نوشتن مقاله ISI

قبل از اینکه درمورد مراحل نوشتن مقاله ISI صحبت کنیم، قبل از هرچیزی اصلاً بذار بگم که مقاله ISI یعنی چی: به مقالاتی، که توسط پایگاه علمی تامسون رویترز (ISI) و پایگاه علمی الزویر (Scopus) منتشر می‌شن، به اصطلاح مقاله ISI می‌گن که واقعاً جایگاه ویژه‌ای دارن. اینا دو تا از بزرگترین و معتبرترین نهادهای نشر علمی در دنیا هستن که کارشون انتشار پژوهش‌های دانشمندانه است.

حالا، چرا نگارش مقاله ISI اینقدر مهمه؟ خب، وقتی یه مقاله‌ای توی این پایگاه‌ها منتشر می‌شه، یعنی اون مقاله از فیلترهای زیادی عبور کرده و از استاندارد بالایی عبور برخورداره که می‌تونه تأثیر زیادی روی دنیای علمی داشته باشه. پس، اگه می‌خوایم که کارمون دیده بشه و تأثیرگذار باشه، باید بتونیم مقاله‌ای بنویسیم که این استانداردها رو داشته باشه.

و اما، چطوری می‌تونیم یه مقاله ISI بنویسیم؟ نگران نباش، من اینجام تا کمکت کنم. بریم با هم یه نگاهی به اصول و مراحل نگارش یه مقاله ISI بندازیم و ببینیم چطوری می‌تونیم این کار رو به بهترین شکل انجام بدیم.

در این مقاله می‌خوانیم :

ISI یا ای اس ای چیست؟

نشریات ISI یا مجلات ای اس ای

مقالات ISI رو همون اول براتون توضیح دادم ولی بذارید اول یکم دیگه درمورد خود ISI ونشریاتش صحبت کنیم و بعد بریم سراغ مراحل نوشتن مقاله ISI تا یکم موضوع براتون شفاف‌تر بشه.

ISI مخفف Institute for Scientific Information به معنای موسسه اطلاعات علمیه که توسط یوجین گارفیلد در سال 1960 بنیان گذاری شد و با خریداری شدن توسط موسسه علمی تامسون در سال ۱۹۹۲، این موسسه به یکی از معتبرترین نام‌ها در دنیای علمی تبدیل شد. ISI  نه تنها به چاپ مقالات می‌پردازه، بلکه با ارزیابی دقیق و سنجش میزان اعتبار علمی مقالات، به پژوهشگران کمک می‌کنه تا کارهای ارزشمندشون به دست جامعه علمی برسه.

برای دانشجویانی که در مسیر تحصیلی‌شون قدم برمی‌دارن، ISI  مثل یک فانوس دریاییه که راه رو بهشون نشون می‌ده. چون داشتن مقاله‌ای که توسط ISI پذیرفته شده، می‌تونه بهشون کمک کنه تا در مسیر علمی‌شون پیشرفت کنن و به اهداف بزرگ‌تری دست پیدا کنن.

و اما، ISI  چطور کار می‌کنه؟ خیلی ساده، هر ساله به بررسی مجلات انگلیسی‌زبان می‌پردازه و اگر مجله‌ای با استانداردهاش همخوانی داشته باشه، اون رو به فهرست معتبر خودش اضافه می‌کنه. این کار باعث می‌شه که بیش از ۱۵۰۰ مجله هر سال به این فهرست افزوده بشن و تا الان، حدود ۲۰هزار مجله به لیست نشریات ISI اضافه شدن.

نوشتن مقالات ISI

تو بلاگ 10 گام کلی مقاله نویسی براتون به طور جامع مراحل نوشتن مقاله علمی رو توضیح دادیم و تو ادامه این بلاگ 6 تا گام یا نکته کلیدی بهتون میگم که موقع نوشتن مقاله ISI باید حواستون بهشون باشه. خب دیگه بریم سراغ نکات نوشتن مقاله ISI.

گام اول: موضوع مقاله ISI

پیدا کردن موضوعی که هم به روز باشه و هم به دل بشینه، واقعاً مهمه. اولین قدم اینه که یه نگاهی به علاقه‌مندی‌هات، دغدغه‌هات، و مطالعاتی که تا حالا داشتی بندازی. از اونجا شروع کن و یه لیست از ایده‌هایی که دوست داری رویشون کار کنی تهیه کن. بعد، با دقت و بدون عجله، هر کدوم رو بسنج و ببین کدومشون واقعاً می‌تونه توجه‌ها رو جلب کنه.

اصلاً مقاله ISI رو به این دلیل می‌نویسیم که به یه موضوع جدید بپردازیم و بخش‌های مختلف یه ایده نو رو بررسی کنیم و این جدید بودن موضوع مقاله برای داورهای نشریات ISI خیلی مهمه و درصورتی که حس کنن موضوع مقاله‌تون مشابه مقاله دیگه‌ایه به راحتی ردتون می‌کنن.

گام دوم: ساختار و قواعد کلی نوشتن مقاله ISI

ساختار کلی مقالات ISI

هر مقاله‌ای از سه بخش اصلی تشکیل شده و مقاله‌های ISI هم از این موضوع مستثنی نیستن : 1.مقدمه 2.بدنه اصلی 3.بخش پایانی. هرکدوم از این بخش‌ها ساختار و عناصر خاص خودشون رو دارن.

بخش اول متشکل از عنوان، خلاصه و مقدمه مقاله‌ست. بخش دوم معرفی، بیان مسئله، تاریخچه مطالعات، روش تحقیق و مدل سازیه و بخش آخر هم شامل نتایج، تحلیل نتایج، منابع و متن تشکره که این متن تشکر آخر می‌تونه تو هر مقاله‌ای نباشه و دلخواهه.
همه این بخش ها رو تو بلاگ اصول مقاله نویسی براتون توضیح دادم اگه می‌خواین بیشتر درموردشون بدونین حتماً اون بلاگ رو بخونین.



گام سوم: برنامه ریزی کردن و داشتن زمانبندی برای نوشتن مقاله ISI

استمرار کلید نوشتن مقاله ISI

همونطور که کال نیوپورت تو کتاب کار عمیق می‌گه انجام کارهای علمی پژوهشی جزو یکی از سخت‌ترین کارهاست چون باید زمان زیادی رو بذاری و تا زمانی که کارت به نتیجه نرسه معیاری برای سنجش عملکرد و ارزیابی کارت نداری. تنها چیزی که می‌تونه بهت کمک کنه تو این مسیر کم نیاری و خسته نشی داشتن برنامه‌ست.
می‌دونم که کار پژوهش و نوشتن مقاله ISI یه مسیر طولانی و پرچالشه، اما باور کن با کمی صبر و سخت‌کوشی، می‌تونی به نتایج فوق‌العاده‌ای برسی. فقط یادت باشه، برنامه‌ریزی دقیق و زمانبندی مناسب، کلید موفقیت تو این مسیره. اول از همه، یه طرح کلی از مقاله‌تو تو ذهنت بساز و بعد تک‌تک قسمت‌هاشو مشخص کن. بعدش هم برای هر بخش، زمانی که فکر می‌کنی لازمه رو در نظر بگیر و کارهایی که باید انجام بدی رو خرد کن و تو روزت براشون زمان مشخص درنظر بگیر.

فقط برنامه ریزی کردن کمکت نمی‌کنه تو باید بخوای که این کار رو انجام بدی و قصد انجام داشته باشی پس به برنامه‌ای که می‌نویسی تعهد داشته باش و سعی کن هر روز بهش پایبند بشی تا به نتیجه دلخواهت برسی. یادت باشه قرار نیست از همون اول بگی روزی 8 ساعت رو مقاله‌ام کار می‌کنم، البته اگه می‌تونی که دمتگرم ولی اگه مثل خود من نمی‌تونی اونقدر تمرکز کنی روی کارت از بازه‌های زمانی کوچیک مثل 15 تا 30 دقیقه شروع کن. این کار باعث می‌شه استمرار داشته باشی و از اینکه یه روز 4 ساعت کار کنی و یه هفته رو مقاله‌ت کار نکنی خیلی بهتره. کم کم که بری جلو خودت این زمان رو زیاد می‌کنی مهم اینه که بهش عادت کنی اون وقته که نتیجه کارت شگفت زدت می‌کنه.

گام چهارم: نوشتن مقاله ISI

حالا که دیگه موضوع مقاله مشخص شده، ساختارش هم مشخصه و برنامه ریزی نوشتنش رو هم انجام دادی باید شروع کنی به نوشتن مقاله‌ت. نکته‌ای که اینجا باید حواست بهش باشه اینه که چون محقق‌ها تو سراسر دنیا دارن روی موضوعات مختلف کار می‌کنن احتمالش هست که یه نفر دیگه هم روی همین موضوعی که تو داری کار می‌کنی کار کنه و سریعتر از تو مقاله‌ش رو ثبت کنه (البته این حساسیت بیشتر برای رشته‌های خاص و موضوعاتی که خیلی به‌روز باشن بیشتر پیش میاد و احتمالش کمه) پس همین که موضوعت مشخص شد سریع با یه استاد دانشگاه که تو این زمینه کار می‌کنه یا یه متخصص تو زمینه تحقیقت صحبت کن و کارت رو با نظارت اون شخص شروع کن تا هرچی زودتر بتونی مقاله‌ت رو تو ژورنال‌های ISI ثبت کنی و زحماتت از بین نره.

گام پنجم: انتخاب ژورنال مناسب

انتخاب مجله ISI

انتخاب یه مجله با کیفیت بالا یکی از مهم‌ترین موضوعات تو انتشار و چاپ مقاله ISI. اول از همه، خیلی خوبه که با اون افراد با تجربه‌ای که قبلاً تو این مسیر قدم گذاشتن، مشورت کنی. اونا می‌تونن با دید باز و تجربه‌شون، بهت کمک کنن تا بهترین انتخاب رو داشته باشی.

وقتی داری مجله‌ای رو انتخاب می‌کنی، سعی کن به حوزه‌ای که مجله توش فعالیت داره و سطح علمی و کیفی‌اش دقت کنی. اینجوری می‌تونی مطمئن باشی که کارت توی بهترین جا منتشر می‌شه و به دست اونایی می‌رسه که واقعاً قدرشو می‌دونن.

فقط یادت باشه که نباید مقاله‌ت رو به چند جا همزمان بفرستی! این کار باعث رد شدن مقاله‌ت از طرف همه اون مجلات می‌شه و به اعتبار علمیت لطمه میزنه.

گام ششم: رعایت شیوه نگارشی نشریه

شیوه نامه ژورنال های ISI

وقتی می‌خوای مقاله ISI بنویسی، حواست به دستورالعمل‌های نگارشی مجله‌ای که می‌خوای مقاله‌ت توش چاپ بشه باشه. حتی اگه مقاله‌ت شاهکار هم باشه، اگه این قوانین رو رعایت نکنی، ممکنه مجله بی‌خیالش بشه و نپذیرتش. پس، خیلی مهمه که قبل از فرستادن مقاله‌ت، یک نگاهی هم به مقالاتی که تازگی‌ها توی همون مجله چاپ شدن بندازی تا با فرمت و سبکشون آشنا بشی.

اگه یه مقاله عالی نوشته باشی و یه ایده ناب برای حل یک مشکل بزرگ داشته باشی، یا حتی یه موضوع علمی تازه رو مطرح کرده باشی، خیلی مهمه که بتونی ترجمه فارسی به انگلیسی مقاله ISI رو مطابق با استانداردهای مجلات ISI انجام بدی. اگه نتونی این کارو بکنی، همه تلاشت ممکنه به هدر بره.

ولی نگران نباش، چون ما توی لیکو یه تیم از مترجمین و ویراستاران حرفه‌ای داریم که سال‌ها تجربه در ترجمه مقالات ISI  رو دارن و با قواعد و استاندارد های نشریات ISI مختلف کاملا آشنا هستن. می‌تونی با خیال راحت ترجمه تخصصی مقاله‌ و ویرایش نیتو مقاله ISI رو به ما بسپاری.

کلام آخر

نوشتن مقاله ISI واقعاً سخته ولی خب مزایای خودش رو هم داره. اگه این گام هایی که بهتون گفتم رو رعایت کنین می‌تونید مقاله خودتون رو به بهترین نحو بنویسین و اگه از خدمات ترجمه مقاله و خدمات ویرایش لیکو هم استفاده کنین که دیگه از هیچ نظر نباید نگران رد شدن مقاله‌تون باشین.

اگه شما هم تجربه چاپ مقاله ISI رو دارین حتماً تجربیاتتون رو برای ما بنویسید.

برای دریافت فایل PDF مقاله کلیک کنید
اشتراک گذاری مقاله

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *