یا اگه با تکرار کردن یه کلمه رو بهتر یاد می‌گیرین سعی کنین از تمرینات واژگان انگلیسی برای بهبود دایره لغاتتون استفاده کنین.پس همه چی به نحوه یادگیری شما بستگی داره. با این وجود اگر نمیدونین که سبک یادگیری تون چطوریه جای نگرانی نیست شما میتونین با جواب دادن به این سوالا یه روش ترکیبی و منحصر به فرد برای یاگیری لغات انگلیسی خودتون داشته باشین.  

۱. برای خودت فهرست انجام کار می‌نویسی؟

اگه آره بهترین راه برای یادگیری لغات انگلیسی مختص تو اینه که تمام کلمات جدیدی که می‌شنوی رو یادداشت کنی. اگه تو هم جز آدمایی هستی که دوست دارن لیست بنویسن (مثل لیست مواد غذایی که باید بخرن، لیست کارهایی که باید انجام بدن، لیست ایده هایی که برای یک پروژه دارند و …) از این خصلت به نفع خودت استفاده کن. چطور؟ سعی کن هر کلمه جدیدی که می‌شنوی یا می‌خونی رو یادداشت کنی، یادت باشه کلمات رو جایی بنویسی که بتونی به راحتی حملش کنی مثل یه دفتر یادداشت کوچک یا تلفن همراه که تو هر جا و هر زمانی بهش دسترسی داشته باشی.

راستی یه نکته؛ وقتی میخوای واژه انگلیسی جدیدی رو بنویسی حواست باشه که بین کلمات فاصله زیادی بذاری تا بعدا بتونی تو این فضا توضیحات اضافه‌ای رو برای کلماتت بنویسی. حالا آخر روز یا آخر هفته یا هر وقت آزادی که داری می‌تونی در مورد کلماتی که پیدا کردی توضیحات و تعریف هایی رو بنویسی. اینجا دیگه بستگی به خودت داره که میخوای ترجمه لغات انگلیسی را به زبان مادری بنویسی یا از یه تعریف انگلیسی که از یه دیکشنری کاربردی برداشتی استفاده کنی.

توصیه‌ای که اینجا به دردت میخوره این که سعی کنی نقش کلمه(اسم ، فعل،صفت) و مشتقاتاتی که میشه با اون نوشت رو پیدا کنی. مثلا اگه کلمه «fish» رو تو لیستت داری بیا و در مورد مشتقاتش مثل l“fishing” “fishy”  “fisherman” l هم توضیح بنویس.

راستی نوشتن جمله کامل با این کلمات جدید رو فراموش نکن. بعد از اینکه لیستت رو نوشتی برگرد و لیست ‌های قدیمیت رو مرور کن و ببین که چه تعداد از اون کلمات رو به خاطر میاری. هر کلمه که فراموش کردی رو از لیست قدیمی بردار و به لیست جدیدت اضافه کن. این یه راه خوب برای اطمینان از اینه  که تا چه حدی تو یادگیری لغات زبان انگلیسی پیشرفت کردی.  

۲. گفت و گو کردن رو دوست داری؟

گفت و گو به زبان انگلیسی با دوستان

اگه آره بهترین راه برای یادگیری تو اینه که تو مکالماتت از کلمه های جدید استفاده کنی‌. فراموش کردن واژه ها تو فرایند یاد گرفتن لغات زبان انگلیسی یک چیز کاملا عادیه مخصوصاً برای کلمات رایج و اون دسته از کلماتی که نمیدونی چه شکلی ازشون استفاده کنی. پس سعی کن تا جایی که میتونی تو مکالماتت از کلمات جدید استفاده کنی. هرچی تو بحثا و صحبتات از لغات انگلیسی که یادگرفتی استفاده کنی مطمئن باش که اون رو بهتر به خاطر می‌سپاری.

مکالمه یه فرصت عالیه تا کلماتی رو که یاد گرفتی تو یک موقعیت واقعی استفاده کنی.  اگه کسی رو نداری که بتونی باهاش مکالمه کنیی، کاری نداره یه دفتر خاطرات بگیر و سعی کن روزمرگیت رو با استفاده از واژه های انگلیسی که یاد گرفتی بنویسی و یا راحت‌تر از اون خودت با خودت حرف بزن نگران حرف مردم هم نباش چون یادگیری ار همه چیز مهم‌تره.

۳. بازی تخته‌ایی دوست داری؟

اگه آره بهترین راه برای یادگیری لغات انگلیسی تو اینه که از بازی های تخته‌ای (board game)  استفاده کنی. کی میگه که نمیشه با بازی و سرگرمی چیزی یاد گرفت. بازی های زیادی هستن که میتونی برای  تقویت دایره لغات انگلیسی از اونا استفاده کنی. مثلاً Scrabble یکی از این بازی هاست که تو این یادگیری واژه های انگلیسی خیلی می‌تونه کمکت کنه.

 وقتی یه کلمه رو با بازی یاد می‌گیری پشت این کلمه یه خاطره و یه محتوا هم تو ذهنت شکل می‌گیره و وقتی که دوباره این کلمه رو می‌بینی یا می‌شنوی اون محتوا  بهت کمک می‌کنه که معنی کلمه رو بیاد بیاری، مثلا ممکنه برای اولین بار که واژه انگلیسی رو تو بازی استفاده می‌کنی دوستت به خاطر نحوه تلفظ اشتباهت بهت بخنده و اینطور خاطره ها توی به خاطر سپردن کلمات جدید خیلی بهت کمک می‌کنه.

۴.اهل دیدن ویدئو های آموزشی هستی؟

دیدن ویدئو های آموزشی

بهترین راه برای یاد گرفتن شما اینه که کلیپ های آنلاین آموزش زبان انگلیسی رو تماشا کنی. شنیدن یه لغت وقتی که کسی از اون استفاده می‌کنه یکی از بهترین راه هاییه که میشه کلمه‌ای رو یاد گرفت. شما وقتی با کسی صحبت می کنی این امکان رو نداری که لغت انگلیسی جدیدی رو که میشنوی بنویسی و سر فرصت تو فرهنگ لغت دنبال معنیش بگردی. به خاطر همینه که ویدیو ها گزینه های خیلی خوبی برای یاد گرفتن کلمات هستن. این دسته از کلیپ‌ها و فیلم ها به طور خاص میتونن دایره لغات شما رو به دور از وسواس و کمال گرایی بهبود بدن.

حتی خیلی از  پلتفرم های مجازی  هم از این کلیپ ها برای آموزش و یادگیری لغات انگلیسی استفاده می کنن. مثلاً Fluent U  یه بخش اختصاصی برای گزیده‌هایی از فیلم ها و برنامه های تلویزیونی داره که هر کدوم از این ویدیوها زیرنویس های خاصی دارند که با یک کلیک روشون به راحتی می توانی تعاریف و معانی جملات گفته‌شده رو پیدا کنی.  

۵. کارت تو حدس الگو خوبه؟

اگه آره بهترین راه برای یادگیری لغات انگلیسی برای شما قرار دادن کلمات مشابه توی گروه‌ها و دسته‌های یکسانه. همونطور که قبلا بهتون گفتم بهترین و راحت‌ترین راه برای یاد گرفتن کلمات جدید اینه که اونها رو توی یک زمینه خاص یاد بگیرین مثلاً تصمیم بگیرین که این بار واژه های انگلیسی جدید در حوزه شغل‌ رو یاد بگیرن.

یه متد دیگه اینه که کلمات جدید رو تو جمله استفاده کنین اینطوری علاوه بر اینکه یاد میگیرین  معنی کلمه چیه با نحوه استفاده از اون تو مکالمه هم آشنا می‌شین.

یه راه آسون دیگه برای افرادی که تو این دسته  قرار می گیرن اینکه سعی کنن لغات انگلیسی رو گروهی یاد بگیرن. مثلا وقتی که میخوای کلمه humongous رو یاد بگیری بیا و در مورد گروهی از کلماتی که معنی «بزرگ» رو میدن فکر کن و اونا رو هم یاد بگیره اینطوری تو آن واحد میتونی کلمات زیادی رو به دایره لغاتت اضافه کنی.

اگه برای نوشتن فلاش کارت های جدید به دیکشنری نیاز داری کلیک کن

۶. آموزش سنتی برای تو کارآمدتره؟

بهترین راه تو این مورد استفاده از وب‌سایت‌هاییه که فرهنگ لغت انگلیسی رو در اختیارت قرار می‌دن‌. درسته که می‌تونی‌ از ورژن های چاپی فرهنگ لغات هم استفاده کنی ولی سایت‌ها چیزای بیشتری برای ارائه دارن، مثلا اگه به سایت‌  dictionary.com یا  vocabulary.com سر بزنی میتونی یه عالمه منبع و ایده برای یاد گرفتن لغت جدید پیدا کنی. فرهنگ لغت های آنلاین معمولا وبلاگ‌ها و  بازی های جالب و مرتبط با کلماتی که سرچ می‌کنی رو با تو به اشتراک میذارن.

یه راه دیگه استفاده از فلش کارت‌هاست حالا دیگه  استفاده از مدل کاغذی  یا  دیجیتالیش بستگی به ترجیح خودت داره ولی چیزی که مهمه  روش استفاده از فلش کارته. برای این کار بهتره از روش آبشار که تو ۶ مرحله قابل اجراست استفاده کنی.

روش آبشار

مرحله ۱) فلش کارتهای آمادت رو مرور می کنی بعدش کارتاتو به دو دسته «می دانم» و «نمی دانم» تقسیم میکنی.  

مرحله۲) حالا میری سراغ کارتهای دسته بندی «نمیدانم». یه بارم دیگه لغاتشو مرور می‌کنی و این بار کارت هایی  که یاد گرفتی رو تو دسته بندی جدید به اسم «می دانم ۲»  دست‌بندی می‌کنی.

مرحله ۳) مرحله ۲ رو تا جایی ادامه میدی که چهار دسته  کارت  که اسمشون (می‌دانم ، می‌دانم ۲، می‌دانم ۳و می‌دانم۴) هست برسی.  

مرحله ۴) حالا میری سراغ لغاتی که هنوزم تو دسته‌بندی «نمیدانم» موندن. اونا رو بارها و بارها مرور می‌کنی تا یادشون بگیری.

مرحله ۵) خسته نباشی دیگه تمام کلمات دسته بندی «نمیدانم» رو یاد گرفتی حالا نوبت اینکه، اونا رو بزاری روی کارت های دسته بندی «می دانم  ۴». بعدش میری سراغ کارتهای دسته‌بندی « می دانم  ۴»تا اونا رم کامل یادبگیری و انتقالشون بدی یه دسته« می‌دانم۳».  

مرحله ۶) مرحله ۵ رو تا جایی ادامه میدی که تمام کارت هات بیان و توی دسته بندی «می دانم» قرار بگیرن.

راستی برای فلش کارت‌های دیجیتالیم می‌تونی از این اپلیکیشن‌ها استفاده کنی.

Cram

اپلیکیشن Cram نسخه ی کامل‌تر وبسایتشه. به حساب کاربریتون برید و به راحتی هر چیزی که تا حالا خوندید توی گوشیتون داشته باشید. با این اپلیکیشن هم خودتون می‌تونید فلش کارت بسازید و هم از 175000000 فلش کارت موجود استفاده کنید.

با Cram به دو صورت می تونید درس بخونید. با ” Cram mode” سریع یه نگاهی به فلش کارت ها میندازید تا هر چه سریع تر مطالب رو یاد بگیرید. با ” Memorize mode ” کارت هایی که بلدید پنهان میشه تا روی اونهایی که بلد نیستید تمرکز کنید. به صورت آفلاین هم می تونید از این اپلیکیشن استفاده کنید.

AnkiDroid

AnkiDroid یکی از محبوب ترین اپلیکیشن های اندروید برای ساخت فلش کارته. اپلیکیشن مخصوص دستکتاپش (Anki) هم موجوده و شما به راحتی می‌تونید با استفاده از حساب کاربریتون اطلاعات رو از Anki به AnkiDroid منتقل کنید و یا فلش کارت های جدید باهاش بسازید. علاوه بر این، با AnkiDroid به راحتی می تونید اطلاعات دیکشنری رو منتقل کنید. فناوری Text-to-speech هم در دسترس کاربران این اپلیکیشن هست.  

۷. نوشتن و نویسندگی را دوست داری؟

نوشتن وبلاگ انگلیسی

بهترین راه یادگیری لغات انگلیسی برای تو اینه که وبلاگ انگلیسی بنویسی. درسته که خوندن وبلاگ برای یاد گرفتن لغت انگلیسی خیلی مفیده اما نوشتن بلاگ بهتره. تو میتونی بلاگ هات رو تو خیلی از سایت های بلاگ نویسی رایگان بارگذاری کنی، اما اینکه چی بنویسی و چه کسی اونا رو ببینه بستگی به خودت داره.

مادامی که شروع به نوشتن می‌کنی نیاز به لغات  انگلیسی جدید رو حس می کنی و بخاطر همین میری و این کلمات رو تو دیکشنری سرچ می‌کنی. این چک کردن لغت ها باعث میشه که خیلی از اونها رو حفظ کنی و وقتی که واژه‌ها رو  توی بلاگ استفاده می کنی این واژه‌های انگلیسی با یک ساختار خاصی توی ذهنت می‌مونن. از طرف دیگه یاد میگیری چطور از این کلمه به درستی توی نوشتار استفاده کنی.

یه توصیه کاربردی: قبل اینکه شروع به وبلاگ نویسی بکنی تمام کلماتی که فکر می کنی توی متن بهشون نیاز داری رو از دیکشنری پیدا کن. استفاده از این کلمات توی متن فرصت عالی به تو میده که بتونی اونا رو به خاطر بسپاری. یه نکته دیگه، بلاگی که نوشتی رو می‌تونی با دوستات یا انگلیسی زبان بومی به اشتراک بذاری و ازشون بخوای که درباره متنی که نوشتی بازخورد بدن.  این کار بهت اطمینان میده که تونستی به درستی از کلمات جدید استفاده بکنی.  

۸. جزء نگر هستی؟

پس بهترین راه برای یاد گرفتن لغت برای تو اینه که کلمات رو به اجزای تشکیل دهندش تجزیه کنی. کلمات زیادی هستن که می تونیم اونا رو به قسمت های کوچیکی تبدیل کنیم مثلاً کلمه (dictionary) از لغت لاتین (dictio) که به معنای “صحبت” نشات گرفته. به این کار می‌گن ریشه یابی، وقتی یه کلمه بنیادی رو بلد باشی به راحتی میتونی کلمات زیادی رو از اون مشتق کنی. مثلا همین (dictio) رو که یاد گرفتیم میتونیم تو ساختار کلماتی مثل «dicate», «dictator» و «contradict» ببینیمش. جالبیش اینه که حتی اگه معنیشون رو هم ندونیم اما چونکه از کلمه (dictio) نشأت گرفته پس می‌دونیم که این کلمات یه ربطی به صحبت کردن دارن.

بزرگترین مزیت این شیوه آموزشی اینکه شما فقط یک لغت انگلیسی واحد یاد نمی گیرین بلکه  با تجزیه کردن اون واژه معنی بخش‌های دیگرش رو هم یاد می گیرین. از طرف دیگه با یادگیری به این روش شما این توانایی رو خواهید داشت که معنی لغت های جدید رو تقریبی حدس بزنین چرا که معنی بعضی از قسمتهای کلمه رو از قبلا یاد گرفتین.

یه نکته کاربردی اینه که یادتون باشه که خیلی از کلمات دو قسمتی انگلیسی از یک ریشه و از یک پسوند یا پیشوند تشکیل شدن. پس اگه میخوای دایره لغاتت رو بزرگ تر کنی، برو سراغ یاد گرفتن پسوندا و پیشوندها و یه لیست کاملی از کلمات بنیادی.

۹. عاشق کتاب خوندنی:

پس بهترین راه برای یادگیری لغت انگلیسی برای تو خوندن کتاب های انگلیسیه. خوندن راه خوبی برای یاد گرفتن لغات جدیده اما یادت باشه اون چیزی که می‌خونی هم تو میزان یادگیریت تفاوت زیادی ایجاد می‌کنه. سعی کن کتاب هایی که انتخاب می‌کنی چالش برانگیز  و بالاتر از سطح زبانی خودتت باشن.  

۱۰. با تمرین کردن یاد میگیری؟

پس چاره کار تو برای یادگیری واژه های انگلیسی استفاده از آزمون های زبانیه. برای خیلی از آدما یاد گرفتن فقط تو حفظ کردن خلاصه نمیشه اینا برای اینکه چیزی رو یاد بگیرن نیاز دارن که تمرین کنن و اون لغت رو تو یه جایی به کار ببرن. اگه تو هم شبیه این دسته از افراد هستی بهتره از سبک آزمون‌های واژگانی استفاده کنی. سعی کن  کلماتی که یادگرفتی رو تحت عنوان آزمون برای خودت مرور کنی تا از میزان یادگیریت مطمئن شی. Vocabtest  ، Merriam-Webster و Vocabulary.com  سایتایی هستن با آزمون‌های واژگانییشون می‌تونی دانش لغویت رو تست کنی.  

نیجه گیری

تو این مقاله متوجه شدیم هر فردی شیوه خاص یادگیری خودش رو داره که تو گام اول یادگیری باید اون رو کشف کنه. چندتا سوال ساده این کار رو برای ما راحت تر کرد. گام بعدی تو این راه پیشنهاد  متدهای یادگیری لغات انگلیسی به یادگیرند های مختلف بود. البته این نکته یادمون باشه که هیچ روشی کارا نیست مگه این که مرتبا اجرا شه.

برای دریافت فایل PDF مقاله کلیک کنید
اشتراک گذاری مقاله

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *