استخراج مقاله از پایان نامه

یکی از دغدغه‌های اصلی دانشجوهای کارشناسی ارشد و دکتری، نوشتن مقاله‌ست، با توجه به اینکه دانشجوها اکثر زمان خودشون رو صرف تحقیق و نوشتن پایان نامه می‌کنن، کار کردن روی موضوع متفاوت برای نوشتن مقاله علمی پژوهشی براشون سخته، به همین دلیل اکثر دانشجوهایی که علاقه دارن با چاپ مقاله بتونن رزومه علمی خودشون رو قوی‌تر کنن و نمره بیشتری از دفاع پایان نامه خودشون بگیرن تصمیم به استخراج مقاله از پایان نامه می‌گیرن.

اکثراً فکر می‌کنن استخراج مقاله از پایان نامه کار آسونیه و برداشتن بخش‌های مختلف پایان نامه و گذاشتن‌شون کنار همدیگه‌ست، که کاملاً در اشتباهن. ساختار مقاله و پایان نامه با هم متفاوته که باعث می‌شه استخراج مقاله از پایان نامه سخت بشه ولی اگه نکاتی که تو این بلاگ براتون نوشتیم رو بخونین و رعایت کنین کار مسیرتون هموارتر خواهد شد.

در این مقاله می‌خوانیم :

تفاوت پایان نامه و مقاله

تفاوت پایان نامه و مقاله تو چیه؟

پایان نامه و مقاله تفاوت‌های زیادی باهم دارن که به طور کلی می‌شه این تفاوت هارو تو سه بخش دسته بندی کرد:

  1. هدف
  • پایان نامه: پایان نامه‌ نتیجه یک مطالعه عمیق و پژوهشی درباره یک موضوع خاصه. هدف اصلی پایان نامه، ارائه تحقیقات جدید و ارزیابی دقیق موضوعه.
  • مقاله: معمولاً در مقاله، یک موضوع یا حالت خاص از مسئله رو بررسی می‌کنن. هدف اصلی مقاله، ارائه یک نتیجه یا مطلب خاص به جامعه علمیه.
  1. ساختار
  • پایان نامه: پایان نامه فصل‌های مختلفی داره. این فصل‌ها شامل مقدمه، مرور ادبیات، روش‌شناسی، نتایج، بحث و نتیجه‌گیری می‌شن.
  • مقاله: بخش‌های مختلف مقاله هم تقریباً شبیه پایان نامه‌ست و تفاوتشو باهم تو بخش‌های اولیه‌ست. این بخش‌ها شامل چکیده، مقدمه، روش‌شناسی، نتایج، بحث و نتیجه‌گیری می‌شن.
  1. حجم
  • پایان نامه: شما تو پایان نامه‌ به‌طور مفصل به بررسی ابعاد مختلف موضوع، روش‌ها، یافته‌ها و نتایج تحقیق می‌پردازین و همین دلیل باعث می‌شه حجم پایان نامه چندین برابر مقاله‌ بشه.
  • مقاله: تو مقاله‌ شما به‌طور مختصر و مفید اطلاعات ضروری رو ارائه می‌دین که تو مجلات علمی منتشر می‌شن و بخاطر همین حجمش از پایان نامه خیلی کمتره.

اهمیت استخراج مقاله از پایان نامه

پایان نامه یک کار علمیه و دانشجوهایی کارشناسی ارشد و دکتری تمام توان خودشون رو می‌ذارن و زمان زیادی رو صرف نوشتن اون می‌کنن ولی بخاطر حجم بالای پایان نامه و گسترده بودن مطالبش نمی‌شه اون رو جایی منتشر کرد، مگر اینکه خود شخص بخواد اون رو به صورت کتاب چاپ و منتشر کنه، به همین دلیل استخراج مقاله از پایان نامه به دانشجوها کمک می‌کنه تا مطالب مفید و تحقیقات ارزشمند پایان نامه‌شون رو به صورت مختصر و مفید در ژورنال‌های معتبر علمی منتشر کنن.

از طرف دیگه ارائه مقاله علمی از پایان نامه باعث تقویت رزومه دانشجوها می‌شه و این موضوع برای ادامه تحصیل در دوره بالاتر یا حتی اپلای کردن برای دانشگاه‌های معتبر خارجی خیلی مهمه، حتی رزومه کاری شخص رو هم تقویت می‌کنه.

در سال‌های گذشته یکی از شروط دفاع از پایان نامه داشتن مقاله بود و استخراج مقاله از پایان نامه خیلی به این موضوع کمک می‌کرد، اما الان تاثیر داشتن مقاله فقط به صورت نمره اضافه‌ست.

روش استخراج مقاله از پایان نامه

راحت ترین راه برای روش استخراج مقاله از پایان نامه

با توجه به گستردگی مطالب پایان نامه شما می‌تونید هم یک بخش خاص از اون رو برای استخراج مقاله از پایان نامه استفاده کنی یا موضوعی رو انتخاب کنی که کل نتایج و مباحث مطرح شده تو پایان نامه رو در بر بگیره. بعد از اینکه محتوای مورد نظرتون رو انتخاب کردین تازه فرایند استخراج مقاله از پایان نامه شروع می‌شه.

گام اول: انتخاب عنوان مقاله

به عنوان یک نویسنده، مهمترین کاری که شما باید انجام بدین انتخاب عنوان مناسب برای مقاله‌ست. عنوان مقاله معرف محتوای مقاله شماست و باید جذاب باشه و توانایی جذب داوران و مخاطب رو داشته باشه.

عنوان باید کوتاه، مختصر و جذاب باشه. تعداد کلمات عنوان معمولاً باید کمتر از 12 کلمه باشه و در عین حال بتونه موضوع مقاله و متغیرهای اصلی اون رو برسونه تا خواننده با آشنایی اولیه خوندن محتوای مقاله شروع کنه. حواستون باشه که عنوان مقاله  نباید با عنوان  خود پایان نامه یکی باشه.

گام دوم: نوشتن چکیده

بخش بعدی‌ای که باید برین سراغش، چکیده مقاله‌ست. چکیده مقاله یکی از مهم‌ترین بخش‌های مقاله‌ست چون همه افراد مخصوصاً داوران ژورنال‌های علمی قبل از مطالعه متن مقاله، برای اینکه متوجه کلیات مقاله بشن چکیده اون رو مطالعه می‌کنن، شما باید تو 100 تا 250 کلمه هدف تحقیق، مواد و روش ها، یافته ها و نتایج حاصل رو به طور شفاف و کامل در اختیار خواننده قرار بدین.

برای نوشتن چکیده مقاله می‌تونید از چکیده و مقدمه پایان نامه استفاده کنین، بخش‌هایی که با موضوع انتخابی شما مرتبط نیستن رو حذف کنین و بخش‌های مرتبط رو در کنار هم قرار بدین تا چکیده مقاله‌تون رو به راحتی بنویسین. بعداز تموم شدن چکیده کلیدواژه‌های مرتبط با موضوع مقاله‌تون رو هم از پایان نامه استخراج کنین. راستی اگه تو نوشتن چکیده مقاله‌ت مشکل داری می‌تونی از خدمات خلاصه نویسی پلتفرم لیکو استفاده کنی.

گام سوم: نوشتن مقدمه مقاله

به طور کلی مقدمه مقاله از سه بخش تشکیل شده، بخش اول معرفی مسئله، که توش مسئله و موضوعی رو که قراره تو مقاله بررسی کنید رو مطرح می‌کنین و در موردش توضیح می‌دین، بخش دوم پیشینه پژوهش، تو این بخش  پژوهش‌های قبلی که روی موضوعات مشابه انجام شده رو بررسی می‌کنین و بخش سوم ضرورت انجام پژوهشه، که تو این بخش شما درمورد ضرورت انجام این پژوهش می‌گین و مخاطب رو قانع می‌کنین که پژوهش انجام شده لازم، مهم و ضروریه.

برای نوشتن مقدمه مقاله هم می‌تونین از مقدمه و فصل اول و دوم پایان نامه خودتون استفاده کنین.

گام چهارم: استخراج روش تحقیق

استخراج روش تحقیق برای مقاله از پایان نامه

این بخش جاییه که تفاوت اساسی بین پایان نامه و مقاله رقم می‌خوره، شما ممکنه تو پایان نامه‌تون روش‌ها و داده‌های متنوع و زیادی استفاده کرده باشین، اما نیازی نیست تو این بخش همه اون المان‌هارو بیارین و درموردشون صحبت کنین، فقط سعی کنین مواردی رو مربوط به موضوع انتخابی خودتون هست رو تو این بخش وارد کنین و درموردشون جامع و کامل توضیح بدین.

گام پنجم: استخراج نتایج

تو این بخش هم با توجه به اینکه چه متغیری رو انتخاب کردین تا تو مقاله درموردش صحبت کنین، نتایج موجود در فصل چهارم پایان نامه رو استفاده کنین. اگر نیاز بود که اون متغیر رو جداگانه دوباره بررسی کنین، نمودارها و چارت‌های مختص به اون متغیر رو با نرم افزار مناسب رسم کنین، تا کیفیت کارتون پایین نیاد و از این نظر با مشکل خاصی روبه رو نشین.

گام ششم: بخش نتیجه گیری

تو این بخش شما باید نتایج حاصل رو بررسی کنین و درموردشون توضیح بدین. برای این کار هم می‌تونین از بخش نتیجه گیری پایان نامه‌تون استفاده کنین.

گام هفتم: استخراج منابع

با توجه به این که شما فقط بخش محدودی از پایان نامه خودتون رو در قالب مقاله ارائه می‌دین نیازی نیست همه منابع و مراجع پایان نامه‌تون رو تو این بخش وارد کنین. عمدتاً ذکر 20 تا 30 منبع برای اعتبار بخشیدن به مقاله کفایت می‌کنه.

گام آخر: ویرایش و ترجمه مقاله

تا اینجای کار شما تمام بخش‌های مقاله رو با کنار هم قرار دادن بخش‌های پایان نامه نوشتین، اگر این بخش‌ها رو فقط کپی کرده باشین احتمالاً متن نهایی مقاله‌تون روان و خوانا نباشه یا حتی احتمال این که به سرقت ادبی هم متهم بشین خیلی بالا می‌ره. از طرف دیگه اگر می‌خواین مقاله‌تون تو ژورنال‌های معتبر خارجی چاپ بشه باید اون رو ترجمه کنین و با  توجه به اینکه ترجمه درست و اصولی و بومی سازی مقالات ارسالی برای ژورنال‌های معتبر خیلی مهمه، باید روی این بخش خیلی دقت کنین. برای اینکه هیچکدوم از این مشکلات براتون پیش نیاد و بتونید به راحتی مقاله خودتون رو تو معتبرترین ژورنال‌ها چاپ کنین، می‌تونین از خدمات ترجمه مقاله، ویراستاری مقاله و پارافریز پلتفرم لیکو استفاده کنین.

نکات تکمیلی استخراج مقاله از پایان نامه

5 نکته تکمیلی برای استخراج مقاله از پایان نامه

تا اینجای کار هرچیزی که برای استخراج مقاله از پایان نامه نیاز داشتین رو بهتون گفتیم، ولی برای بهتر و راحت‌تر شدن کارتون حتماً به این نکات هم توجه کنین.

  1. سعی کنین عنوان انتخابی تون به‌روز باشه.
  1.  اصل مختصرنویسی رو تو استخراج مقاله رعایت کنین، چون تو نوشتن مقاله همیشه محدودیت‌های نوشتاری و تعداد کلمات وجود داره.
  2. :قبل از استخراج مقاله از پایان نامه، بهتره مجله موردنظر خود رو انتخاب کنین و طبق راهنمای نویسندگان و دستورالعمل‌های اون ژورنال مقاله‌تون رو بنویسین.
  3. مطالعه چند نمونه مقاله پژوهشی از دانشگاه‌ها یا پایگاه‌های مقالات معتبر مثل ISI می‌تونه خیلی تو مسیر استخراج مقاله از پایان نامه بهتون کمک کنه.
  4. برای اینکه کارتون تو مسیر استخراج مقاله از پایان نامه راحت‌تر بشه، می‌تونید با دانشجوها و اساتیدی که این کار رو انجام دادن مشورت کنین و ازشون بخواین که بهتون کمک کنن.

کلام آخر

نوشتن مقاله و پایان نامه یا به طور کلی انجام کارهای علمی و تحقیقاتی همیشه سختی‌های خاص خودشون رو دارن، اما شیرینی به اشتراک گذاشتن دستاوردها همیشه این سختی رو برای محققین و پژوهشگرا قابل تحمل می‌کنه. شما به عنوان دانشجوی کارشناسی ارشد یا دکتری باید زمان زیادی رو صرف نوشتن پایان نامه و رساله خودتون بکنین و یکی از راه‌هایی که می‌تونه بهتون کمک کنه تا زحمات و دستاوردهاتون دیده بشه، استخراج مقاله از پایان نامه و چاپ اون تو ژورنال‌ها و مجلات معتبره، پس به هیچ وجه این فرصت رو از دست ندین.

ممنونم که تا انتهای این بلاگ همراهمون بودین، خوشحالم می‌شیم نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارین.

برای دریافت فایل PDF مقاله کلیک کنید
اشتراک گذاری مقاله

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *